פעמיים פול

אחרי שני גיליונות בלבד הוכתר המגזין "Fool" כמגזין האוכל הטוב בעולם לשנת 2013. איך זה קרה? אולי כי הוא מגלה דברים שלא ידעתם שקיימים בתרבות האוכל. ראיון עם עורכי המגזין

1 באוגוסט 2013

בדצמבר האחרון נודע לשרלוטה ופייר־אנדרה ג'ורנסן, ארט דירקטורית וצלם, שהמגזין שהקימו רק חצי שנה קודם לכן זכה לתואר "מגזין הגורמה הטוב ביותר" מטעם ה- Gourment CookBook Awards היוקרתי בפריז, וזה אחרי שני גיליונות בלבד שראו אור. אבל הכל התחיל למעשה לפני כ־15 שנה: שרלוטה עבדה אז בתור ארט דירקטורית במגזין גורמה שבדי ושכרה את פייר אנדרה לעבוד אצלה כצלם. בין השניים נרקם שיח מיוחד על דרכים חדשות ולא קונבנציונליות להציג אוכל. לקח להם חמש שנים להתחתן, ומשם הדרך לפרויקט משותף בתחום הגסטרונומיה הייתה ברורה. הם המשיכו לעבוד יחד וגלגלו את חלום מגזין הגסטרונומיה החדש, עד שהגיליון הראשון ראה אור במאי 2012. מאז יצאו לאור עוד שני גיליונות והם זיכו אותם בתואר המכובד. כעת הם עובדים על הגיליונות הבאים, אחד מהם יעסוק כנראה, בין היתר, בקולינריה ישראלית.

"רצינו ליצור מגזין גסטרונומי משלנו לפני זמן רב. רק בשנה האחרונה הצלחנו להגשים את החלום", הם מספרים בראיון טלפוני. "הניסיון שלנו בעבודה במגזינים במהלך הקריירה הביא אותנו להאמין שהצלחנו ליצור משהו מעניין בתחום הזה. אנחנו מאמינים שהוכחנו שיש שוק למגזינים מודפסים ייחודיים. אנחנו נסמכים על צוות נאמן ומחוברים לקוראים שלנו בעזרת רשתות חברתיות, והזכייה בתואר גרמה לנו להיות גאים במה שאנחנו עושים". במגזין "Fool", שיוצא לאור בשפה האנגלית, כותבים עיתונאים, מדענים ושפים מכל העולם, אך כמעט לא תמצאו בו מתכונים (ליתר דיוק, בכל שלושת הגיליונות ניתנו שני מתכונים בלבד). אפשר להסביר את העניין ב"Fool" בכך שהוא באמת מספק התבוננות על אוכל כעל מושא תשוקה או אפילו כעל אובייקט אמנותי. המגזין מספר משהו חדש על הדרך שבה אנחנו רגילים לצרוך מידע על אוכל וחושף עולם שלם מזוויות מרתקות. כל זה עטוף בצילומים מרהיבים העוקבים אחר בישול, אוכל ומסעדות בצורה לא שגרתית.

צריך אומץ בשביל להוציא מגזין אוכל בלי מתכונים.

"ההחלטה שלא יהיו שם מתכונים עמדה שם מההתחלה. אם במגזין אופנה כמו 'ווג' אין הוראות תפירה, למה במגזין גסטרונומיה צריך מתכונים? אנחנו מעוניינים להעניק לאנשים השראה ועושים את זה באמצעות טקסטים ארוכים ותמונות מזוויות לא מוכרות. אוכל וגסטרונומיה הם הרבה מעבר למתכונים. יש סיפורים נסתרים שמישהו צריך לספר, ושחורגים הרבה מעבר לטרנדים או לדברים המובנים מאליהם".

fool_img1

במגזין יש, בין היתר, גם כתבות שמתחקות אחר תופעות גסטרונומיות קרובות ורחוקות, למשל מומחה יין צרפתי שמגלה לקוראים את סודות היין דרך קומיקס מנגה, ליווי צמוד של שפים מעולים מרחבי העולם בנוף הקולינרי שבו הם פועלים, תוך התחקות אחר עיבוד חומרי גלם, חקר המרכיבים וכל גילוי קולינרי שלהם, קטן כגדול. באחת הפעמים הם בחרו להתמקד בגלגולים שעובר חומר גלם מקנטקי עד קופנהגן. "אנחנו משקיעים זמן כדי ללמוד", הם מצהירים, "אנו מתאהבים בנושא שמעניין אותנו ועושים מאמץ לספר את הסיפור שלו בדרכנו. המגזין מוקדש לסיפורים מעניינים מעולם הגסטרונומיה ומעבר לו – סיפורים שהלוואי שיצליחו להעניק השראה לקוראים ויגרמו להם לנסות מנה, לבחור חומר גלם או לבקר במסעדה שמעולם לא שמעו עליה. אנחנו רוצים להעניק השראה, זו דרך טובה להעביר את המסרים האלה".

ובתוך כל זה מה האג'נדה שלכם?

"יש לנו אג'נדה ברורה מאוד: אנחנו כנים וכותבים על אנשים שאנחנו אוהבים ועל נושאים שמסקרנים אותנו. העניין בגסטרונומיה ובסיפורים הנקשרים במזון הולך וגדל, ועם זאת עדיין יש נושאים רבים שמתעלמים מהם או שוכחים אותם. אנחנו כאן כדי לגלות אותם. הקוראים שלנו מספרים שבדרך כלל הם רק מדפדפים במגזינים שהם קוראים, אבל את 'Fool' הם קוראים מילה במילה, וזה הפידבק הכי טוב שיכולנו לקבל". הדגש על הוויזואליה הוא החלק החזק ביותר במגזין, מתוך הבנה שלא משנה איזו שפה אתם דוברים, תוכלו תמיד ליהנות מהמגזין ולדבר את שפת הגסטרונומיה, שהיא ככל הנראה שפה בינלאומית. על השאלה מהו חומר הגלם שהם הכי אוהבים לכתוב עליו או לצלם אותו הם עונים: "הבלתי צפוי".

fool.se