"בתל אביב יש שטח עצום לרכב פרטי. צריך לצמצם אותו"

איל פדר, 30, נשוי, מתכנן עירוני ומנכ"ל ZenCity חולם ששטח הרכבים הפרטיים יצטמצם, ויפנה מקום לרוכבי האופניים והולכי הרגל

איל פדר (צילום: איליה מלניקוב)
איל פדר (צילום: איליה מלניקוב)
11 ביולי 2017

 

שם: איל פדר

גיל:
30

סטטוס: נשוי

תעסוקה: מתכנן עירוני ומנכ"ל ZenCity

מאיפה אתה במקור ומתי הגעת לתל אביב?
"במקור אני מהרצליה. לפני שבע שנים אני ואשתי הגענו לתל אביב. הדירה הראשונה שלנו הייתה דירת 20 מ"ר מאחורי דיזנגוף סנטר. זו היתיה דירה קטנה ואינטימית מאוד, את רוב הזמן בילינו בחוץ כי הייתה חצר ממש כיפית. היום אנחנו גרים בכרם התימנים בדירה עם חצר. אני אוהב מאוד את הכרם, האזור התפתח ממש בתקופה האחרונה".

איך הגעת לתכנון העירוני?
"יש לי תואר שני מאוניברסיטת תל אביב בתכנון עירוני. עבדתי בארגון גן לוינסקי שפועל להפיכת האזור למקום טוב יותר. במהלך העבודה צצו אצלי שאלות כמו מה זה בכלל ציבורי. בעיניי תכנון עירוני הוא הביטוי בפועל של מדעי החברה – זו הדרך שלנו לקבוע מי יקבל מה במציאות, איפה יהיו שבילי אופניים וכו'. כיום אני חבר בוועד המנהל של ארגון המתכננים".

הסבר להדיוטיות, מה עושים ב־ZenCity?
"ZenCity היא חברת סטארטאפ קטנה, של שמונה אנשים. אנחנו עוזרים לערים להבין טוב יותר את התושבים, באמצעות אינטליגנציה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות אחרות. פיתחנו כלים שעוזרים לרשויות להבין מה מפריע לתושבים דרך ניתוח נתונים ופניות. אנחנו נוגעים בכל התחומים העירוניים; תכנון בנייה, חינוך, תשתיות וכו'. כרגע אנחנו עובדים עם עשר רשויות בארץ וגם עם ערים בעולם כגון פריז".

ואיך זה עובד?
"המערכת שלנו אוספת משוב של תושבים מהרשתות החברתיות, מהמוקד העירוני וממקורות אחרים, ואנחנו מייצרים תמונה בזמן אמת של הנושאים שמעסיקים את התושבים. באחת הערים שבה אנחנו עובדים צמצמנו משמעותית את כמות התלונות על פינוי אשפה, בעזרת זיהוי מדויק של הבעיה שהפריעה לתושבים – שהפחים לא חוזרים למקומם אחרי הפינוי. בעיר אחרת עזרנו לחסוך מיליונים בתקציב שיפוץ המדרכות כי זיהינו שתושבים מוטרדים בעיקר מהעובדה שהמדרכה חסומה ולא מכך שהמרצפות שבורות. כך חסכנו עלויות וגם העלנו את שביעות רצון התושבים".

ומה מפריע לך באופן אישי כאן בתל אביב?
"מפריע לי בעיקר שהתחבורה הציבורית לא מספיק יעילה ולא מספיק טובה. מטורף לחשוב שיש כל כך הרבה שטח בתל אביב שמוקדש למכוניות פרטיות. לדעתי צריך לצמצם את השטח הזה, לסלול שבילי אופניים ולאפשר רכיבה בטוחה ברחובות עמוסים, כמו אלנבי. לפני שנתיים השתתפתי במיזם הולכי רגל ורוכבים מסרבים להיות אויבים. רוכבי האופניים והתושבים נדחקים לריב על המדרכה, צריך לשנות את כללי המשחק כך שהרכב הפרטי יהיה זה שנאבק".

ספר לי סוד תל אביבי.
"אחד הסודות השמורים הוא הגג של חניון גרוזנברג. אפשר לעלות אליו חופשי ולצפות ממנו בנוף פנורמי של כל תל אביב".