על הגריל: השף פליקס רוזנטל מסתער על שיפודי אירופה

הוא סגר בהפתעה את חאן מנולי (“יצאתי אל הכלום") וקיבל הצעות רבות לשיתופי פעולה ("מכל הקשקשנים ואוכלי הנבלות היו אולי אחד או שניים רציניים"), אבל מצא את עצמו בסוף בשיפודי אירופה. השף פליקס רוזנטל חוזר למטבח. ריאיון אישי

פליקס רוזנטל בשיפודי אירופה. צילום: אנטולי מיכאלו
פליקס רוזנטל בשיפודי אירופה. צילום: אנטולי מיכאלו
4 ביולי 2017

"אנשים שואלים איפה אני ומה אני עושה ואם אני מרוצה", צוחק פליקס רוזנטל, השף בפועל של שיפודי אירופה. בחודשים האחרונים הוא מנווט את המקום, שעם פתיחתו ביוני שעבר זכה לביקורות מעורבות. "אני מרשה לעצמי להיחשף עכשיו כי עכשיו אני כבר בפיין טיונינג. אם תהיה ביקורת היא לא תהיה קטסטרופה".

רוזנטל מתנסח בזהירות כדי לא ליצור ציפיות, אבל מאחורי המילים מסתתר ביטחון בטביעת האצבע שלו. "מאז שנכנסתי לאירופה הכל השתנה. האווירה של הצוות במטבח, הפלייטינג של המנות והשפה שלהן. כל צהריים אנחנו מדפיסים תפריט ערב שלם, שזה דבר שלקוח מהעולם שלי. יש לנו פירות ים, דגים מקומיים ועוד דברים שפחות היו קודם. שיניתי את הסלטים, שעליהם הייתה הכי הרבה ביקורת. סלט הגזר מתובל באריסה מתוצרת בית והסלק מתבשל בסיר מלא קפה שחור ותבלינים שנותנים לו אופי אחר. המקום נהיה עונתי יותר ומשקף אותי".

תפריט יומי מתחלף, שיפודי אירופה. צילום: אנטולי מיכאלו
תפריט יומי מתחלף, שיפודי אירופה. צילום: אנטולי מיכאלו

מבשל את עצמו

רוזנטל (33) מזוהה עם חאן מנולי, חמארת החומוס שנפתחה ב־2014 ליד השעון ביפו והפכה מיד לחביבת הקהל והברנז'ה. רוזנטל הגיש שם חומוס שנכתש בעלי ומכתש ומנות משתנות על בסיס תוצרת טרייה מהים ומהשדה. בת זוגו, חן רוזנהק, הייתה אחראית על הפלור ועל הבק אופיס, ונראה היה שההצלחה שלהם מובטחת.

אולם ביולי שעבר המקום נסגר בהתראה קצרה. "אחרי שנה וחצי אינטנסיביות וטובות כלכלית לעסק ולנו כמשפחה דברים התחילו להתערער. למשל, תקופת הדקירות ביפו. שמו בוטקה של מג"בניקים קרוב לחאן ואנשים נרתעו. בינואר נולד הבן שלנו נווה וחן יצאה מהמשוואה. היו עוד עניינים עם העירייה והחוזה עמד להסתיים. שקלנו אם לחדש ובחרנו שלא בלי יותר הרהורים. הכל קרה מהר מאוד, וכמו שהמקום היה נכון לזמנו פתאום הוא הרגיש לא נכון".

חרדות וסטרס

רוזנטל המשיך להיות שותף במצווה בר במוסקבה, מקום שמוכר אוכל ישראלי בווייב היפסטרי ליד הקרמלין, עשה קצת אירועים פרטיים וחיפש כיוון. ניסיון לחיבור עם דובנוב 8 לא צלח. "ההתקשרות הייתה לא נכונה לי בפן המקצועי למרות שהאנשים שם מאוד נחמדים. הם רצו לשמר את הקיים ואני יודע לבשל את עצמי, אז נפרדנו כידידים". אחרי חודשיים רוזנטל מצא את עצמו שוב בנקודת ההתחלה. "יצאתי בעצם אל כלום. אחרי שבוע־שבועיים קלטתי שגם הזהות שלי נעלמה כי הייתי חאן מנולי. הנדנדה בהכנסות יוצרת דכדוך. כזוג חן ואני יכולנו לעבור לגור בדירה קטנה יותר, אבל עם ילד צריך לשמור על רמת חיים מסוימת. השיקולים משתנים ויש חרדות וסטרס".

השיקולים משתנים, פליקס רוזנטל בשיפודי אירופה. צילום: אנטולי מיכאלו
השיקולים משתנים, פליקס רוזנטל בשיפודי אירופה. צילום: אנטולי מיכאלו

הוא קיבל הצעות לשיתופי פעולה, בעיקר בתחום אוכל הרחוב ("מתוך כל המלל של הקשקשנים ואוכלי הנבלות שפנו אליי היו אולי אחד או שניים רציניים"). "מסעדנים ואנשים מהתחום, שלא מספיק מבינים, בטוחים שזה תור הזהב של הסטריט פוד. הם זוכרים את חאן מנולי ומסתכלים על סוסו ואומרים לעצמם שאפשר להרוויח כי אין צלחות וסכו"ם ולמלצרים אין מדים. הם לא מבינים שגם לסטריט פוד צריך חומרי גלם טובים ויש עלויות גבוהות. לא מספיק לקחת מנגל קטן ולעשות פרגית בפיתה עם עמבה מהודו. זה מייצג כל מה שרע בתעשייה, חפיפניקיות שאין בה אמת".

גיבוי מלא מהבוס, פליקס רוזנטל בשיפודי אירופה. צילום: אנטולי מיכאלו
גיבוי מלא מהבוס, פליקס רוזנטל בשיפודי אירופה. צילום: אנטולי מיכאלו

בהחלטה מהבטן רוזנטל יצר קשר עם השף שרון כהן ("לא הכרנו קודם אבל שילה הייתה אחת המסעדות הראשונות שאכלתי בהן בתל אביב"), ומאז הוא בשיפודי אירופה, זוכה לגיבוי מלא. "שרון שף ואיש עסקים מוכשר. הוא נותן לי את כל החופש שבעולם מבחינה קולינרית ופיננסית. בהתחלה לא הייתה לי שום אחריות, אבל מאז שהחלטנו לעבוד יחד אני מתייחס למקום בשיא הרצינות. ברגע שאני מצליח ליצור, להתפרנס בכבוד ולבלות זמן עם הבן שלי זה מספיק. פחות משנה לי היום אם יגידו שזה המקום של פליקס או לא".

שיפודי אירופה, שד' רוטשילד 9ב', כל יום 12:00־24:00, 6565692־03