ילדי השכונה: שכונת שפירא מתחדשת בשני מקומות שווים

שכונת שפירא לא עוצרת וחונכת שני מקומות חדשים שמריחים לנו טוב: פיצה חברתית עם ערך מוסף ומעבדת קפה מקומית עם ניחוח ממכר. כדאי שתכירו

קופי לאב, מעבדה עם ניחוח משכר. צילום: דולב גולדברג
קופי לאב, מעבדה עם ניחוח משכר. צילום: דולב גולדברג
24 במאי 2017

פיצה בתוספת ערך מוסף

פיצריה חדשה מבקשת לעשות שינוי ומעבר למכירת משולשים, גם לשמש בית שמכשיר נוער קצה לעבודות ניהוליות ולתת להם מסגרת תומכת כוללת לחיים, ולא רק מקום לימוד או התמחות. מה הסיפור? שבעה שותפים וחמישה משקיעים שקטים אספו יחד סכום של 30,000 ש"ח כדי לפתוח ביחד פיצריה שיכולה לדעתם לעשות שינוי. בעידן שבו כל פיצוציה נזקקת לסכום מינימלי שכזה, הקבוצה הזאת החליטה שזה בדיוק כמה שנדרש כדי לעשות תיקון עולם. בהדרכת חנן אננדו מארס השותף גם בקפה שפירא החמוד, הם שיפצו בית מרקחת שפעל במסילת ישרים עד לשנות החמישים, והפכו אותו במו ידיהם לפיצריה קצת פאנקית, צבועה לבן עם פריטים כמו כסאות בר בצבעי יסוד בוהקים. המטרה הכפולה של המקום, כפי שמגדיר אותה יוגב קניג, אחד השותפים הפעילים, היא ליצור בית אוכל שבו נערי קצה, כלומר נערים שזקוקים להזדמנות נוספת, יוכלו למצוא לעצמם מקום עבודה שיספק להם הכשרה לניהול עצמאי של עסק. כאן הם יוכלו למשל ללמוד לעבוד מול ספקים ולעבוד בהנהלת חשבונות. במקביל הנערים יוכלו לרכוש השכלה בקורסים אקדמאיים, כשהצטרפות לצוות המקום תייצר עבורם מסגרת תומכת גם מעבר לשעות העבודה.

פחמימה ומצווה בביס אחד. פיצה פיפל. צילום: נטע לאופר
פחמימה ומצווה בביס אחד. פיצה פיפל. צילום: נטע לאופר

קניג שבמקביל עוסק ביוזמות חברתיות נוספות, כבר פנה למחלקת הרווחה של העירייה ולעל"ם בבקשה שיפנו אליו נערים מתאימים. המטרה הנוספת שמבקשים חברי הקבוצה לקדם היא לייצר רשת ביטחון בשכונת שפירא, בעזרת נעיצתו של מקום בילוי שתפעולו הנדרש נפרש כמעט לאורך כל שעות היממה, וכך ממכר הפיצה ייצר נקודה מוארת ופעילה גם בשעות הלילה שלטענת קניג הן פחות סימפטיות בשכונה.

גם פיצה וגם חברתית. פיצה פיפל. צילום: נטע לאופר
גם פיצה וגם חברתית. פיצה פיפל. צילום: נטע לאופר

הפיצה עצמה היא פרי פיתוחו של חן אלמוג, הבעלים של פיצה בירצה בגבעת חיים שבעמק חפר. אלמוג הכשיר את הצוות בהכנת בצק לפיצה והקבוצה הגיעה להרכבי תוספות משלושה סוגים, כשכל סוג פיצה זכה לשם אחד השותפים: פיצה אמרי (פרידמן) עם בטטה, שום קונפי, גבינת עיזים. פיצה (אופיר) קודלש עם פלפלים קלויים, גבינה בולגרית ובצל סגול, ופיצה יוגי (יוגב קניג) עם עגבניות, זיתי קלמטה, בצל ופלפל חריף. הפיצה הטבעונית שעדיין בשלבי פיתוח תכיל גבינה טבעונית מיוחדת המיוצרת במקום מירקות מבושלים וטחונים עם תבלינים ושמרי בירה (50-65 ש"ח לפיצה משפחתית להזמנה הביתה או לאכילה במקום). עוד יציעו לכם גולדסטאר מהחבית (10 ש"ח לכוס קטנה), וכך בכל פעם שתקחו שלוק של בירה והמוצרלה תתמתח לכם בגמישות (10 ש"ח סלייס), תוכלו להיזכר שבעצם הבחירה לאכול כאן עשיתם גם אתם משהו טוב היום.

פיצה פיפל

קפאין להמונים

כשמדברים על מעבדה שמייצרת חומרים לשימוש הקהל הרחב עולה בראש וולטר ווייט רוקח בהיחבא קריסטל להמונים, אבל מעבדה יכולה לייצר גם סם חוקי, המוני ונחשק לא פחות כמו קפאין. זה מה שעולה מלגימה של אספרסו ארומטי בקופי לאב של אמיר האס ודולב גולדברג.

קופילאב, בית קלייה ואספרסו בר. צילום: דולב גולדברג
קופילאב, בית קלייה ואספרסו בר. צילום: דולב גולדברג

לפני כשבע שנים פתח האס את המעבדה הראשונה שלו לקלייה ולבלנדיג של פולי קפה בשוק הכרמל, אחרי שלמד את רזי הכנת הקפה באיטליה. קודם לכן הוא היה נהג אוטובוס וראה אנשים יורדים עם עגלות שוק באלנבי, והבין שפולי קפה איכותיים לרכישה בשוק הם פשוט מוצר נדרש להשלמת הסל. כעבור פרק זמן מסוים הוא נאלץ לסגור את המעבדה בכרמל בגלל בעיות אישיות, אבל ידע שיפתח את מעבדת הקפה שלו מחדש במיקום אחר. הייתה לו הרגשה ששוק הכרמל הפך סואן מתיירים והקונים הכבדים עברו להזמין את חומרי הגלם באינטרנט.

וולטר וויט, מאחוריך, קופי לאב. צילום: דולב גולדברג
וולטר וויט, מאחוריך, קופי לאב. צילום: דולב גולדברג

כך קרה שלפני כחמש שנים פתח האס את מעבדת הקפה הדנדשה שלו במרחביה שבשוק לוינסקי, ושם התמחה בעיקר בתיקון של מכונות קפה, מכאן כבר העניינים החלו להתפתח באופן טבעי. נכון לחדשים האחרונים, תמצאו את האס מחלק את זמנו בין בית הקלייה -אספרסו בר שפתח בשדרות הר ציון, לבין המעבדה שבשוק לוינסקי שעברה לרחוב החלוצים ובקרוב תתפקד גם היא כאספרסו בר. לעזרתו של האס נחלץ השותף דולב גולדברג, ושניהם יחד מוכרים קפה למסעדות, לבתי קפה, וללקוחות פרטיים. בין לבין נכנסים לאספרסו בר שבשדרות הר ציון היפסטריים מהשכונה, אמנים מהסטודיות שסביב, מוסכניקים, ומנהל הבנק הסמוך, וכולם מבקשים אספרסו או הפוך ללגימה במקום, כריך ופולים הביתה. תוכלו להתלבט מול תערובות עם שמות כמו סומטרה, נחלת בנימין, ולאב-בי (11.90-13.90 ש"ח ל- 100 גרם) ולהתאים לעצמכם באופן מודרך גם כלי הכנה לבית ממכונת אספרסו, ועד אירופרס או סיפון יפני. אם אתם בעניין של ספשיאלטי קופי כנסו, זאת המעבדה עם הניחוח הכי טוב בארץ.

COFFEELAB שדרות הר ציון | COFFEELAB החלוצים