נזקי סמים? כך התקשורת יוצרת היסטריה ומפספסת את הפתרון

הדרך להתמודד עם נזקי סמים פופולריים שעשויים להיות מסוכנים - מאלכוהול דרך MDMA ועד קוקאין - היא לא בהטמנת הראש בחול או הפחדה. כמו בשאר בעולם, צרכני הסמים לא צריכים טיפים לשיפור הסטלה, אלא עוד מידע שיעזור להם לעבור אותה בשלום

(צילום: Shuttersrock)
(צילום: Shuttersrock)
17 בפברואר 2016

כשחברות החדשות ניגשו לטפל בסוף השבוע האחרון בנושא הסבוך והרגיש של סמי מסיבות, הם הזריקו לצופים חומר מאלחש. לחומר הזה הזה קוראים משפחת פישר, והיא הטריגר לעיסוק הנוכחי בתופעה (שתוארה כ״מגפה״, לא פחות). שבוע לפני שמהדורות שישי ושבת של חדשות 2 ו־10 שידרו כתבות מגזין בנושא, הובהלה לבית החולים הצעירה מושית פישר לאחר שהתמוטטה במועדון הבלוק. בבדיקות נמצאו בדמה שרידי MDMA לצד חומרים שטרם זוהו, ולא ברור אם צרכה את הסמים מרצונה או – כפי שטענה המשפחה – הם הוחדרו למשקה שלה.

אלה העובדות כרגע, שיחד עם רעשי רקע וצילומי אווירה שזורקים חזרה לניינטיז, הספיקו כדי לייצר כתבות מגזין שנשאו את הכותרות ״מכורים במועדונים״ (מה?!) ו״סמים בע״מ״, שכל אחת מהן היא חגיגת דמוניזציה מלאה בהגזמות, דרמה מיותרת וגישה שמלבה את ההיסטריה. אין ציפייה מכתבי חדשות שיהפכו בן לילה למבינים גדולים בתחום הסמים הבינוניים ויציגו תמונת מצב מאוזנת, אבל יש צורך בתחקיר ראוי, שיגרום למשל למי שחתום על הכתבה לעמוד על הרגליים האחוריות כשהכותרת אינה מחוברת לא רק לתוכן הכתבה שיצרו וערכו, אלא גם למציאות בשטח. אפשר להגיד הרבה דברים על צרכני MDMA ממוצעים, אבל הם לא מכורים. קצרה היריעה מלהרחיב על השוק השחור של כל סוגי הסמים בישראל, אבל גם הביטוי"בע״מ" מפספס לחלוטין, כיוון שמדובר, ובכן, בשוק שחור ולא באידיליה של תעשייה מפוקחת ומוכרת בחוק.

עושים סמי מסיבות? כך תיזהרו מערבובים מסוכנים ותישארו בחיים

לכאורה אלה נקודות סמנטיות בלבד, שרוב הצופים – אלה שאינם בקיאים (תיאורטית או מעשית) בקלאבינג, בנרקוטיקה ובחיבור ביניהם, יפספסו. שכן גם הפעם, כשהייתה סיבה להתעמק בנושא ואמצעים לעשות זאת, הציבור הישראלי, הפתוח אולי יותר מאי פעם לשיח חכם ובוגר בנושא סמים (הודות לפעילות ענפה בשנים האחרונות בתחום הנורמליזציה של הקנאביס), קיבל תמונה מעוותת. אמנם היטיבו לעשות ערוץ 10 כשהציגו ערכות לבדיקת סמים (שלא משווקות בישראל), דיברו מעט על צריכה בטוחה וערבובים מסוכנים ואף כיוונו זרקור שלילי, חשוב ומתבקש על סמי פיצוציות – חומרים מסוכנים, זולים ונגישים שצריכים לעוף מהרחובות כמה שיותר מהר. אבל גם זה לא מספיק – לא כשעוטפים הכל באווירה אפלה ובפומפוזיות מיותרת ומקמצים במידע עובדתי.

הדרך להילחם בנזקי סמים פופולריים שעשויים להיות מסוכנים – מאלכוהול, דרך MDMA ועד קוקאין – היא לא בהטמנת הראש החול או הפחדה. אנשים ימשיכו לצרוך אותם גם תחת איומים בתיק פלילי, צווי סגירה למועדונים ודיווחים על נפגעים. חברה שרוצה למזער נזקים, צריכה לעסוק לא במניעה גורפת וזריעת בהלה, אלא הסברה וחינוך לשימוש נכון, נבון ומושכל. כמו בעולם, צרכני הסמים לא צריכים טיפים לשיפור הסטלה, אלא עוד מידע שיעזור להם לעבור אותה בשלום, ואת זה בינתיים הם לא מקבלים מאף משרד ממשלתי או מהתקשורת המיינסטרימית. מה לעשות, סיפורים על צעירים שנדלקים במועדון, חוזרים לפנות בוקר וישנים עד הצהריים, זה לא משהו שמממן לוביסטים או מביא רייטינג.

(אלה הסמים שאסור לערבב – לחצו להגדלה, שמרו בסמארטפון, העבירו לחברים, שלפו במקרה הצורך ותחגגו בזהירות)
drugs1