יפה בבריסל: אתרי החובה שאסור לפספס

כיכר יפהפייה, שער ניצחון, כנסיות מרהיבות וכמובן – ילד משתין. מה שווה לראות בבריסל

פסל המאנקן פיס בבריסל (צילום: Shutterrstock)
פסל המאנקן פיס בבריסל (צילום: Shutterrstock)
24 במרץ 2015

Grand’Place

"הכיכר היפה בעולם", כפי שכינה אותה ויקטור הוגו, היא אחת התפאורות המרשימות ביותר של בריסל. לא לשווא היא מוכרזת אתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו. ראויים לציון מיוחד הם המגדל המתנשא של בית העירייה (Hôtel de Ville) והחזיתות המרשימות של הבתים המקיפים את הכיכר. אלה שימשו בעבר את הגילדות בעיר.

Grand'Place (צילום: Shutterstock)
Grand'Place (צילום: Shutterstock)

Manneken ­Pis

מדרום ל־Grand’Place נמצא "הילד המשתין" (Manneken-Pis), המכונה Ketie על ידי המקומיים. גובהו של הסמל המקומי המפורסם הוא 61 ס"מ בלבד, לכן הקהל הגדול שנוהר אליו עלול להתאכזב קצת. זה שנים רבות הבלגים דואגים להלביש את הילד העירום בהזדמנויות חגיגיות, ובמלתחתו יותר מ־800 תלבושות. חלקן מוצגות ב־Musée de la Ville Bruxelles.

כתובת: rue de l'Etuve

Hôtel de Ville

האגף השמאלי של המבנה המפואר והמרשים הזה נבנה ב־1406, ומאוחר יותר נוסף לו אגף ימני שעוצב על ידי אדריכל לא ידוע. מגדל הפעמונים העתיק, שלאחר ההרחבה היה קטן מדי, הוחלף על ידי Jan van Ruysbroeck במבנה מתומן. ב־1455 נוסף על הצריח פסל מוזהב של סנט מישל משסף דרקון. נראה שהמגדל אינו מותאם ליתר המבנה, והאגדה מספרת שבייאושו טיפס האדריכל לראש יצירתו והטיל עצמו ממנה.

כתובת: Grand’Place

Cathédrale des Sts Michel et Gudule

העבודות על הקתדרלה הגותית הזאת החלו ב־1226 והסתיימו ב־1499, אף שקפלות מסוימות
נוספו במאות ה־16 וה־17. היא מוקדשת לקדושים הפטרונים של העיר: סנט מישל הידוע יותר, וסנט גודולה שפופולרי יותר בקרב המקומיים. סמלה הוא מנורה שכבתה בשל נשמת אפו של השטן ושבה לדלוק לאחר תפילה. הרגעים הקשים ביותר בהיסטוריה של הקתדרלה היו השחתה ב־1579 על ידי פרוטסטנטים והריסת המבנה הפנימי על כל אוצרות האמנות שבו על ידי חילות המהפכה הצרפתית. למרות כל זאת יש בקתדרלה שפע של אוצרות, כולל בית מקהלה מהמאה ה־13 ויצירות ויטראז' מהמאה ה-16.

כתובת: Place Ste-Gudule

Atomium

למבנה האיקוני שעוצב בשביל היריד העולמי של 1958 יש סקס אפיל של רטרו. אחרי שנים של הזנחה הצליחה אוצרת דינמית להשיג תקציב של 24 מיליון יורו לשיפוץ מקיף, והוא נפתח מחדש. נוספו לו מרכז מבקרים ומסעדה בקומה האחרונה. ואם זה לא מספק אתכם (או אם אתם מצוידים בילדים), למרגלות האטומיום נמצא מתחם Mini Europe ובו דגמים מיניאטוריים של מבנים מפורסמים מרחבי אירופה כגון מגדל אייפל וביג בן.

כתובת: Boulevard du Centenaire

Notre ­Dame au Sablon

כנסייה שנבנתה במאות ה־15 וה־16 ובעבר שכן בה פסל של מריה שהגיע כל הדרך מאנטוורפן בזכות תכונות הריפוי המפורסמות שלו. הפסל הושחת במהומות הפרוטסטנטים, אולם בכנסייה אפשר לראות חלונות עם ויטראז'ים מרהיבים בגובה של 14 מטרים. מאחורי הכנסייה Place du Grand Sablon ובסביבותיה שפע של מסעדות, חנויות עתיקות, חנויות שוקולד, גלריות ושוק עתיקות שמתקיים בכל סוף שבוע.

כתובת: 38 rue de la Régence

שער הניצחון (Arc de Triomphe)

בלבו של Parc du Cinquantenaire – אחד מהפארקים היפים של העיר – ­ ניצב שער הניצחון המרשים. בניית המבנה החלה ­ ב־1880 במצוותו של המלך לאופולד השני כדי לציין את שנת היובל להקמתה של בלגיה, אך היא הסתיימה רק ב־1910 והמלך לא זכה לראותו. באגפיו של השער ממוקמים כמה מוזיאונים. חובבי מכוניות לא ירצו לוותר על ביקור ב־Autoworld – אחד ממוזיאוני הרכב הגדולים באירופה, שבו אוסף תחבורה מרשים, החל מכרכרות סוסים ועד לימוזינות בוהקות.

Les Galeries de St Hubert

האתר בה' הידיעה לחובבי שופינג וקניות, אך ממש לא רק להם. הגלריות סנט הוברט הן למעשה שלוש שדירות קשתות מקורות זכוכית שנחשבות לוותיקות ביותר מסוגן באירופה. הבנייה החלה ב־1846 ושנה מאוחר יותר חנך המלך לאופולד את המתחם, שנקרא על שם בני המלוכה. השנים עברו אך היופי נשאר, ובגלריות תמצאו חנויות, מסעדות, בוטיקים ובתי קפה שמתחרים זה בזה על מי יותר אלגנטי ויוקרתי. לא באמת חייבים לבזבז כסף כדי להתרשם.

כתובת: Rue de l'Ecuyer

Délirium Café

כמה פעמים יצא לכם לשבת לדרינק במקום שנכנס לספר השיאים של גינס? זה הזמן לערוך היכרות עם הפיל הוורוד – סמלו של הבר המפורסם בבריסל שבו ניתן להזמין יותר מאלפיים בירות שונות (!). היעזרו באנשי הצוות הבקיאים בנושא ותגלו עולם ומלואו. רק עצה אחת חשובה: שימו לב לאחוזי האלכוהול ושתו בזהירות.

כתובת: Impasse de la Fidélité 4A