יוצאים מהעיר: פסטיבל אוכל כפרי במטה יהודה 2017

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה יוצא לדרך בפעם ה-17 ומביא אל קדמת הבמה יצרני בוטיק ובשלנים ביתיים על רקע נופים ירוקים ושדות חיטה זהובה. הנה כל מה שמצפה לכם שם, העיקר שתבואו רעבים

לה טרה פרומסה. פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אלדד מאסטרו
לה טרה פרומסה. פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אלדד מאסטרו
10 במאי 2017

שוב התקופה הזו בשנה והעיניים נשואות לעבר אזור מטה יהודה שמקיים שוב את פסטיבל האוכל הכפרי, מנהג שהחל בשנת 2000. "המטרה שלנו היא להכיר לאנשים את אזור מטה יהודה המגוון מבחינה גיאוגרפית, אזור המאופיין באנשים שהגיעו ממקומות שונים בעולם. החבל שימר מסורות תרבותיות וקולינריות והפסטיבל קורה בבתים, בחצרות ובמנזרים", אומרת המארגנת אפרת (אפי) אליאסף גורפינקל. מלבד סיורים קולינריים וביקורים אצל תושבי האזור, במבשלות וביקבים, הוחלט השנה להעמיד במרכז הפסטיבל את הדגן: אופים ממאפיות קטנות בסביבה ימכרו לחמים, ובמסעדות ובבתים יוגשו מנות מיוחדות. בארוע המרכזי (29.5) תחת הכותרת "מוציאים לחם מן הארץ" ידגימו אופות מהאזור הכנת פוקאצ'ות, אינג'ירה, חלות בריוש ועוד. מתוך שפע האירועים והמארחים הנה כמה ששווה לשים אליהם לב במיוחד:

החיים בלבנט

מוסא ויסמין הם זוג מיוחד: היא אדריכלית נוף מאנגליה הדוברת כמה שפות, והוא ערבי מעין רפא שליד ירושלים. על רקע סלט חצילים מופלא, פיתות מקמח מלא מהטאבון, לבנה בשמן זית וזעתר ופעיות עדר העזים שלהם תוכלו לשמוע סיפור יוצא דופן שמוכיח שבסוף האהבה  מנצחת. יסמין ונשות הכפר שעוזרות לה מבשלות בסגנון פלאחי מחומרי גלם מקומיים בלבד שחלקם נקטפים בהרים שמסביב. הבישול וההכנות מתבצעים במשותף וכך המסורת עוברת מדור לדור. לפתיחת התאבון עורכים בני הזוג סיור מודרך בכפר שכולל הצצה לכרם זיתים, פגישה עם גבנית מקומית ואופה ביתית, ומסבירים על הקבוצות שהם מארחים, מיזם שאחת ממטרותיו היא שילוב והעצמת הנשים בכפר.

החיים בלבנט, פסטיבל אוכל כפרי. צילום: אלדד מאסטרו
החיים בלבנט, פסטיבל אוכל כפרי. צילום: אלדד מאסטרו

משק יין הנס שטרנבך

המשק של גדי שטרנבך, דור שני לאנשי אדמה, משתרע על 26 דונמים במושב גבעת ישעיהו. ייצור היין, שהחל כתחביב באמצע שנות ה-90, הפך בשנת 2003 לאחר האינתיפאדה השנייה והתמוטטות התיירות באזור, למשלח היד העיקרי של המשפחה. מאוחר יותר נוספה המסעדה, ששטרנבך מגדיר כמסעדה ים – תיכונית כפרית במסורת הסלואו פוד. משק היין הנס שטרנבך הוא מוסד מוכר גם מחוץ לחבל יהודה, אבל השנה כדאי במיוחד לבקר בו כי בנוסף ליין אפשר להזמין פלטות נקניקים ובשרים קרים מתוצרת בית: רוסטביף מצלי כתף, קורנביף ולשון בקר כבושה לפי מתכון משפחתי. נקניק ברזאולה וקדרת בקר דולומיט מפלרטטים עם מטבחי איטליה וצרפת והולכים מעולה עם יין שמוגש במחיר נגיש או עם לימונדה מלימוני הגינה. הנוף המרהיב מהמרפסת – בחינם.

הנס שטרנבך, פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אייל להט
הנס שטרנבך, פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אייל להט

הקדרה של סבתא

בגינה המטופחת במושב גבעת ישעיהו מארחים רינה ועמנואל לוי לארוחה שמחברת בין המטבח הערבי להודי. רינה בשלנית מופלאה, שהחליטה להמיר קריירה של עוזרת פרלמנטרית בכנסת, בסירים ובמחבתות. בעקבות טיול בהודו נחשפה רינה לרזי המטבח ההודי והתחילה לבשל בסגנון הודי-צמחוני. בעקבות דרישת האורחים הכניסה לתפריט גם סיניה בשר וטחינה ומקלובה מפוארת, שאותה היא הופכת בטקס רב רושם ליד השולחן. הקו המנחה כאן הוא אוכל  ביתי, טוב וטרי מחומרי גלם משובחים, עם קריצה קטנה לפן הבריאותי, שבאה לידי ביטוי בהעדפת אידוי כשיטת הכנה. בין המנות תמצאו קרם תפוחי אדמה ושום, פפדם – לחם עדשים הודי, פיתות מהטאבון, כרובית אפויה, גבעולי מנגולד בלימון ועוד. עם הארוחה מוגש משקה היביסקוס צונן. על הקינוחים בסוף הארוחה אמון עמנואל.

הקדרה של סבתא, פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אייל להט
הקדרה של סבתא, פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אייל להט

האוכל המרוקאי של עליה

עליה גבאי היא הסבתא המרוקאית שכל אחד היה רוצה לעצמו. במטבח הגדול שלה במושב גפן היא עומדת שעות ומכינה קובה, קציצות ברוטב עם שקדים וצימוקים, סלטים שהיא ממציאה לפי מצב הרוח והירקות העונתיים, אורז עם גזר והכי מפתה – לחם במילוי בשר, מאפה שקשה לא להתנפל עליו. עליה היא גם מסוג האנשים שהפסטיבל נועד לגלות אותם ולתת להם במה להציג את כישורי הבישול שלהם ובאותה הזדמנות לתרום לפרנסת המשפחה. היא מארחת ברוחב לב ובנדיבות, דואגת לטבעונים ולנמנעים מגלוטן ומוכנה לספר על עצמה רק למי שבאמת רוצה לשמוע. עם הקינוח עליה מגישה עוגיות מרוקאיות צבעוניות במבחר שלא היה מבייש אף מימונה, כולל נשיקות פקאן שרק בשבילן שווה להגיע.

הקינוחים של עליה, פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אייל להט
הקינוחים של עליה, פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אייל להט

לה טרה פרומסה

יקב בוטיק ומסעדת שף משפחתית שמפגישים בין איטליה והודו. סנדרו ואירית פלגריני, הוא מאיטליה והיא ממוצא קוצ'יני, ישיקו בפסטיבל את האמרלד ריזלינג 2016 , יין קליל וקיצי בעל ארומה פרחונית שמתאים למטבח הפיוז'ן. מהצד ההודי תמצאו בתפריט טריו סלטים קוצ'יניים בפפדם, עוף בקארי ירוק וחלב קוקוס ואיספטי – תבשיל  כתף בקר בבישול ארוך עם ג'ינג'ר, תמרהינדי וזרעי כוסברה שמוגש בחגים ובאירועים. מהצד האיטלקי לעומת זאת כדאי לנסות את מוס הלברק על קרם לימון וסלט ארטישוק טרי או כבדים ביין לבן ובצל. המסעדה מרווחת ונעימה וניתן להגיע גם לטעימות יין בלבד.

לה טרה פרומסה. פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אלדד מאסטרו
לה טרה פרומסה. פסטיבל האוכל הכפרי. צילום: אלדד מאסטרו

עוד מקומות ששווה לבקר בהם

צוקית אהרון – צוקית מבשלת בסגנון כורדי כפי שלימדה אותה אמה ומגישה בחצר ביתה במושב שריגים-ליאון דלעת וחציל ברכז רימונים, גרגרי חומוס בחיטה ועוד.

נפלאות הגריל הארגנטינאי – על גריל ענק בחצר של אבי ויעל  במושב שריגים-ליאון נצלים נתחי בשר לשמחת לב אנשי הפליאו.

הבית של סאלווה- קראסים (מאפה ערבי מגולגל) במילוי גבינת כבשים או תרד, שישברק, קובה וממולאים יוצאים מהמטבח של סאלווה ועדאללה בעין נקובה לשולחן שכולו ארוחה ערבית מפוארת.

בראנץ' יד השמונה – ארוחת הבוקר הישראלית האולטימטיבית מורכבת ממזנונים כורעים תחת עומס סלטים, מאפים, גבינות, דגים, מנות ביצים ופסטה מול נוף של הרי ירושלים.

עדי יוגב – עדי ממושב צפרירים שולפת מהטאבון שלה פוקאצ'ות בהשראת עדות הסביבה עם חריפות מבומביי, מתיקות של טאג'ין ממרוקו, חמצמצות של המטבח הכורדי ופיצות לילדים.

הפסטיבל יתקיים בתאריכים 12-31.5 במהלך שלושה סופי שבוע ובחג השבועות.
פרטים באתר מחלקת התיירות של מטה יהודה בטלפון 8081* ובדף הפייסבוק "הלב הירוק תיירות מטה יהודה".