הגולה החדש: על קהילת הגולים הפוליטיים המתגבשת בברלין

אם לא טוב לכם תעברו לברלין? אולי, אבל זה לא אומר שתאבדו את חוש הביקורת

הפגנה פרו פלסטינית בברלין. צילום: Getty Images
הפגנה פרו פלסטינית בברלין. צילום: Getty Images
27 ביולי 2014

הסלוגן שהשתיק את המחאה החברתית ומאז משמש לסתימת פיו של כל מי שנחשד בשמאלנוּת יתר – “אם לא טוב לכם תעברו לברלין" – עוד יתגלה כחרב הפיפיות של המדיניות הישראלית. אכן, רבים וטובים נדחקים אל מחוץ לאדמת ארץ הקודש, בפרט מאז המחאה, אבל מי שחושב שבכך נפטר מביקורת פעילים חברתיים או אנשי שמאל סובל מבוחן מציאות לקוי ומתלישות. בערך כמו מנגנון ה"HASBARAH" של ישראל.

נהוג לחשוב ש"היורדים" עוברים הקצנה ימינה, אולם דומה שהגל הנוכחי של המהגרים עובר תהליך הפוך. זה מה שקורה כשמתנגשים במציאות הישראלית אחרי כמה חודשים במערב אירופה: פתאום מתרגלים להתנהלות שקופה ותקינה, לזה שיש לך זכויות ושמישהו אשכרה טורח לאכוף אותן גם אם אינך טייקון. וכשבדרך לביקורים בארץ איזה ילדון אחרי צבא מתחקר אותך על מוצאה האתני המדויק של השותפה (סקסונית) ומקנח בנזיפה “איך אפשר לגור בגרמניה אחרי מה שקרה" – זה לא חינני או מפגר, אלא פולשני, אלים ומחניק.

הממשלה הנוכחית יצרה במו ידיה מרכזי גולים ביקורתיים, וברלין היא הגדולה שבהם. אמנם גם יהדות התפוצות מאבדת את הסבלנות לממשלת הימין הקיצוני שחולשת על ישראל, אך מי שנמצא בקו החזית במאבק נגד תקיפות צה"ל בעזה הם פעמים רבות מהגרים ישראלים. זה משהו שלא תראו בדיווחים בתקשורת הישראלית הממוסדת, שמנסה להציג את כל ההפגנות כגחמה משותפת של נאצים ומהגרים ערבים. אז לא. ממש לא. ה"HASBARAH" הישראלית הרשמית נתפסת במקרה הטוב כמביכה, ובמקרה הרע כזרוע התעמולה של משטר מתפרק. הם כנראה לא קולטים שאין שום דרך לדברר את מעשי הנבלה של מערכת הביטחון. לא רק בעזה, אלא גם מול חיילי צה"ל שמשלמים בחייהם על מחדלים, ובמיוחד מול אזרחי ישראל, שהשחיתות ותרבות הקומבינה פשוט הפקירו את גורלם (ע"ע הנערים החטופים שהמשטרה נפנפה כהטרדת מוקד 100). קהילת הגולים הפוליטיים בברלין רק בתחילת התגבשותה, אבל מתברר שבחו"ל יש לנו יותר השפעה משהייתה לנו בארץ.

דנה רוטשילד, (34) היא סטודנטית לתואר שני, מתגוררת זה שנתיים בברלין