לא עוצר לרגע: שוק הכרמל עם שני מקומות חדשים

שוק הכרמל מתחדש בשני מקומות שווים: דוכן תאילנדי עם מנות משתנות ודוכן איטלקי עם מטבח טוסקני ביתי

התפריט משתנה, דוכן תאילנדי בשוק הכרמל. צילום: נמרוד סונדרס
התפריט משתנה, דוכן תאילנדי בשוק הכרמל. צילום: נמרוד סונדרס
21 בפברואר 2017

ניחוח הפפאיה

בכניסה למכולת הסינית הוותיקה בקצה שוק הכרמל ניצב דוכן האוכל התאילנדי של מאי רוזן, שעון על ערמה של ארגזי בקבוקי בירה. למרות זווית העבודה הלא נוחה שהדוכן מייצר והפרוביזוריות שבמעמד, רוזן מחייכת ועובדת במרץ. בחזית הדוכן ניצבות צנצנות ומדפי פלסטיק ועליהם קעריות עם בוטנים, צ'ילי, עגבניות וירקות שורש חתוכים לג'וליאנים מושלמים, זר רענן של כוסברה, כרוב פרום עלים וערמה של אגוזי קשיו. בלב הדוכן מכתש ועלי, בירכתיים סיר אורז חשמלי ולצדו ווק חשמלי.

תאילנד בלב השוק. צילום: נמרוד סונדרס
תאילנד בלב השוק. צילום: נמרוד סונדרס

מאי רוזן, שעבדה כשפית בתאילנד, עברה לאחרונה להתגורר בארץ יחד עם בן זוגה, טל רוזן. בדוכן היא מכינה מדי יום מנות משתנות בהתאם לחומרי הגלם שהיא מוצאת באותו בוקר בשוק ומה שנראה לה מתאים למזג האוויר. ביום שבו ביקרנו הכינה סלט סום טאם מפפאיה, וכל מנות האגרול התאילנדי הטרי שהכינה כבר חוסלו. עדיין אפשר היה להזמין מנה של עוף מוקפץ (פאת גא פאי גאי) בחלב קוקוס בצד אורז ועליו ביצת עין. ביום הקודם הכינה פאד תאי וטום יאם (30־45 ש"ח למנה). רוזן מוכרת את המנות בקופסאות פלסטיק עם מכסה מהודק, כך שניתן גם לקחת אותן לדרך מצוידים בצ'ופסטיקס ובכף. האפשרות לא לעמוד ולאכול בשוק אלא לקחת בצורה נוחה את המנה לדרך, תגרום לכך שזה בדיוק מה שיעשו חברי מערכת Time Out ביום הסגירה השבועי, כשישלחו את הספורטיבי שבעובדים עם שטרות של מזומן להביא ארוחת צהריים מאוחרת לכולם.

דוכן תאילנדי במכולת הסינית, דניאל 25 תל אביב, שני־חמישי, 11:00־17:00

 

פירוש קסוטו

עם הצעיף הכרוך באלגנטיות סביב צווארו של ארנולדו קסוטו והתסרוקת הגברית אפורת השיער, נדמה שהוא מגלם את דמותו השרמנטית של רוג'ר מור כ־007. בחיוך כובש הוא מסביר שהוא מקים פה דוכן של אוכל איטלקי ביתי בעזרת דלפק ישיבה גבוה ואריחי חרסינה בוהקים בצבעי הדגל האיטלקי. הסיפור האישי של קסוטו יכול להזין כתבת 2,000 מילה במוסף "7 ימים". בסיבוב הראשון שלו בארץ כעולה חדש (בשנות ה־80) להוריו היו עסקי מזון איטלקיים. כשהוא שב לכאן בשנות ה־90 הוא ייבא את מותג האופנה סטפנל עבור משפחת רוטר (קסטרו), ואז שוב חזר לאיטליה.

עכשיו, בתום עשורים של עבודה באירופה ואפילו קצת בדובאי, קסוטו חזר לתל אביב, צעד בשוק הכרמל, גילה חנות המיועדת להשכרה והבין שמה שהוא רוצה זה להתייצב כאן מוקדם בכל בוקר ולבשל. שלושה שבועות מאוחר יותר הוא כבר משלים תהליך שיפוץ של הדוכן הכי איטלקי בעיר.

ויוה איטליה. צילום: shutterstock
ויוה איטליה. צילום: shutterstock

הוא מתכוון להכין פה תפריט מצומצם מאוד של מנות; קציצות בקר פולפטה קלאסיות ברוטב עגבניות שניתן להזמין בג'בטה או על צלחת, מנה של דג בקלה ומנה של פולו אלה קצ'טורה – עוף בסגנון ציידים שהתבשל בקדרה עם יין בנוסח טוסקנה (25־35 ש"ח לכל אחת מהמנות). קסוטו, בן העיר ליבורנו, מתכוון להביא אווירה טוסקנית אל נבכי הכרמל, ובהתחלה הוא יציע גם בירה בצד המנות. בהמשך הוא מקווה לצרף גם יין, "כי בלי יין אי אפשר".

*המקום צפוי להיפתח בשבוע הראשון של מרץ 2017.

ארנולדו, הכרמל פינת רבי מאיר 42 תל אביב, ראשון־חמישי 10:00־18:00, שישי 10:00־17:00