שיר של אש ושל מים

פיירווטר, להקה אמריקאית עם שורשים ישראליים, גרוב בלקני ושכרות רוסית, חזרה לתל אביב אחרי היעדרות בת ארבע שנים

15 בספטמבר 2013

טוד אשלי פענח מזמן צופן שהרבה מוזיקאים אחרים עדיין מתקשים לפתור: איך ללּבות רעננות מוזיקלית, ובחיים לא להשתעמם מהשירים של עצמו. סולן להקת פיירווטר והציר שסביבו נע ההרכב הקוסמופוליטי, שמתהפך ומתערבב בעקביות – נגנים מכל העולם נכנסים, מתחלפים ויוצאים משיר לשיר ומאלבום לאלבום – דווקא שומר על פינה ישראלית דקורטיבית, שנשארת תמיד מאוישת (והפעם בתפריט: אדם שפלן על הבס, נמרוד טלמון נושף בטרומבון, ויוני הלוי מכה בתופים), זכר לרומן הוותיק והמתמשך של הלהקה עם תל אביב.

פיירווטר התחילה את דרכה בשנת 96' בתור להקת חתונות שובבה מברוקלין, ומכאן התעצבה, התפתחה, השתכללה ובנתה לעצמה נישה וקהל עם סגנון שמחבר בין רוקנ'רול בוער לגרוב צועני. בסוף השנה שעברה היא הוציאה את אלבומה השישי ,"International Orange" שהוקלט כולו באיסטנבול ובתל אביב – באופן סימבולי, במקביל להסלמה ביחסים בין שתי המדינות אחרי תקרית המשט. "לא חשבנו על זה אז", נזכר אשלי, "אבל במבט לאחור זה באמת סימבולי. גם אם ממשלות לא מסתדרות, האחריות לגשר על הפער היא של האזרחים". כבר בשלב מוקדם של הקריירה חתך אשלי מניו יורק לצד המזרחי של הכדור, החל להסתובב ברחבי אסיה עם לפטופ ומיקרופון, צד מלודיות וסיפורי דרכים ותר אחר גרוב חדש, טלאי נוסף למארג צפוף של סגנונות – משהו שהוא הכלאה של Fאנק, מוזיקת עולם, בלקני, צועני, פולק, רוסי, בלוז, כלייזמרי, כל התשובות נכונות. כל זה ספוג באלכוהול ונטול עכבות פוליטיות, עם קורטוב סרקזם בריא בשביל הנשמה.

מסעותיו לימדו אותו לא לצפות לכלום, להיות מופתע כל הזמן ולהיקלע למצבים שבהם רק הבלתי צפוי קורה. "אם תדעי מה את הולכת לקבל, עדיף שתישארי בבית", הוא אומר ופורש את משנתו. כדי לשמור על עירנות, אשלי תמיד משאיר את הדלת פתוחה לכל פרקשניסט שנקרה בדרך, וככה בעצם הוא מפעיל את השיטה.

פיירווטר גרסת 2013, מה אתם יותר, אש או מים?

"יותר אש, אני חושב. כשהקמתי את הלהקה התמודדתי במשך לא מעט שנים עם דיכאון. רק בשנים האחרונות הצלחתי לצאת מזה. היום אני יותר חיובי מאי פעם, ובהתאם גם השירים. בן אדם חייב לגדול. אם הוא לא משתנה, הוא מת".

חוץ מקשר לבלקן ביט בוקס, הרומן הישראלי שלכם מתוחזק עם עוד כמה להקות.

"יחד עם המאפיה הישראלית שכוללת את בום פם, את בלקן ביט בוקס ואת התפוחים כולנו משפחה מורחבת. אנחנו חברים טובים שמכבדים זה את זה, מנגנים בפרויקטים אחד של השני, מסתובבים ביחד ושותים ביחד".

מאז הביקור הקודם עברו ארבע שנים. מה הדבר הראשון שעשית כשתנחת בתל אביב?

"את צריכה לנחש בעצמך… לפני הכל, הלכתי להתנפל על איזה חומוס טוב ביפו".