שאלוהים יעזור: איך מגדלים ילד במדינה שהדת משתלטת עליה?

ישראל נשאבת לפונדמנטליזם דתי בהסוואה של מודרניות, אז איך לעזאזל אפשר לגדל כאן ילד?

נפתלי בנט. צילום: Getty Images
נפתלי בנט. צילום: Getty Images
19 בנובמבר 2014

כתבה לי מישהי בפייסבוק שעכשיו כשנולד לי ילד, אני מתבקש להפסיק לכתוב עליו. ובכן, גבירתי, אני רק התחלתי! אתם שומעים? אני רק התחלתי!

הבן שלי בן חודש וחצי. אני לא יודע מה יהיה איתו. אני באמת לא יודע. המצב דפוק לגמרי. הוא רק נולד וכבר כל המדינה הזאת נגדו. אני מפחד להוציא אותו לרחוב. יש זאבים בכל מקום. הם אורבים לו בכל פינה. הוא נולד תמים ונטול מודעות. המשטר רוצה לעקם אותו, לשבור אותו ולבנות אותו מחדש. יש אחד, שי פירון. הוא שר החינוך. אני לא יודע מי מינה אותו כמו שאני לא יודע מי מינה את יאיר לפיד להיות שר האוצר. דברים מוזרים קורים במדינה הזאת. פירון החליט שהבן שלי צריך להיות יהודי. הוא מדבר על ״ערכים״ ו״מסורת ישראל״ ו״תכנים יהודיים״. אין לי מושג מה זה אומר. זה בטח אומר משהו למישהו. לי זה לא אומר כלום. הבן שלי עדיין בן חודש וחצי. מה יקרה כשהוא יהיה בן 5 או 6? כבר היום ילדים הולכים לגן וצריכים להוכיח לגננת שהם מקבלים את פני השבת עם פמוטים ונרות וספרי תורה. מעולם לא קיבלתי את השבת וגם לא את יום שני. זו ממשלה משיחית של חובשי כיפה שרוצים להחזיר אותנו לימי אברהם אבינו. נפתלי בנט רוכב על חמור ומדבר באייפון. הם למדו טוב־טוב איך להשתמש במודרנה כדי לקדם רעיונות תנ״כיים. אנחנו במאה ה־21, חיים באשליה של תנועה קדימה. אני לא מכיר את תורת הקוונטים אבל ראיתי את ״בין כוכבים״. יש אפשרות לנוע במהירות האור מחוץ לאטמוספירה ולהקדים את הזמן שעל פני כדור הארץ. ממשלת ישראל עושה תהליך הפוך: הגענו לשנת 2014 כדי לחזור לבית המקדש שעל הר הבית. זה כמו פרק גרוע של ״היֹה היה״. הלוואי שהייתי יכול לקחת את הבן שלי ולשגר אותו עם מתיו מקונוהי אל עבר החור השחור שבממד החמישי. שיישאר שם ויקים קולוניה עבור כל הישראלים שלא רצו לקבל את השבת בגן חובה. שמעתי שנחמד בממד החמישי, עוד לא בנו שם את בית המקדש השלישי. בחלל אין דת ואין מסורת. על פני כדור הארץ גדל זן חדש של יהודים: כל העמים מצמיחים מנועי סילון בישבן, אצלנו רוצים להצמיח שורשים במקום ידיים. מסורת יהודית? המסורת היחידה שהבן שלי בן החודש וחצי יכיר תהיה המסורת של קים קרדשיאן זצוק״ל. אני לא בפאניקה. אני לא בפאניקה. אני לא בפאניקה.

סבא וסבתא של הבן שלי הם לא יהודים. לא במובן הישיר והפשטני ששר החינוך מתכוון אליו. הסובייטים שללו מהם את הדת, והם הועידו לי את השלילה. פעם, כשהייתי בכיתה א׳, ביקשתי מאימא שלי שתיקח אותי לבית כנסת בראש השנה. היא הייתה מזועזעת. בלילות, כך סיפרה לי אחר כך, לא הצליחה להירדם מחשש שהבן שלה יהפוך ל״דתישניק״ (כך הרוסים מכנים את הדתיים). היהדות של ההורים שלי נובעת מכורח ההיסטוריה, התרבות והפרנויה הנצחית. זו יהדות אוטומטית שאין בה מחשבה יתרה על משמעותה. גם היהדות שלי ריקה מתוכן, היא מקרית לחלוטין. אני היהודי המתבולל. זה המודל שלפיו אני חי. זה המודל שמקובל עליי. מה שצריך ללמד את הילדים בגן זה איך להתערטל מכל סממן יהודי. להיות קוסמופוליטי. אני יודע שזו מילת גנאי בימינו, אבל רק אנשים שלא השתחררו מתסביכי השואה שלהם חושבים שהעולם הוא מקום מפחיד ומאיים. הבן שלי – בן חודש וחצי – לא היה בשואה. אני מניח שיש ילדים בגיל שלו שכבר הספיקו להשתחרר ממחנות ההשמדה, לפחות בתודעה של ההורים שלהם. שי פירון ונפתלי בנט והחברים שלהם יגדלו כאן זן חדש של יהודים ישראלים שמחוברים להיסטוריה? הם ייתנו טוק שואו למשה רבנו בערוץ 1? יחזירו את הסנהדרין? יכול להיות שזה יקרה. אתם יודעים מה? סביר להניח שזה יקרה. זו מדינה ללא שמץ של ודאות פרט לדבר אחד: החילוניוּת כאן היא כל כך פריכה, כל כך חסרת ביטחון, כל כך מרומזת, שאין רעיון דתי שהוא מופרך מדי עבורה. צה״ל כבר ממילא נלחם עבור אדוני צבאות. ביבי נתניהו מקדם את חוק הלאום היהודי והמשפט העברי. ישראל סבורה בטעות שהיא דמוקרטיה, גם זה יעבור לה. אתה לא צריך להתעטף ברעיונות דמוקרטיים כשיש לך את אלוהים לצדך. אפרופו אלוהים: מה יהודים אוהבים יותר – את המסורת או את הכסף? מי ינצח – היהדות או הקפיטליזם? סטרט־אפ ניישן או ארץ כנען? אל תענו לי. אני יודע את התשובה לבד. יקום כאן דור של אנשים שחושבים שהמסורת נותנת להם את הזכות לעשות מה שהם רוצים – כסף, כוח, אלימות. בעצם הדור הזה כבר כאן. תהיה יהודי. כל השאר זה לא חשוב. והפלסטינים? אלוהים הוא יהודי, הוא לא אוהב את הפלסטינים.

הבן שלי בן חודש וחצי. הוא אפילו עוד לא בן חודשיים. מה יהיה איתו? אני לא יודע. לו הייתי יודע, הייתי נבהל. אני רוצה לגדל אותו בלי פחד. ישראל היא מקום מפחיד. יכול להיות שעשיתי טעות.