מֶדוׄבִיק – מתכון לעוגת דבש רוסית

שכחו מכל מה שחשבתם על עוגת חנק והכירו את ה-מֶדוׄבִיק, עוגת דבש עם שכבות רכות שהופכת את עוגת הדבש הקלאסית לכזו שלא תפסיקו ליישר

מֶדוׄבִיק, עוגת-דבש רוסית. צילום: קירה קלצקי
מֶדוׄבִיק, עוגת-דבש רוסית. צילום: קירה קלצקי
21 בספטמבר 2016

מצרכים: (תבנית בקוטר 20 ס"מ)

2 כפות דבש
110 גרם חמאה רכה
1 כוס (200 גרם) סוכר
3 ביצים
1 כף (10 גרם) אבקת אפייה
1 כף חומץ
½3 כוסות (490 גרם) קמח

לקרם:

2 גביעים (400 מ"ל) שמנת חמוצה 27%
¾ כוס (150 גרם) סוכר
קמח לקימוח משטח העבודה

אופן הכנה:

1. בסיר בינוני מרתיחים מים. בקערת זכוכית או נירוסטה (הקערה צריכה להתלבש על הסיר בלי שהתחתית שלה תיגע במים) מניחים את הדבש והחמאה ובעזרת מערבל מזון ידני מקציפים עד לקבלת קרם חלק.

2. מניחים את הקערה מעל סיר המים הרותחים, מוסיפים את הסוכר ומערבבים מדי פעם בפעם במשך כ–8 דקות, עד שהסוכר מתמוסס לחלוטין.

3. בקערה נקייה טורפים את הביצים. מניחים בצד.

4. בקערית נפרדת מניחים את אבקת האפייה והחומץ ומערבבים היטב. מוסיפים לבלילה את תערובת החומץ, מערבבים היטב ומבשלים במשך 2 דקות.

5. מורידים את הקערה מהסיר ומניחים על משטח עבודה. מוסיפים את הביצים ומערבבים עד לקבלת בלילה אחידה. מוסיפים את הקמח בהדרגה ותוך כדי ערבוב, עד לקבלת
בצק אחיד וגמיש. מכסים בניילון נצמד ומצננים במקרר במשך 40 דקות.

6. מחממים תנור ל–200 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה. מניחים את הבצק על גבי משטח עבודה מקומח וחותכים ל–6 חתיכות שוות.

7. מרדדים חתיכת בצק לעיגול בקוטר 20 ס"מ ובעובי 2 מ"מ. חוזרים על הפעולה עם חתיכת בצק נוספת ומניחים את העיגולים זה לצד זה בתבנית גדולה. אופים במשך 6-5 דקות, עד להזהבה. מעבירים לרשת צינון וחוזרים על הפעולה עם חתיכות הבצק הנותרות, בסך הכול 6 עיגולים.
מכינים את הקרם:

8. בקערת מערבל מזון או בעזרת מערבל מזון ידני מקציפים את השמנת החמוצה והסוכר במהירות גבוהה במשך 7-6 דקות, עד לקבלת קרם תפוח ואוורירי.

9. מניחים עיגול בצק אפוי על גבי נייר אפייה ובעזרת מערוך מפוררים. שומרים בצד.

מרכיבים את העוגה:

מניחים עיגול בצק אפוי על צלחת הגשה. מניחים במרכז העיגול 2 כפות קרם ובעזרת מרית מורחים שכבה אחידה ודקה. מניחים מעל עיגול בצק נוסף ומעליו מורחים שכבה אחידה של קרם. חוזרים על הפעולה עם שאר עיגולי הבצק והקרם הנותרים ומסיימים בשכבה של קרם. מצפים את צידי העוגה בקרם. מכסים את ציפוי הקרם בפירורי העוגה ומצננים במקרר במשך 4-3 שעות לפני ההגשה.

המתכון לקוח מתוך הספר "חבר הטעמים – זיכרונות ומתכונים של יוצאי ברית המועצות לשעבר" מאת רינת גולדברג, ואדים בלומין, יאן גיצלטר וקירה קלצקי. בהוצאת לאנצ׳בוקס

חבר הטעמים. צילום: סטודיו קרן וגולן
חבר הטעמים. צילום: סטודיו קרן וגולן