בירה במנהרת הזמן

איפה נולדה הבירה, מי חוקק חוק נגד הכנת בירה גרועה, ולכבוד מי חוגגים את פסטיבל האוקטוברפסט? לפני שאתם מזמינים עוד שליש, הציצו במסעה של הבירה במנהרת הזמן

בירה. צילום: Shutterstock
בירה. צילום: Shutterstock

לפני 10,000 שנה בקירוב

ראשית דרכה של האנושות. בני האדם מתחילים לעבור מציד לגידול המזון בעצמם. הדגן היה אחד הדברים הראשונים אותו גידלו, אם לא הראשון מביניהם.

4000-6000 לפני הספירה

משקאות אלכוהוליים המבוססים על תסיסה של דגנים שונים מיוצרים ברחבי העולם. כל אזור עושה שימוש בדגן המקומי, אך לאף אחד אין מושג מה הפלא המסתתר מאחורי המשקה המענג.

2000-4000 לפני הספירה

השומרים, הבבלים והמצרים בונים אימפריות ענק על ידי כוח המוטיבציה של תשלום בבירה לעובדים. הם הראשונים לפתח שיטות יצור, סגנונות שונים ומבשלות גדולות.

1800 לפני הספירה

נכתב שיר המזמור לנינקאסי, אלת הבירה השומרית, הכולל את המתכון הקדום ביותר שנתגלה להכנת בירה.

1750 לפני הספירה

מתפרסמים חוקי חמורבי, בהם גם חלק נרחב המוקדש לבירה וכולל גזרות קשות על מי שמייצר בירה גרועה.

50 לפני הספירה – 50 לספירה

היוונים והרומאים הופכים לחלוצי הסנוביזם של עולם היין כשהם מזלזלים במשקה החדש והנחות שהגיע ליבשת – הבירה. לא נתפלא אם בדיוק כאן התחילה גסיסתה של האימפריה הרומית.

500-1000 לספירה

אירופה מתחילה לקחת את הבירה ברצינות. היצור עובר בהדרגה מהבתים אל המנזרים, שם מוגשת הבירה לעוברי האורח. הנזירים הופכים את בישול הבירה לאמנות.

1200

גרמניה ואנגליה מבססות את מעמדן כמובילות במסחר הבירה. צמח הכשות הופך לרכיב קבוע במשקה ודוחק הצידה את שאר עשבי התיבול לצמיתות.

המאה ה-15

בגרמניה מתחילים לפתח טכניקה חדשה לעידון טעמה של הבירה – אחסון במערות קרירות לאורך זמן. אלו ניצניו של סגנון הלאגר שיכבוש את העולם כמה מאות שנים מאוחר יותר.

1516

חוק טוהר הבירה הבווארי הופך לחוק הגנת הצרכן הראשון בעולם. הרכיבים המוזכרים בו יהיו מאז ועד היום היחידים המותרים לשימוש בתהליך בישול הבירה הגרמנית.

1620

צליינים בריטים עוגנים בפלימות השוכנת בחופי מסצ’וסטס של ה"עולם החדש", עקב מחסור חמור בבירה על סיפונם. הם יהפכו לחלוצי תעשיית הבירה באמריקה.

1759

ארתור גינס קונה שטח ובו מבשלה משומשת במחיר מציאה. תוך מספר עשרות שנים, העולם כולו לומד כמה טובה יכולה להיות בירה בצבע שחור.

1810

חתונתם של הנסיך הגרמני לודוויג והנסיכה תרזה נחגגת במירוץ סוסים גדול ובמסיבת שתייה שנמשכת מספר ימים במינכן, מה שלימים יהפוך להיות פסטיבל אוקטוברפסט המסורתי.

1830

גבריאל זדלמאיר הגרמני ואנטון דרהר האוסטרי מפתחים את שיטת בישול בירות הלאגר בתסיסה תחתית בעזרת שמרי לאגר.

1842

בעיר פילזן שבצ’כיה מושק לראשונה לאגר בהיר, צלול ועדין – הפילזנר. עולם הבירה הופך את עורו, משנה את צורתו ומאמץ את הסגנון החדש קרוב לליבו.

1876

מבשלת קרלסברג ולואי פסטר מפרסמים מחקרים החושפים את סוד השמרים ותפקידם בתהליך התסיסה. בירה הופכת מקסם למדע.

המאה ה-20

מלחמות עולם, טכנולוגיות חדשות, תקופות יובש וצנע, מגמות מיזוג ואיחוד, ושלל אירועים נוספים מעצבים את תעשיית הבירה של ימינו. המשקה האלכוהולי הוותיק הופך לפופולרי ביותר בעולם.

רוצים להשתתף בתחרות Carlsberg Challenge 2014?

כפתור לפרטים נוספים