עסק שחור

גראס, קוקאין וטריפים במחירים חסרי תחרות, תחמושת קרה וחמה ואם תתעקשו אז גם איברים קצורים. בדארקנט אפשר למצוא באמת הכל, גם חיי אדם, ובזול. בועז הורוביץ יצא למסע בצד האפל של הרשת, ועל הדרך פטפט עם כמה אקטיביסטים סורים

מתוך תכנית התחקירים "ואקום"
מתוך תכנית התחקירים "ואקום"

במהלך החודשים האחרונים יצאתי מעט מאוד מהבית. ביליתי ימים ולילות בקריאה בפורומים ולא יכולתי להביא את עצמי להתנתק מהמחשב. לא ידעתי שאפשר להגיע לכאלה פרצי אדרנלין על הספה. זה שלושה חודשים שאני פושע בתפקיד, בלי כובע גרב ובלי נעליים. במסגרת תחקיר שערכתי עבור התוכנית "ואקום" של גל גבאי והבמאית טל מיכאל, התחפשתי לנרקומן של כל סם אפשרי, שוחחתי עם פדופילים וסוחרי נשק, וכל מה שהייתי צריך לעשות הוא לחצות מדי פעם את מפתן הדלת ולבדוק את תיבת הדואר.

התחקיר שלח אותי להגשים את כל הסטיות שלי, וגם כאלה של אחרים ומופרעים ממני, בסמטאות האפלות של הדארקנט. מדובר ברשת נסתרת מן העין, חשוכה ומטונפת, מעין יקום מקביל לאינטרנט המוכר והתמים של סרטוני החתולים. השיטוט בדארקנט ממכר. הוא גורם לך להרגיש כמו חוקר ארצות בעולם שמתחת לפני השטח, כזה שעוקף את הכביש הראשי של גוגל ופייסבוק ונקלע לקרטל במגרש חניה אפל. העולם הזה מלא בסמים, בנשק, באיברים קצורים ובמה לא. את הדארקנט לא תמצאו במנועי החיפוש הרגילים. היא לא קלה לתפעול או לאיתור ואין בה אותו ממשק משתמש ידידותי שצוקרברג מציע למשתמשים שלו. חשבו עליה כאינטרנט נפרד. כדי להיכנס דרושה גישה לאינטרנט רגיל והתחברות לתוכנה בשם טור (TOR), שפותחה על ידי צבא ארצות הברית בשנות ה־90 ובמקור הייתה אמורה לשמש ככלי להצפנת הודעות. טור מורכבת ממנהרות וירטואליות שחותכות את הרשת ומאפשרות למשתמשים לשוחח ללא חשש שצד שלישי יהיה מודע לקיום השיחה. לא רק עבריינים פוטנציאלים משתמשים בה, אלא גם אנשים שחוששים לפרטיותם או חרדים מהשלטונות. הדארקנט היא כמו האינטרנט הפרימיטיבי של פעם, נטול מנועי החיפוש היעילים. רוב הטירונים יתחילו מהנקודה, שנקראת "הוויקי הנעלם". זו מעין וויקיפדיה של כל מה שאפשר למצוא ברשת החבויה. המידע פה לא מוגש על מגש של כסף, אלא מחייב נבירה בערמות מידע, כזה שלפעמים תצטערו שנחשפתם אליו. הוויקי הנעלם נראה כמו סתם עוד עמוד בוויקיפדיה, אבל הוא בזאר של רעיונות ומוצרים, כיכר שוק הומה ורוטטת. יד נעלמה הובילה את הגורמים הקינקיים ביותר בחברה האנושית למקום אחד שבו חוסים כולם תחת אותה מטרייה של אנונימיות שאנחנו ויתרנו עליה בשנים האחרונות.

הפדופילים, למשל, הם אחת הקבוצות הנרדפות והמשגשגות בדארקנט. ארגון אנונימוס ואנשים פרטיים דולקים אחריהם בדארקנט, ולעתים מצליחים לחשוף אותם ולהעביר את פרטיהם לרשויות החוק או פשוט להשפיל אותם ציבורית. כתוצאה מהרדיפה הזאת חלק גדול מהם הפכו למומחים בהצפנה ובפרטיות.

הפורומים שמוקדשים לפדופיליה בדארקנט הם כנראה המקום הכי חשוך בגיהינום. בחלקם עשרות אלפי חברים פעילים שמשתפים וחולקים טיפים עם פדופילים אחרים לגבי טכניקות ציד של ילדים. באחד הפורומים נחשפתי לשרשור קומנטים עוכר שלווה באופן מיוחד. פדופיל אחד תיאר את מצבו ופנה לחבריו להתייעצות: האחיינית שלו מגיעה לביקור והוא רוצה לאנוס אותה אבל לא רוצה שהיא תזכור את זה. איזה סם כדאי לתת לה? התגובות לא איחרו לבוא. אנשים הרעיפו עליו טיפים ורעיונות לחומרים שיסייעו לו לבצע את זממו. אימוטיקונים מחייכים היו חלק מהשיחה. פרט לתמונות ולסרטי וידיאו חלק נכבד מהפורומים האלה מוקדש גם לקנייה ומכירה של קטינים. כל שצריך לעשות הוא להזין את גילו של הילד שבו חפצים (0־17) ולהמתין שמישהו ישלח הצעת מחיר. באחד הפורומים נתקלתי באב שמציע את בתו הקטנה למכירה. הוא הסביר לקונים הפוטנציאלים שמדובר בילדה בת 7 עם המון ניסיון והשתוקקות לרַצות. יש אתרים בדארקנט שמציעים שירותי התנקשות או מוכרים איברי אדם להשתלה. סביר להניח שמדובר בנוכלים שמבטיחים הבטחות גדולות וייעלמו ברגע שיקבלו את הכסף. החלטנו בהפקה לא לקחת סיכון ולא לבדוק מה באמת קורה כשמזמינים רצח או לב אדם.

יובש? אין לי מושג על מה אתה מדבר

יש כמה שווקים גדולים בדארקנט: פנדורה, אגורה וסילק רוד. השלושה מנהלים ביניהם תחרות עקובה מדם ומנסים לשבש את פעילות המתחרים כעניין שבשגרה. ההתקפות האלה נקראות די־דוס והן גורמות מדי פעם להאטה או לסגירת השווקים לכמה שעות.

בשווקים האלה אפשר למצוא כל דבר או מוצר פלילי שניתן להעלות בדמיון. ישנו פירוט של סעיפים ותת סעיפים לכל חומר נרקוטי על פני האדמה. מדובר בשוק סופר תחרותי ואיכותי של סמים, נשק ומסמכים מזוייפים, שבו סוחרים נלחמים על כל לקוח ומציעים הצעות מפתות; וכל זה לא קורה באיזו פינה חשוכה ברחוב אלא בכורסה נוחה, תחת מעטה חשאיות כבד. התשלום מתבצע רק באמצעות המטבע הוויראוטלי ביטקוין. זאת מהסיבה הפשוטה – רק כך ניתן לבצע העברה כספית מבלי להותיר סימנים. שטרות הכסף המונפקים על ידי הבנקים מסומנים, ומובן שכרטיסי אשראי וחשבונות פייפאל מבוססים על כך שהם מקושרים לחשבון הבנק שלכם ולשמכם. ביטקוין לעומת זאת הוא מטבע וירטואלי לחלוטין שההעברה שלו אינה מפוקחת על ידי איש ולכן אפשר לקיים בו עסקאות בלתי מנוטרות.

במסגרת התחקיר הזמנו גראס בחצי מהמחיר בארץ, קוקאין, טריפים, אקסטזי, פטריות הזיה, סם אונס ותחמושת והכל הגיע לתיבת הדואר של ההפקה, ארוז באופן מופתי. הסוחרים בשווקים מתגאים מאוד ביכולת שלהם להסוות את המוצרים הלא חוקיים שהם שולחים. הם מצליחים להחביא את כל סוגי הסמים בתוך מעטפות או חבילות תמימות למראה. סם אונס שהזמנו מהונגריה הגיע בתוך בקבוקון של נוזל למדפסת בליווי קבלה בהונגרית. פטריות ההזיה והגראס הגיעו עטופים באריזות ואקום שמונעות דליפת ריח. באחת המעטפות קיבלנו צמיד זול, שבתוכו מצאנו את כדורי האקסטזי שהוחבאו בתוכו.

אחד הדברים הכי מעוררי ההשתאות הוא המחויבות של חלק מהסוחרים לשירות לקוחות עילאי. כל סוחר נתון לחסדי הפידבקים של הלקוחות. אם יקבל חמש תגובות שליליות, כנראה יחטוף בעיטה החוצה. אם סוחר לא ישכיל לתת את שירות הלקוחות הטוב ביותר לא יעבור זמן רב עד שיאבד את כל לקוחותיו. הלוואי על הוט, מה שנקרא. לעומת זאת, יש לא מעט רמאים ונוכלים בשוקי הדארקנט. סוחרים יבקשו מכם לשלוח להם כסף ולא תקבלו מהם דבר או שימשכו אתכם המון זמן ואז ייעלמו. אפשרות אחרת היא שהם ירכשו את אמונכם במשך כמה רכישות וברגע שתבצעו קנייה משמעותית הם יעקצו. מהר מאוד לומדים שכדאי לעשות מחקר מקדים על כל סוחר לפני שמזמינים ממנו משהו, אחרת עולה הסבירות ליפול קורבן לתרמית. יום אחד, למשל, הגעתי לאתר שנקרא הניסוי האנושי. האנשים שמפעילים אותו מציגים את עצמם כחיילים אמריקאים בדימוס והשירות שהם מציעים מעניין מאוד. לטענתם הם חוטפים קבצנים מהרחוב ומאכסנים אותם במחסנים בכל רחבי ארצות הברית. לדבריהם, רוב הלקוחות שלהם הם חברות תרופות שמעוניינות לערוך ניסויים בבני אדם. מובן שאתה לא חייב להיות מדען מרושע בשביל לרכוש לך הומלס, אלא פשוט לשלם כמה אלפי דולרים. יש לציין שאין דרך לאמת את זה ויש אפשרות סבירה ביותר שמדובר בהומור שחור מאוד של אחד הגולשים בדארקנט.

איור: אלון ברייאר
איור: אלון ברייאר

מסע בדרך המשי השנה האחרונה הייתה מלאת פעילות עבור הסוחרים והצרכנים בדארקנט. בספטמבר 2013 נעצר אזרח אמריקאי בשם רוס אולבריכט, שהיה המקים והמנהל של שוק סילק רוד המקורי, אולי השוק המצליח ביותר בדארקנט. הסברה היא שבשנים שניהל אותו עברו שם מיליארדי דולרים. עד היום לא לגמרי ברור כיצד הצליחה הבולשת לשים את ידיה על אולבריכט. מה שבטוח הוא שהיא לא הצליחה להרשיע את המשתמשים שלו.

מעצרו של אולבריכט לא שינה דבר. החלל שהותיר התמלא מהר מאוד בשווקים חדשים. אחד מהם, בשם SHEEP, זכה לנהירה המונית של סוחרים. במשך חודש וחצי העסקים פרחו בו בקנה מידה היסטורי. בגלל מעצרו של אולבריכט והדיווחים בתקשורת, המון סקרנים החליטו לבדוק מה זה בדיוק הדארקנט הזה. מיליוני משתמשים חדשים הציפו את השווקים ויצרו עומס על השרתים. העסקים ב־SHEEP שגשגו עד שיום אחד, בערך חודש וחצי אחרי שהשוק נפתח, גילו הגולשים עמוד כניסה חדש שעליו כתב מפעיל האתר: “שלום לכולם, אני פיראט וגנבתי לכם את הכסף". בום. השוק כולו היה תרגיל עוקץ ענקי. במשך שבועות הפורומים היו אחוזי פאניקה ותזזית. כולם תהו אם זהו סופו של חלום השוק השחור. התשובה היא שממש לא. שווקים יכולים ליפול ולקום, אבל הרצון לרכוש באנונימיות נשאר. תמיד יקום שוק חדש. לפני חודש וחצי התבצע עוד שוד ענקי, הפעם בשוק של סילק רואוד 2.0. האקר הצליח לפרוץ לחשבונות הבנק של כל המשתמשים ולגנוב את כל הכסף שהוחזק שם. כאשר הצצתי ביתרת החשבון שלי בשוק ראיתי שכל הכסף שנשאר לאחר הרכישות שביצעתי נעלם. מנהלי השוק העלו הודעה שבה הם מתנצלים על אובדן הכסף ונשבעו שהם יחזירו בעצמם את הכסף לכל מי שנגנב ממנו. לפני כמה ימים הצצתי שוב ביתרת החשבון שלי וראיתי שכל הכסף שנגנב הוחזר לחשבוני. מאז הוקמו עוד שווקים רבים, בהם שוק הנקרא TMP שפועל על רשת דארקנט שאינה מתבססת על טור אלא על טכנולוגיה שנקראת I2p.

טור במזרח התיכון

לא רק פדופילים וסוחרי סמים ונשק מתחבאים בדארקנט. גם חושפי שחיתויות מצאו בה מחסה במסגרת שירות חדש שהקימו יחד כמה עיתונים ברחבי העולם, במטרה לאפשר למדליפים אנונימיות מוחלטת. בתקופת האביב הערבי אזרחים מצרים, סורים, תוניסאים ולובים שנותקו מהרשת על ידי השלטונות, השתמשו בה כדי לתקשר עם העולם החיצון, לדווח על הנעשה בארצם ולנהל דיאלוג במקומות שנאסר על כך. בכל רחבי המזרח התיכון אנשים משתמשים בכלי הזה על מנת להביע מחאה, ליזום התארגנויות ולהעביר מסרים כדי להגן על עצמם ועל משפחותיהם משלטון אכזר ונקמני. גם באירן ובסין מוכות הצנזורה השלטונית השימוש בה נחשב לפופולרי.

בחודשים האחרונים צ'וטטתי עם האקטיביסטים (hacktivism) פוליטיים שמשתמשים בדארקנט ברחבי המזרח התיכון. דיברתי עם האקטיביסטים מסוריה, ממצרים, מלבנון ומאירן. מכולם שמעתי את אותו סיפור של כליאה ועינויים על ידי המשטר. דארקנט מספקת להם דרך לדבר אחד עם השני בלי חשש להיתפס.

כל סוגי הסמים. צילום: שאטרסטוק
כל סוגי הסמים. צילום: שאטרסטוק

כל ההאקטיביסטים, חוץ מאחד, סירבו לבקשותיי לקיים ראיון מצולם בסקייפ. הם פחדו שיענו את משפחותיהם בסוריה או שחבריהם מהתנועה לשחרור פלסטין יחרימו אותם כי הם מדברים עם כלי תקשורת ישראלי. רק נימה רשדן, גולה אירני שנמלט מאירן לפני שנים הסכים לחלוק איתי את ניסיונו. הוא סיפר כמה מסוכן להשתמש בתוכנה כמו טור באירן. עצם העובדה שאתה מחזיק את הדפדפן הזה על המחשב שלך עלול לגרום לכך שתושלך למאסר ותעבור עינויים. אחרי שנתפס והושם במעצר הוא החליט שהספיק לו ונמלט לאירופה, משם הוא ממשיך עד היום את מאבקו בשלטון האייתוללות.

באחד הלילות אחד ההאקטיביסטים הסורים (נקרא לו א') שלח לי הודעה שבה הביע כמיהה עזה לזמן ולמקום שבו נוכל לשבת ולדבר בניחותא פנים מול פנים. א' הוא האקטיביסט סורי פרו דמוקרטי שהכריז מלחמת סייבר על משטרו של אסד. בשנת 2011 הוא השתמש בפייסבוק ובטוויטר בשביל ליידע את העולם על הפשעים שנעשים בארצו. הציוצים שלו מילאו חלל עצום בכל מה שנוגע למתרחש בסוריה. א' היה סטודנט בסוריה לפני שנאלץ להסתתר מהשלטונות. הוא כתב תחת שמו האמיתי במשך שנתיים לפני שאימץ זהות בדויה. ב־2010 הוא נלקח לחקירה על ידי השלטונות ועבר 40 חקירות שונות. למזלו מעולם לא הוכח הקשר בינו לבין שמו הבדוי. ב־2011 הוא שילם למבריח כמה מאות דולרים ונמלט ללבנון. א' משחק תפקיד מרכזי באיחוד של מתנגדי אסד דרך הרשת ובהעברת מידע אותנטי על הנעשה בסוריה. השלטונות הסוריים לא מרוצים מכך שההאקר הזה עדיין מסתובב חופשי והמשטרה החשאית בסוריה הפיצה שמועה שטוענת שהוא בעצם סוכן של המוסד. “במדינת משטרה כמו סוריה, הטעות הראשונה שאתה עושה היא גם האחרונה", הוא אומר, “קריאה לרפורמה פוליטית נחשבת לטאבו ולכן אקטיביסטים חייבים להשתמש בדארקנט כדי להתארגן. הגיוס של כוחות סוריים להתקוממות התחיל בדארקנט. עשרות אלפי סורים כבשו את פייסבוק עם שמות בדויים והתחילו לתכנן את המהפכה חודשים לפני שהיא פרצה. הם השתמשו בשמות בדויים בעולם וירטואלי שכביכול לא הייתה לו שום השפעה על המהלכים שנעשים בעולם האמיתי. בניגוד לספקות, מה שהתחיל בפייסבוק על ידי שימוש בטור תורגם למהלכים קונקרטיים בשטח".

הדארקנט בנויה מאנשים שמרכיבים קהילה. כקהילה, החשופה לאותן סכנות שמאיימות על כל קהילה אחרת. פלגנות וויכוחים בין חבריה יכולים להביא לפרוץ מלחמה במדינת הדארקנט. כבר היום יש, כאמור, קהילה של אנונימוס בתוך הדארקנט שחושפת ומסגירה שמות של מפעילי אתרי פדופיליה ושווקים שנלחמים זה בזה. מתוך העימות בין הקהילות אפשר לאמץ את הרעיון שאין שחור ולבן בכל מה שנוגע לשוק הבלתי חוקי הזה. זאת קהילה עצומה של אנשים שכל אחד מהם בדרכו המעוותת יותר או פחות דורש חירות. חלק מהם מונעים מאידיאולוגיה שאומרת שלבני אדם יש את הזכות לקבל את ההחלטות שלהם מבלי התערבות ממשלתית, חלקם פשוט מחפשים מקום נסתר מהעין שבו הם יוכלו לסחור ולממש את סטיותיהם. האקטיביסטים שמסייעים להתארגנויות פוליטיות במדינות חשוכות, חושפי השערוריות, האקרים שרודפים ומפילים אתרי פדופיליה ואפילו חלק מסוחרי הסמים שמאמינים בחופש בחירה מוחלט – כל אלה מונעים מתחושת אחריות עמוקה לקהילה. מהעבר האחר עומדים הפדופילים, ארגוני הטרור, קבוצות שנאה למיניהן, נוכלים וגנבי זהויות, רוצחים שכירים ומוכרי איברים שמונעים מאגואיזם קיצוני ומסוכן. שתי האיכויות האלה, אלטרואיזם ואגואיזם, הן הוכחה לכך שמדובר במפעל אנושי רוטט וקיים שמורכב מאנשים אמיתיים.

התחקיר המלא ישודר בפרק הפותח של העונה החדשה של תוכנית התחקירים "ואקום", ערוץ 23, ראשון 21:55

המאייר אלון ברייאר יציג בשבוע האיור בתערוכות: "אומת האיור", בית האמנים, אלחריזי 9; "הגרסה המאוירת", מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2