בירה והעולם הגדול

תעשית הבירה העולמית היא עסק גלובלי אדיר הנשלט על ידי מספר קונצרנים גדולים ובין לאומיים, אך כולל בין היתר גם אלפי מבשלות קטנות יותר, חלקן אזוריות ומקומיות

בירה. צילום: Shutterstock
בירה. צילום: Shutterstock

בעוד אתם יושבים לכם בבר השכונתי על חצי ליטר ומהגגים על מחיר הבירה או הקוטג', דעו לכם שבעולם הגדול בירה משחקת תפקיד גדול פי הרבה מזה שהיא משחקת אצלנו. כן, תעשיית הבירה העולמית גדולה הרבה יותר ממה שנדמה. התעשייה הזאת מיצרת כ-150 מיליארד ליטרים של בירה מדי שנה, ומגלגלת רווחים הנעים בסביבות 300 מיליארד דולר בשנה, מספרים רחוקים מאוד מהמספרים המתגלגלים בתעשייה בישראל.

ואם אתם בעניין של נתונים, לפניכם חברות הבירה הגדולות בעולם (לפי כמות יצור בירה):

AB-INBEV

חברה שנוצרה בשנת 2008 כתוצאה מרכישה של חברת InBev (שהיא בעצמה מיזוג בין החברה הבלגית Interbrew לבין החברה הברזילאית AmBev) את חברת הבירה האמריקאית הגדולה A-B (אנהייזר-בוש). התוצר של מיזוג זה הוא חברת ענקית – הגדולה בעולם בהפרש ניכר אחרי הבאות בתור.

מותגים עיקריים: סטלה ארטואה, לף והוגרדן (בלגיה), באדווייזר ובאד לייט (ארה"ב), בק'ס (גרמניה) בראהמה (ברזיל), באס ובודינגטון (אנגליה), סטארופרמן (צ'כיה).

Miller-Coors

חברה שנוצרה בשנת 2007 כתוצאה ממיזוג בין חברת SABMiller (בעצמה מיזוג בין החברה האמריקאית Miller לבין החברה הדרום-אפריקאית South African Breweries) לבין חברת Molson Coors. מיום המיזוג ועד תחילת שנת 2008 היא כיהנה כחברת הבירה הגדולה בעולם, אך פינתה את מקומה בראש הטבלה לאחר המיזוג בין InBev ל- אנהייזר-בוש.

מותגים עיקריים: פילזנר אורקל (צ'כיה), פרוני נסטרו אזורו (איטליה), מילר, מילר לייט, קורס, קורס לייט, בלו-מון (ארה"ב), מולסון, קרלינג (קנדה), גרולש (הולנד).

Carlsberg Group

חברה דנית שנוסדה בשנת 1847.

מותגים עיקריים: קרלסברג וטובורג (דנמרק), בלטיקה (רוסיה), הולסטן (גרמניה).

Heineken International

חברה הולנדית ותיקה מאוד הקיימת מאז שנת 1863.

מותגים עיקריים: היינקן ואמסטל (הולנד), מרפי'ז (אירלנד), קרוזקאמפו (ספרד), פאולאנר (גרמניה), טייגר (סין), מורטי (איטליה). בשנת 2010 רכשה גם את חברת FEMSA המקסיקנית (סול, דוס אקיס).

Scottish & Newcastle

חברה סקוטית-אנגלית משותפת שהוקמה בשנת 1960.

מותגים עיקריים: ניוקאסל וג'ון סמית' (אנגליה), מקאוונס (סקוטלנד), קרוננבורג (צרפת), גרימברגן (בלגיה), וכן הסיידר האנגלי סטרונגבו. נרכשה בתחילת שנת 2008 על ידי היינקן וקרלסברג במשותף.

חברות בירה גדולות נוספות בעולם

Grupo Modelo (מקסיקו)

מותגים עיקריים: קורונה, נגרה מודלו.

Diageo (אנגליה)

מותגים עיקריים: גינס, קילקני, הארפ, רד סטרייפ.

Brau-Union (אוסטריה)

מותגים עיקריים: זיפפר, סטארוברנו, אדלווייס, גוסר.

Foster’s Group (אוסטרליה)

מותגים עיקריים: פוסטר'ס, ויקטוריה ביטר, קרלטון.

רוצים להשתתף בתחרות Carlsberg Challenge 2014? 

כפתור לפרטים נוספים