מי מפחד ממלצר היין?

רוצים להזמין יין במסעדה אבל לא בדיוק יודעים איך לעשות את זה? חמש דרכים להתמודדות עם סומלייר ידען

מלצרי יין
מלצרי יין
6 בינואר 2014

דמיינו לרגע את הסיטואציה הבאה: אתם יוצאים לערב רומנטי. התלבשתם יפה, הצלחתם להשיג מקום במסעדה שרציתם ואפילו כבר פנטזתם איזו מנה אתם עומדים להזמין. אתם מגיעים למסעדה, מתיישבים על הכיסא המרופד ומתרשמים מהתפריט המכובד. ואז לפתע אתם שמים לב שמתחת לתפריט מתחבא לו תפריט נוסף – תפריט יין.

אתם פותחים אותו בחשש קל. מה יהיה? תצליחו בכלל להבין מה כתוב בו? ומה זה המחירים האלה? ואז מפתיע אתכם מהצד מלצר היין של המסעדה. "מה תרצו לשתות?", הוא שואל, ואתם מבקשים בהססנות שיסביר לכם על היינות. כן, חוויית היין במסעדות בהחלט יכולה להיות לעתים קצת לא נעימה. רק לפני כעשור עולם היין המקומי התחיל לבעוט חזק, נפתחו יקבי בוטיק רבים לצד יקבי גארז' משפחתיים, ייננים החלו להופיע בתוכניות טלוויזיה, וישראל כמעט והפכה למעצמת יין. עם זאת, רוב הציבור בארץ עדיין לא שוחה בחומר כשזה מגיע להחלטה האם לשתות שאבלי או ספרייט, בורגון או קולה.
אז כדי לעזור לכם לנצל טוב יותר את שירותיו של האיש שאמון על מזיגת היינות, אספנו חמישה טיפים מאנשי היין בן רון, סומלייה מסעדת מסה, ואיתמר לוזר, סומלייה מסעדת יפו תל אביב.

זה פקק שעם או שאתה סתם שמח שבאתי?
זה פקק שעם או שאתה סתם שמח שבאתי?

1. אל תחסכו מהסומלייר פרטים

הסומלייה, או איש היין במסעדה, הוא אדם עם ידע רחב מאוד ביין, באוכל, ובשילוב של שניהם. תפקידכם הוא לתת לסומלייה כמה שיותר פרטים על סוג היין אותו אתם אוהבים, ותפקידו הוא לספק לכם את היין המעניין ביותר שיקלע לטעמכם. זה שאתם לא בקיאים במונחים המקצועיים, לא אומר שאתם לא יודעים מה טעים לכם ומה לא. הסומלייה שומע את אותם תיאורים מכל האנשים כמעט, אז מספיק שתספרו לו מה אתם אוהבים ביין (למשל: טעם פירותי, קל לשתייה, טעמים חזקים), וככל שתכוונו אותו יותר, כך הוא יוכל לשדך יין שיותר יתאים לכם ולאוכל שהזמנתם.

2. זכרו איזה יין שתיתם ואהבתם

אחת השאלות שהכי עוזרות למצוא יין שיתאים ללקוח היא "האם יש יין שאתם אוהבים במיוחד?". מהתשובה לשאלה הזו אפשר להבין מה רמת הידע של הלקוח ביין, מה הסגנון האהוב עליו ומה רמת המחיר אליה הוא מכוון. גם אם היין שאתם אוהבים הוא מאוד פשוט ויומיומי, אין סיבה להסתיר את זה, ולנסות לעשות רושם על הסומלייר.

3. אל תחששו לשאול כמה עולה

כשמדברים על רמת המחיר, אנחנו ממליצים בחום לא להשאיר מקום למזל: אם הסומלייה לא ציין את מחיר היין עליו המליץ, כמו שהוא אמור לעשות, תבדקו בדיוק מה מחירו, כדי להימנע מהפתעות בחשבון.

4. חפשו תמורה לכסף

ומה אם אתם לא בעניין של להתחיל להתפרע עם יינות שישאירו אתכם עם חור בכיס? העצה היא: לא להיות ישירים מדי. תשעים אחוז מהפעמים בהן לקוח ישאל מה היין הכי זול בתפריט, וישתמש ממש במילים האלו, מישהו מהאורחים בשולחן יסתכל עליו מוזר. יש דרכים נוספות לכוון ליינות ידידותיים לכיס בלי לצאת קמצנים: למשל לבקש יינות שנותנים תמורה לכסף (value for money), או לציין בפני המלצר שאתם רוצים יין טוב, אבל לא באתם להשתולל. סומלייר טוב הוא כזה שערוך היטב לספק חלון הזדמנויות לכל העדפה של הלקוח.

5. אפשר להביא יין מהבית

זה מקובל מאוד בהרבה מסעדות בעולם וגם אצלנו בארץ (B.Y.O.B). חשוב שטרם הגעתכם למסעדה תוודאו שאכן עושים חליצה במקום, ושמחיר החליצה לא יהיה גבוה יותר ממחיר היין שהבאתם. בכל אופן, ב-99 אחוז מהמסעדות הכלל הוא שאם היין שהבאתם מופיע בתפריט לא תוכלו לחלוץ את הפקק שלו, לכן חשוב לברר מראש גם את הסוגיה הזאת.

 

עז תלם הוא בעל בלוג האוכל The Kitchen Coach