סיקרט: הרשת החברתית המפחידה והמדהימה של הרגע

בימים האחרונים הייתה אפליקציית סיקרט מפלט אסקפיסטי מגעיל וממכר מכל מה שקשור במצב הבטחוני. אין דרך אמיתית לברוח ממנה, אז אולי כדאי פשוט להמשיך כרגיל

סיקרט
סיקרט

כבר חודש ששידורי הטלוויזיה המסחרית כבולים למשדרים מיוחדים. לא בטוח שיש תקנון שקובע מתי המיוחד הופך לשגרה. אפילו המגישים, הפרשנים, והאורחים באולפנים כבר לא אומרים ש"צריך להמשיך בשגרה" כי המושג הזה, שמלכתחילה היה פתלתל, אמורפי, וייחודי לכל אדם, איבד כל משמעות. אז לא צריך להמשיך בשגרה, אלא פשוט להמשיך כרגיל. שזה כמו שגרה, רק עם תחושת מועקה.

בימים האחרונים, במשך כמה רגעים היה נדמה שהמפלט מהכל – מהחדשות, מהגזענות ברשתות החברתיות ומאווירת הבאסה הכללית – נמצא בסיקרט, אפליקציה ורשת חברתית אנונימית לשיתוף סודות (בתכלס, מה שיש בה זה וידויים, רכילות ולכלוכים). השימוש באפליקציה, החדשה יחסית, צבר תאוצה בישראל במקביל להתחרפנות המצב הבטחוני. כשמוציאים את הראש מפיד הפייסבוק המפולג, מהציוצים הענייניים בטוויטר ומצילומי האינסטגרם המפוהקים, מתגלה עולם אסקפיסטי של פעם – זריקת רפש, והרבה מזה. לפעמים אפשר להיחשף גם לווידויי החרדה מהאזעקות וגם לכמה יציאות פוליטיות, אבל כאמור, בעיקר המון רפש. זה ממכר, מלחיץ, כיף ומגעיל. מגלילה אינסופית בסיקרט מתברר שכל החברים שלי וכל החברים שלהם סובלים מחרדה, מזדיינים מלא ובקטע קינקי, בוגדים בקטנה, מרוויחים הרבה יותר/פחות ממה שהם מספרים, עושים קילוגרמים של קוק אבל בוכים שהדילר של המריחואנה הלך להם לאיבוד. אני לא יודע איך חייתי בלי סיקרט, אבל אני רוצה אותה מחוץ לחיים שלי. ברור לי שזה לא יקרה בקרוב.

סיקרט היא גיחה לשגרה המתנהלת באזורים שאינם מוכי סכסוך בטחוני – שנאה פרסונלית או ניסיון ליצור כאוס בתוך קבוצות חברים וקהילות מקצועיות. לא עוד התכסחויות על בסיס פוליטי ועדתי, אלא כאלה ששמות את האדם ומכלול תכונותיו האיומות במרכז. החשש מרקטה שתיפול לך על הראש התחלף בפחד שמישהו יחשוף פרט מביך שקשור בך, או גרוע מכך – יפרסם שקר מוחלט. יש כאן דרגה חדשה של שיימינג, כזה שאין מאחוריו פרצוף והוא אנונימי בדיוק כמו יכולת התגובה עליו. חובת ההוכחה לא קיימת וזכות ההכחשה כמעט בלתי אפשרית. חוץ מלמחוק את סיקרט מהטלפון ולהדחיק את קיומה עד שמישהו ישלח לך צילום מסך, אין באמת דרך לברוח, אז כדאי פשוט להמשיך כרגיל. שזה כמו שגרה, רק עם תחושת מועקה.