מתכון לעופיון במחבת

עופיון במחבת, או ברוסית: צִיפְּלוׄנוׄק טָבָּקָה, הוא מתכון שמגיע מהמטבח הגיאורגי. שמו נובע ממחבת מיוחדת בשם טָאפָּה, שבה צולים את העוף. מתכון נהדר של ואדים בלומין מתוך הספר "חבר הטעמים"

עופיון במחבת. צילום: קירה קלצקי
עופיון במחבת. צילום: קירה קלצקי
21 בספטמבר 2016

מצרכים: (לעופיון אחד)

2 כפיות זרעי כוסברה
1 כפית זרעי שמיר
¼ כפית פלפל שאטה יבש גרוס
1 כפית אבקת שום
½ כוס יין אדום יבש
עופיון במשקל 600-500 גרם, עם העור; לבקש מהקצב להוציא את כלוב הצלעות בשלמותו
¼ צרור כוסברה קצוץ דק
¼ צרור פטרוזיליה קצוץ דק
3 שיני שום מקולפות ופרוסות דק
¼ כוס מיץ לימון סחוט טרי
3 כפיות מלח גס
שמן לטיגון

כלים מיוחדים:

מחבת ברזל יצוק, בגיאורגיה משתמשים במחבת שנקראת טָאפָּה

אופן הכנה:

1. במכתש ועלי או במטחנת תבלינים כותשים יחד את זרעי הכוסברה, זרעי השמיר, הפלפל הגרוס ואבקת השום. מוסיפים את היין האדום ומערבבים לתערובת אחידה. מניחים בקערה גדולה.

2. פותחים את העופיון מצד החזה ובעזרת פטיש שניצלים משטחים לצורת פרפר. מניחים את העופיון במשרה, מכסים ומניחים במקרר למשך שעתיים, לפחות.

3. מחממים במחבת ברזל כבדה שמן על אש בינונית. כשהמחבת חמה מאוד מניחים את העופיון כך שצד העור פונה כלפי מטה. מקטינים את האש, מניחים מעל העופיון מחבת נוספת ומעליה מניחים משקולת. כעבור 20 דקות הופכים את העופיון וצולים אותו מצדו האחר במשך כ–15 דקות.

4. בקערה מניחים את הכוסברה, הפטרוזיליה, שום כתוש, מיץ לימון ומלח גס ומערבבים היטב. לפני ההגשה מברישים את העופיון ברוטב, ואת מה שנותר מהרוטב מגישים לשולחן.

המתכון לקחו מתוך הספר "חבר הטעמים – זיכרונות ומתכונים של יוצאי ברית המועצות לשעבר" מאת רינת גולדברג, ואדים בלומין, יאן גיצלטר וקירה קלצקי. הוצאת לאנצ׳בוקס

חבר הטעמים. צילום: סטודיו קרן וגולן
חבר הטעמים. צילום: סטודיו קרן וגולן