הגיע הזמן להוציא את הקריה מתל אביב

חמאס מואשם לעיתים קרובות בסיכון ביטחון האזרחים כיוון שהוא פועל בשטח עירוני. על פי ההיגיון הזה, יש להעתיק את מקומה של הקריה מלב העיר

הקריה. צילום: Shutterstock
הקריה. צילום: Shutterstock
16 ביולי 2014

דובר צה"ל ודוברי דובר צה"ל בתקשורת מסבירים לנו שחמאס אחראי לפגיעות במאות האזרחים הפלסטינים – נשים גברים וילדים – כי המתקנים הצבאיים שלו מצויים בכוונה באמצע שכונות אזרחיות. אני גר במרחק 500 מטר מהמרכז הצבאי הכי חשוב בישראל, ולפי ההיגיון הזה מי שאשם בטילים שיורים עליי הוא שר הביטחון. לפי החוק הבינלאומי מותר לירות על מטרות צבאיות ואסור לירות על אזרחים, אבל מה מונע מחמאס, מחיזבאללה או ממי שזה לא יהיה, לכוון לקריה ולהפיל לי טיל על הראש? ואם זה כך, מי אנחנו שנבוא אליהם בטענות?

האם רק לי נראה משונה שמדינה שמתנהלת בסכסוך מתמיד – שיוצאת למלחמות בתדירות שבהן ארצות אחרות שולחות את הנבחרות שלהן ליורו ולמונדיאל, שמצויה תחת איום מאות ואלפי טילים, ושראשיה מבטיחים לנו כבר שנים שאוטוטו מגיעה האפוקליפסה בדמות מלחמה עם איראן – שמדינה כזו משאירה את המפקדה הכללית שלה בין בתי ספר ושכונות מגורים?

אין לי אשליות בקשר לחמאס. הירי לתל אביב הוא הישג בפני עצמו בשבילם, וגם אם היו מעבירים את הקריה לרמת חובב הרקטות היו עדיין מכוונות למרכז הבועה. אבל למה להוסיף להם מטרות? וחוץ מזה, אם נתניהו באמת יצא להרפתקה המוטרפת באיראן, סביר להניח שאחרי מתקפת הטילים והמטוסים שלנו על פודרו ונתאז, הם ירצו לכסח קצת את הבור, לא? ופה מדובר במדינה עם נשק משוכלל, שמסוגלת לירות על מטרה צבאית ולא רק מעיפה צינור לשמים ומקווה שהוא ייפול למישהו על הראש. הקריה תהיה, מן הסתם, המקום הראשון שיכוונו אליו.

ואגב, פינוי הקריה הוא אינטרס עירוני מובהק לא רק בזכות הסיכוי של תושבים נוספים לסיים את חייהם באופן טבעי (או מפגיעת אופניים חשמליים), ולא בגלל חילופי הטילים העונתיים. מדובר בגיבוב מכוער של בניינים שחסום מאחורי חומות וגדרות תיל, ממש בלב אחד הקטעים הכי נחמדים בעיר, בין הסינמטק למוזיאון העירוני. חשבו על כל הדברים שאפשר לעשות עם פיסת האדמה הנהדרת הזו: להקים מתחם של אמנות ופנאי כמו פארק דה לה וילט בפריז או המרכז הנחמד של ברלין, לבנות שם פארק של ממש, אולי בסגנון קצת פראי, כמו החלק התחתון של סנטרל פארק או דה בוט שומון. מרבית הסיכויים נתונים, כמובן, להקמת עוד סלאמס לעשירים בסגנון המגדלים החדשים, ואולי מרכז קניות שהשם שלו הוא עיבוד אמריקאי־נובורישי לשם הישן של הקריה: "קניון K" למשל. כמה שאני מתעב את המקומות האלו, הם עדיין עדיפים על הקסרקטין השנוא שתקוע לנו באמצע העיר.

מתי אנשים יתעוררו? כשמטוס אויב יחדור את ההגנה האווירית ויפיל פצצת טון על האגף החדש של המוזיאון? כשרקטה תחסל את את הג'ירף? כשטיל תועה יפגע במתחם שרונה? רגע. במחשבה שנייה, אולי כדאי להמתין עם המעבר טיפטיפה.