פרשת השוטרת הסמויה: מיתוג עצמי על חשבון צרכני הקנאביס

בזמן שבעולם מפגינים יחס מתקדם כלפי צרכני קנאביס, במשטרת ישראל ממשיכים לחגוג את הפללתם. טור עורך

קדימה, דנינו, אנחנו יודעים שאתה רוצה את זה. (צילום: Shutterstock)
קדימה, דנינו, אנחנו יודעים שאתה רוצה את זה. (צילום: Shutterstock)

אחרי שתהליכי הלגליזציה בארצות הברית כבר הוכיחו את עצמם באופן חיובי מכל בחינה אפשרית – חברתית, כלכלית, פלילית, ולא פחות חשוב – כיפית, תעשיית הקנאביס לא שוכחת שבסופו של דבר היא לא שם למטרות פילנתרופיה, אלא כמו כל תעשייה – כדי לעשות כסף. ובשביל כסף צריך לקוחות, וכתעשייה לגיטימית – את הלקוחות האלה אפשר למשוך, בין היתר, דרך פרסום. זה לא שקנאביס צריך פרסום, אבל כשהשוק מתמלא באינספור מתחרים הכרחי להתלבט.

השבוע כמעט והונחה עוד אבן פינה בדרך לנורמליזציה של הקנאביס. זה קרה כשערוץ טלוויזיה מקומי מבית רשת ABC – המשדר לצופים בדנוור קולורדו – כמעט ושידר לראשונה בהיסטוריה פרסומת שבמרכזה קנאביס. אמנם המילה קנאביס לא נאמרה, תמונה של הצמח לא הוצגה, לא הוסבר איך להשתמש ובכלל, לא הוצג משהו שמעורר איזשהו רצון לעשן; היא רק חשפה לצופים את קיומה של חברה שמשווקת מכשירי אידוי לעישון נקי יותר. אבל החגיגה הייתה מוקדמת, ולאור העובדה שקנאביס עוד אינו חוקי ברמה הפדרלית, הרגולטור נאלץ לתקוע מקל בגלגלים. אבל גם אם לא השבוע, אין ספק שזה יקרה בעתיד הקרוב.

ובינתיים בישראל, השבוע יצאה המשטרה בהודעה דרמטית. בלילה בין ראשון לשני בוצעו מעצרים ובבוקר כבר חולקו בורקסים ותעודת הוקרה. שוטרת סמויה שפעלה במסווה של ברמנית הובילה למעצרם של 30 חשודים בסחר בסמים. בחומרים שנסחרו, לפי כלי התקשורת, ניתן למנות קנאביס, קוקאין ו־MDMA. השניים האחרונים זוכים ליחס נוקשה בפקודת הסמים, בעוד שהראשון עומד במרכזו של שיח ציבורי חיובי שנמצא במגמת עלייה, ואפילו המפכ"ל הקודם, כזכור, פקפק במדיניות האכיפה שביצע הגוף שהוא עצמו היה אמון על פעילותו.

באותו יום ערכה ועדת הסמים של הכנסת דיון שעסק בסמי פיצוציות, עם התמקדות על הקלות שברכישתם. הם נגישים יותר, זולים יותר, ממסטלים הרבה יותר – ובשונה מהקנאביס הבלתי המזיק הם מסוכנים בטירוף. ובכל זאת, במקום למקד את המאמצים בסם שיש לו סכנות ברורות ומיידיות, שנגיש לבני נוער ומשווק באגרסיביות שרחוקה מלהיות דיסקרטית, ויותר מהכל – שיכול להוות נקודת כניסה נוחה וזמינה עבור צעירים לשימוש בסמים; את הזרקור, לפחות התקשורתי, מפנים לעבר סמים קלים.

במקום לטפל בבעיה האמיתית ולצמצם נזקים פוטנציאליים, המשטרה פנתה לעסוק במיתוג עצמי. כנראה גם לה היה חשוב – ולא לראשונה בהיסטוריה – לעשות פרסומת לעצמה. אותה אף אחד לא פסל לשידור.