בלי סודות: ברזיל אוסרת על שימוש באפליקציית סיקרט

בית המשפט בברזיל פסק כי אפליקציית סיקרט אינה חוקית במדינה, והורה לאפל וגוגל להסיר אותה מהחנויות המקוונות שלהן ולמחוק את האפליקציה ממכשירים של משתמשים

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
21 באוגוסט 2014

האם מדובר תחילת הסוף של סיקרט? הברזילאים חושבים ככה. בית המשפט המחוזי של מדינת אספיריטו סנטו שבברזיל פסק ביום שלישי (19.8) כי בעוד שבוע אפליקציית סיקרט לא תהיה חוקית יותר במדינה ויש למנוע ממשתמשים להוריד אותה. פסיקה זו יוצרת תקדים שהופך את האפליקציה באופן תיאורטי ללא חוקית בכל רחבי ברזיל.

"אסטדאו", אחד העיתונים הגדולים בברזיל וזה שדיווח ראשון על הפסיקה, טען שהיא לא מתייחסת לאפליקציה עצמה מכיוון שהיא אינה רשומה בברזיל, כך שאין לבית המשפט סמכות משפטית עליה, אך היא כן מתייחסת לאפל וגוגל שבחנויות המקוונות שלהן מוצע היישום להורדה.

השופט פאולו סזאר דה קארבאליו שרשום על הפסיקה, נתן לחברות 10 ימים להסיר אותה מהחנויות שלהן, אם לא יאלצו לשלם קנס יומי של 20 אלף ריאל (31 אלף שקל) עד שישלימו את המהלך. בנוסף על מניעת ההורדות, הורה להן ביהמ"ש הברזילאי גם למחוק את האפליקציה ממכשירים בברזיל שבהן קיימת האפליקציה.

צילום מסך
צילום מסך

תקדים מסוכן

שתי החברות מסוגלות למנוע מכם להפסיק להשתמש באפליקציה אם הן חפצות בכך (כל אחת בדרך שלה), אך הן משתמשות באמצעי זה לעיתים רחוקות ובדרך כלל רק במקרים של אפליקציות זדוניות (Malware). זה יכול להיות תקדים מסוכן אם בתי משפט יתחילו להורות לחברות למחוק לנו דברים מהסמארטפון, מדובר בפלישה חמורה לפרטיות.

זה לא חדש שסיקרט מגבירה את התופעה המכוערת של בריונות רשת ברחבי העולם בכלל ובברזיל בפרט, אך זו לא הסיבה הישירה שבגללה מצדיקים את האיסור על שימוש באפליקציה. ההצדקה המשפטית למהלך היא שבחוקה הברזילאית יש איסור על פרסום אנונימי, או לפחות זו האינטרפרטציה של התובע מרסלו זנקר. הסעיף המדובר הוא שריד של תקופת השלטון הצבאית שאסרה על פרסום שירים, ספרים, מחזות וכתבות תחת שם בדוי או שקרי, בעיקר כאלו שמבקרים את השלטון.

פסיקה תקדימית זו עשויה לגרום באופן תיאורטי לתגובת שרשרת שבעקבותה מדינות אחרות יחייבו את אפל וגוגל לאסור על השימוש באפליקציה, מה שעלול בתרחיש הגרוע ביותר להביא לסופה. לפחות אחרי סקירה חטופה של הפיד שלנו, לא בטוח שזו תהיה אבידה גדולה כל כך.