אפליקצית ההיכרויות Bumble היא הגרסה הפמיניסטית של טינדר

אפליקצית ההיכרויות החדשה מאפשרת רק למשתמשות ליזום שיחה ומעודדת אותן לקחת יוזמה ולשלוט בסיטואציה

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
2 באפריל 2015

לאחר שוויטני וולף, ממקימי טינדר, עזבה את החברה בסערה בשל תלונות על הטרדה מינית שחוותה מצד חבריה לעבודה, היא בחרה לנתב את חייה לכיוון של אחריות חברתית והעצמה נשית. התוצאה נקראת Bumble, והיא – איך לא –טינדר עם גירל פאוור. מה זה אומר? האפליקציה נראית ומתנהגת בדיוק כמו טינדר, ולאחר שמוצגת תמונה בתוספת כיתוב המסביר מה האדם למד ובמה הוא עוסק, על המשתמש לגלול שמאלה לדחייה וימינה למאצ'.

ההבדל המשמעותי הוא שלאחר מאצ' מוצלח בין שני פרטנרים רק האישה יכולה ליזום שיחה, ועל הגבר בצד השני להמתין בסבלנות לא אופיינית. במידה וחלפו 24 שעות והזרוע הנשית לא שלחה הודעה, המאצ' מתפוגג ונעלם (במאצ'ים בין בני אותו מין כל אחד מהצדדים יכול ליזום, אך חוק 24 השעות עדיין תקף). על מנת להפחית מפחי נפש, לגברים יש זכות – אחת ליום – לתת ארכה של יממה נוספת למאצ' שלא פנתה אליו ביוזמתה, בתקווה שהנסיכה תבין את הרמז והם ירכבו באושר אל עבר הבימה.

המטרה, כך מסבירה וולף, היא לעשות מודרניזציה לעולם הדייטינג – המקום היחיד בחייהן של נשים בו עדיין רואים קושי עצום בנקיטת יוזמה. השמת המושכות בידי הנשים באופן מוצהר ואבסולוטי מעלה את תחושת ביטחונן בסיטואציה משתי זוויות שונות. בראש ובראשונה, נוצר סינון מובנה מראש של קריפים שמחפשים לשלוח דיק פיקס ולהתנהל באגרסיביות עד כדי אונס מילולי. הזווית השנייה מורכבת ומשמעותית יותר: אישה שיוזמת שיחה קובעת את טון השיחה הראשוני, ונתפסת על ידי שני הצדדים כבעלת השליטה במצב. השילוב יוצר הבניה שונה לסיטואציה, והפעם האישה נמצאת במקום פחות מותקף ומתגונן. התקווה היא שהשיח שייווצר בין שני הצדדים יהיה יותר מכבד ומרוסן מאשר "היי רוצה להזדיין" המזוויע.

לא נדרשה התגלות אלוהית בשביל להבין שבשוק אתרי ההיכרויות הרווי עד בחילה, הגורם המגביל הוא בדרך כלל הנשים שמהר מאוד מתייאשות בשל כמות אסטרונומית של פניות לא רלוונטיות או סליזיות. ב-Bumble מקווים בו זמנית להפחית את כמות האינטראקציות האישיות ולהעלות את איכותן, במטרה לשמור על הנשים כמשתמשות פעילות ומרוצות.

רעיון גאוני, או ניסיון לסחוט שוק רווחי עד תום? ימים יגידו. Bumble עדיין צעירה, וכמו כל מגיפה מתחילה היא נפוצה בעיקר בקרב תיירים ותיירות שמפיצים את הבשורה בארץ. מדיווחים של משתמשים מקומיים עולה תחושה שמדובר באווירת סקס יותר מאשר דייטינג, תוצאה הגיונית כשלוקחים בחשבון את הדגש שמושם על מראה חיצוני ואת הקלות בה אפשר לדחות אנשים, אבל כל עוד זה נעשה באווירה מכבדת ומרוסנת – זה דווקא לא דבר רע.

אפליקצית Bumble, זמינה ל-iOS באופן בלעדי