ממקסיקו ועד תימן: מטבחי העולם הטובים בישראל

כיסונים מאודים, מרק תימני, פיש אנד צ'יפס וטאקו: אוכל הרחוב שייקח אתכם לחו"ל בלי להחתים דרכון

הבוריטו של טאקריה. צילום: אנטולי מיכאלו
הבוריטו של טאקריה. צילום: אנטולי מיכאלו
14 ביולי 2016

טאקריה

המסעדנית דנה ירזין והשף שחר שטרן פתחו יחד מקום שמוקדש לטקס מקס, מזון מהיר מקסיקני־טקסני שנוצר בחיבור ההיסטורי־קולינרי שבין שתי המדינות. בתפריט נאצ'וס, טאקו, בוריטו וקסדייה עם גואקמולה, מיני סלסות ושפע ליים (29־39 ש"ח). המרגריטות הקפואות מצננות את הפה מצ'ילי ומלהיטות את האווירה, ויש גם תפריט נחמד של טקילה מיובאת מהמולדת הרוחנית.

לפרטים נוספים

הסאלוף מאפיה תימנית

אין פחמימה שנותנת בראש יותר מסאלוף. כלומר, בעיקר כשמערבבים אותה עם ערמות של גת. ביקור בבר הסאלוף בשכונת התקווה, וגם באחיו הקטן בשוק לוינסקי, הוא מפגש משמח עם אנשים צוהלים בתודעה מעורפלת בעודם מפרקים מלאווח שמנוני, ג'חנון חלקלק, לחוח אוורירי ובעיקר קובנה מרשימה בגובהה. בשילוב מרקים תימניים, חומוס קומפלט ומוזיקה שנשלפה מרדיו של סובארו משנות ה־80 – מדובר במסיבה הכי טובה בעיר (23־28 ש"ח).

לפרטים נוספים

הסאלוף. צילום: דניה ויינר
הסאלוף. צילום: דניה ויינר

פאו וואו

המבורגר אמריקאי, קסדייה מקסיקנית, פיש אנד צ'יפס אנגלי ומעורב ירושלמי ישראלי – הלונה פארק הזה של מאכלי רחוב מכל רחבי העולם מרוכז במטבח אחד השוכן בראשון לציון. התפריט המגוון מכיל מאכלי רחוב קלאסיים שנולדו בחבלי ארץ רחוקים וקרובים ובעידן המודרני הפכו לנחלתם של כל תושבי הכפר הגלובלי. את שלל המנות מומלץ לחלוק, והישיבה לשולחנות משותפים מדמה את חוויית האכילה העממית והשמחה במזללות אוכל רחוב מעבר לים (36־52 ש"ח).

לפרטים נוספים

גרקו

המטבח היווני, למרות הקרבה הגיאוגרפית והתרבותית, עדיין לא קנה אחיזה בתרבות הקולינרית הישראלית. רק בשנים האחרונות החלו להיפתח בארץ מסעדות שמביאות את המטבח הפשוט והשמח הזה לסועד הישראלי, וגרקו של המסעדן צביקי עשת היא אחת מהחלוצות. עיצוב המסעדה, בגוני כחול־לבן, שואב השראה מטברנות קסומות שלחופי האיים, והתפריט נאמן גם הוא למקור. נסו פה את הג'ירוס: נתחי בשר טלה צלוי על שיפודים המוגשים בפיתה יחד עם עגבניות, בצל ויוגורט (46־66 ש"ח). בגרקו מוסיפים למנה גוון מקומי בעזרת טחינה.

לפרטים נוספים

ארוחת בוקר בגרקו. צילום: אנטולי מיכאלו
ארוחת בוקר בגרקו. צילום: אנטולי מיכאלו

קפה קאימק

מסעדת הפועלים המוזנחת למראה הזאת מחביאה במטבח כישרונות מוזיקליים שלפעמים יוצאים להופיע בפרונט ושלל מנות טבעוניות המתבססות על הקטניות (דאל הודי), התבלינים (פלפל והל מאתיופיה) והפירות היבשים (חמוציות בסלט) של שוק לוינסקי. השף קונדיטור אסף צור (אקס מסעדת טוטו) מביא לפה את המאפים הטבעוניים שלו ותושבי השכונה מביאים את תחושת הקהילתיות שבה גם תפרנים יכולים להרשות לעצמם לאכול פה על בסיס קבוע (19־40 ש"ח).

לפרטים נוספים

קפה קאימק. צילום: דניה ויינר
קפה קאימק. צילום: דניה ויינר

שגב קונספט

השף שגב משה, כמו שפים אחרים בארץ ובעולם בשנים האחרונות, מפנה את היצירתיות ואת הידע שנצבר במסעדות המטבח העילי לסצנת אוכל הרחוב. בסמטאות המקורות של שרונה מרקט בתל אביב אפשר למצוא שלושה דוכנים הנושאים את שמו ואת חותמו: בדוכן השווארמה מציע שגב מבחר מנות בשר בהשראה עולמית (כמו שווארמה בנוסח מקסיקני – עם איולי צ'יפוטלה, גואקמולה ותירס צלוי – או שווארמה בנוסח תאילנדי, 42־59 ש"ח); בדוכן הכיסנים מוגשים כיסנים מאודים ומטוגנים בהשראת מטבחים אזוריים שונים, מדרך המשי עד איטליה ודרך ישראל ויוון (39־49 ש"ח); ובדוכן המתוקים גרסאות חדשות לקינוחים קלאסיים (14־32 ש"ח).

לפרטים נוספים