מדינת ישראל היא האשמה במותם של צרכני סמים

אנשים לא יפסיקו לצרוך סמים שונים, ותפקיד המדינה אינו להתערב בתודעה של אזרחיה. כשהמדינה תבין את זה, היא תוכל למנוע ולצמצם למינימום פגיעות כתוצאה משימוש בסמים

סמים (צילום: shutterstock)
סמים (צילום: shutterstock)
14 באוגוסט 2017

בעקבות המקרים האחרונים של פגיעות כתוצאה משימוש בסמים הוציאה משטרת ישראל הודעה בזו הלשון: "משטרת ישראל שבה ומזהירה את הציבור מפני צריכת סמים מסוכנים, בפרט אלו החשודים כי עורבבו בהם חומרים מסוכנים, אשר מופצים בכל רחבי הארץ. צריכת הסמים והחומרים הרעילים עלולה להוביל לקיפוח החיים". אבל איך, משטרה יקרה, אני יכול לדעת אם עורבבו בסמים שאני צורך חומרים מסוכנים?

>> טלגראס: ריאיון עם מייסד הרשת שעשתה מהפכה בשוק הסמים

האשם העיקרי במותם של צרכני סמים (מלבד הצרכנים עצמם) היא מדינת ישראל. הדרך היחידה לצמצם את מספר המיתות והפגיעות כתוצאה מצריכת סמים, כפי שמתרחש למרבה הצער בימים האחרונים, היא לגליזציה מלאה של כל סוגי הסמים, או לכל הפחות דה-קרימינליזציה שלהם. כלומר, ששימוש בסמים לא יחשב פעילות פלילית.

ההשלכות של הפיכת ספקטרום שלם של התנהגות אנושית לפלילית הרסניות. זה גורם לכל מי שהקטע שלו חורג מאלכוהול או קפה, בערך, להיות עיוור לגבי החומרים שהוא צורך. כשאדם קונה אלכוהול, הוא יודע שיש עליו פיקוח. הוא יודע איפה הוא יוצר, באילו תנאים, ושלא מוהלים אותו, לצורך העניין, בכל מני חומרים אחרים. כשאדם קונה קוקאין (או כל חומר אחר) הוא לא יודע מה יש שם. הוא לא יודע איפה ייצרו את זה, באילו תנאים, עם מה מהלו את זה.

תארו לכם שבכניסה לבלוק הייתה עמדה לבדיקת טיב הסמים (צילום: גוני ריסקין)
תארו לכם שבכניסה לבלוק הייתה עמדה לבדיקת טיב הסמים (צילום: גוני ריסקין)

הוא גם לא יודע איך נכון וכדאי להשתמש באותו חומר, מכיוון שהמדינה, ובעקבותיה החברה, לא מאפשרת חינוך לגבי צריכת סמים. אלכוהול – אנחנו יודעים: אין להפריז בשתייה וגו', אין לערבב עם אנטיביוטיקה או תרופות אחרות (כפי שכתוב בעלון לצרכן של כל תרופה שאנו קונים בבית המרחקת). ל-MDMA, למרבה הצער, אין עלון לצרכן. החומר לא מגיע עם הסברים איך להשתמש ועם מה אסור לערבב. מי שממש יחפש, ימצא באינטרנט הוראות שימוש, אבל גם הן מסתמכות על ניסוי וטעייה יותר מהוראות יצרן אמיתיות.

שתי הנקודות הללו – טיב החומר והוראות שימוש, הן הא'-ב' של צריכת חומרים. בלי לדעת את הדברים האלה, זו רולטה רוסית. זו הסיבה שאנשים מתים ונפגעים, וזו לגמרי אשמת המדינה. כי המדינה צריכה להבין שאנשים תמיד יסניפו, ישתו, יטלו, יעשנו וימציאו אלף ואחת דרכים חדשות לקחת אלף ואחד סמים חדשים. זה הבסיס. כך זה היה מאז ומעולם וכך זה יישאר. החלוקה המודרנית של סמים קשים/מסוכנים, סמים קלים ואלכוהול היא שרירותית וקשורה יותר בפוליטיקה וכלכלה מאשר במחשבה רצינית על החומרים עצמם ועל השימוש בהם.

מעבר לכך, לא תפקיד המדינה להיכנס לאזרחיה לתוך הראש ולהחליט עבורם מה לעשות עם התודעה והגוף שלהם. חירות קוגניטיבית צריכה להיות חירות אזרחית ראשונה במעלה. לא תפקיד המדינה להחליט שאלכוהול (רעיל, מסוכן והורג יותר מכל סם אחר) מותר אך פטריות פסילוסיבין (הסם הבטוח ביותר בעולם) אסורות.

מדינת ישראל, כמו כל מדינות העולם, צריכה לאמץ את המודל הפורטוגלי. ב-2001 החלה פורטוגל להתייחס לשימוש בכל סוגי הסמים כסוגיה בריאותית ולא פלילית. נתפסת עם הרואין, קוק, DMT או כל דבר אחר? אולי תשלם קנס, ייתכן שתאלץ להגיע לוועדה כדי לדון בהרגלי צריכת הסמים שלך. לא יותר מזה. התוצאה: 3 מיתות מסמים לכל מיליון אזרחים, לעומת 17.3 לכל מיליון אזרחים בשאר מדינות האיחוד האירופי. אבל זה לא נגמר שם. בפורטוגל לא משתמשים כמעט בכלל בתחליפים סינתטיים מסוכנים כמו "מלחי אמבט" או דברים שאנחנו מכירים אצלנו כמו "נייס גאי" ודומיו. כשאפשר להשיג את הדבר האמיתי, לא במחשכים ובלי פשע מסביב, למה להרוג את עצמך עם רעלים לא ידועים? גם החשש מפני עלייה בשימוש בסמים התברר כמשולל יסוד – לא רק שלא הייתה עלייה, השימוש בסמים בקרב פורטוגלים צעירים ירד, כמו גם אחוז ההידבקות ב-HIV.

המדינה חייבת להבין שפרגמטיות מצידה בסוגייה הזו תועיל לבריאות הציבור. תארו לעצמכם שהמדינה הייתה מאשרת עמדות לבדיקת סמים במועדונים ומסיבות טבע, כפי שכבר נעשה בכמה מדינות אירופאיות. אנשים כך או כך ייקחו קוק ואמ.די, עדיף שהם ידעו מה יש להם בשקית, לא?