שוק הצפון של מיכל אנסקי ייפתח להרצה בשבוע הבא

בין 30 הדוכנים, שישתרעו על פני 1,600 מ"ר, דוכן פיצות ופסטות טריות של דיויד פרנקל, דוכן אסייתי של יובל בן נריה, שוקולטרי של איקה כהן, דוכן מיצים של רותי רוסו ודוכן אוכל שוק של אבנר לסקין

מיכל אנסקי. צילום: רון קדמי
מיכל אנסקי. צילום: רון קדמי
4 בינואר 2016

אחרי שוק האיכרים בנמל תל אביב ושרונה מרקט, נדמה כי כל חלק בעיר משתוקק למתחם קולינרי משלו. החודש ייפתח ברמת החייל "שוק צפון" שיביא את בשורת החקלאים, היצרנים והמסעדות ליושבי השכונות הצפוניות בעיר. "היה לי ברור שאפתח עוד שוק איכרים בתל אביב", מספרת מיכל אנסקי, הבעלים של שוק הנמל ויוזמת שוק צפון החדש יחד עם רועי חמד. "השוק בנמל עשה מהפכה בארץ, הוא הביא למודעות את נושא ה־Farm to table והשפיע על הדרך שבה אנשים קונים ומבשלים אוכל. ההקמה של שוק צפון הייתה עבודת אוצרות קולינרית עם הרבה מאוד מחשבה מאחוריה".

בשוק, המשתרע על פני 1,600 מ"ר, יהיו 30 דוכנים (15 מהם ייפתחו להרצה שבוע הבא). לצד חקלאים ויצרנים יהיו גם שפים בעלי שם שהחליטו לצאת ממרכז העיר ולפתוח מקום קטן, מעין שלוחה של המסעדה המקורית. השף יובל בן נריה מטאיזו יפתח דוכן אסייתי עם מרקי ראמן בשם יקיטורי ודיויד פרנקל יפתח את פרונטו קיוסקו. "כבר הרבה זמן שמכונן בי הרצון להכין פיצה טובה ואיכותית", מספר פרנקל על הבייבי החדש, דוכן פיצות ופסטות שמוכנות במקום. "אני עובד על סוג מסוים של בצק כבר כמה שנים: עובי נכון, תפיחה מדויקת, קראסט מושלם. יש שוק גדול של פיצות בארץ, אבל מעט מאוד מוצלחות ואיכותיות".

הפיצה של פרונטו קיוסקו. צילום: תמוז רחמן
הפיצה של פרונטו קיוסקו. צילום: תמוז רחמן

כל בעלי הדוכנים בשוק כבר סגרו חוזי עבודה אחד עם השני. הירקן מוכר לשף, השף קונה מהדייג הצמוד וכולם מפרגנים זה לזה באינסטגרם. "אחרי 13 שנה מחוץ לעולם המסעדנות אני עומד לפתוח מסעדת שוק אמיתית. סגרתי דילים עם הקצב שבדוכן ממול, החבר'ה של הירקות כבר בפנים וגם הדגים הם מכאן, זו עומדת להיות מסעדה כמו בספרד עם מטבח פתוח וסחורה גלויה לעייני כל", מספר השף אבנר לסקין שעומד לפתוח את מסעדת "רק היום". "אנחנו עומדים להגיש 10־15 מנות ביום לפי היצע השוק, כשהמטבח יתבסס על 80% ירקות. כל שאר המנות יהיו עופות, בשר ודגים". לסקין, שמתפעל עמוד פייסבוק ואינסטגרם עם אלפי עוקבים, מתרגש מאוד מהפתיחה שבוע הבא: "אני רק מחכה לראות את הפנים של הלקוחות. חיכיתי לרגע הזה הרבה מאוד זמן".

הדוכן של לסקין. צילום: אליה יוספיאן
הדוכן של לסקין. צילום: אליה יוספיאן

כל שוק איכרים מביא עימו לפחות דוכן אחד מסקרן ויוצא דופן. בשרונה מרקט תמצאו את הראמן של אהרוני, בשוק הנמל את החנות של ריסטרטו ואילו בשוק הצפון עוד ידברו, כנראה, על דוכן המיצים של העיתונאית והמתכונאית רותי רוסו. "אני פותחת דוכן מיצים בסחיטה קרה. מדובר בטכנולוגיה אמריקאית, הראשונה מסוגה בארץ, בה הפירות והירקות נסחטים במעיכה ולא דרך סכינים שטוחנים ומערבבים. הדרך הרגילה לסחוט מיץ מכניסה הרבה אוויר ומעלה את הטמפרטורה. מכאן שהמיץ מתחמצן מהר יותר, הערך התזונתי שלו נפגע, הצבע שלו משתנה וחיי המדף שלו קצרים. לשיטה קוראים Cold Press אבל אין דרך לתרגם את זה לעברית בלי לאבד את הסקס־אפיל שבמונח. מפני שמדובר במכונה ייחודית, היא מעניקה לי אפשרויות מגוונות לתפריט שאני בונה: תפריט עונתי עם התייחסות דקדקנית לחומרי גלם. יהיה שיתוף פעולה עם הירקן והירקן האורגני כדי שבאמת יהיה לי מבחר אינסופי".

מותג המיצים של רותי רוסו. הדמיה
מותג המיצים של רותי רוסו. הדמיה

בנוסף, יהיו בשוק  שוקולטרי של איקה כהן, חנות יינות, דוכן עוף בגריל, חנות פרחים ונירות, סניפים של כתר המזרח וחומוס כספי, דוכן של אנשי הזית, וכן חנויות בשר ודגים. ומה עם המחירים? אצל פרנקל עסקית פיצה או פסטה עם אנטיפסטי ושתייה תעלה בסביבות ה־50 ש"ח. ב"רק היום" של לסקין העסקית היקרה ביותר תעלה 59 ש"ח, כל כוסות היין יימכרו ב־15 ש"ח ותמצאו גם 1/4 ליטר בירה ב־15 ש"ח. דוכן המיצים של רוסו ינסה להנגיש את מחירי ה"סחיטה קרה", בשונה ממחירה היקר בעולם, ויציע בקבוק של 250 מ"ל ב־18 ש"ח.