מה קרה השבוע בדמוקרטיה שבה ראש הממשלה גיבור על נכים?

איומים של פעילי ימין על חייהם של עיתונאים, העמדה לדין של ראש עיר באשמת שוחד וחוסר התייחסות לחולים בעזה. הכל קשור. טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)
בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)
19 באוגוסט 2017

1. המשטרה הקימה מחסום ופיזרה דוקרנים בכביש מהיר כדי לחסום נכים שהיו בדרכם להפגין למען השוואת קצבת הנכים לשכר המינימום באירוע בו נכח ראש הממשלה. הייתי כותב גם על הפקק העצום שנגרם, זעם הנהגים שעוררה המשטרה כלפי הנכים והמעצרים האלימים, אם זה היה חמור כמו הפגיעה בדמוקרטיה שבחסימת מפגינים נכים בדרכם להפגנה למען חיים בכבוד, רק כדי לא להפריע לאירוע היח"צ של ראש הממשלה.

2. בעקבות ההכפשה של ראש הממשלה כנגד התקשורת בשבוע שעבר ("התקשורת מנסה לבצע הפיכה"), החלו והתגברו איומים של פעילי ימין על חייהם של עיתונאים. גם הפעם ראש הממשלה שותק ביחס לתוצאות דבריו. אולי כשיירצח מישהו הוא יגיד משהו.

3. הפרקליטות החליטה להעמיד לדין את ראש עיריית רמת גן באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, לאחר שחלפו שנה וארבעה חודשים מהמלצת המשטרה (ועוד בכפוף לשימוע). ראש העיר כבר קרוב לסיים קדנציה מלאה, למרות שהחשדות וחקירת המשטרה החלו מיד בתחילת כהונתו. מזכיר לכם מישהו?

ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר
ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר

4. בעקבות מידע מהשב"כ על מחבל שמתכנן פיגוע, איתרה המשטרה במזרח ירושלים איש בן 50 שלאחרונה עבר ניתוח להשתלב קוצב לב. שוטרים שהתקרבו אליו ירו בו, פצעו אותו בינוני ועצרוהו. לאחר כשעה דווח שמדובר כנראה בטעות בזיהוי.

5. פורסם שבזמן הפגנות אל-אקצא שוטרי מג"ב נכנסו לבית חולים במזרח ירושלים לחטוף פצוע אנוש בזמן שהיה בדרכו לניתוח כדי לעצרו, היכו את הצוות הרפואי והביאו למותו של הפצוע. גם לפני שפונה לבית החולים (מפציעה של ירי כדור חי), מנעו השוטרים טיפול בפצוע משך דקות ארוכות ועיכבו בכוונה את פינויו לבית החולים. מקרים כאלה מוכיחים ש"החייל מחברון" המוציא להורג באמת יוצא דופן, בכך שהורשע ונענש.

שוטרי מג"ב ופלסטינים במזרח ירושלים (צילום: Getty Images)
שוטרי מג"ב ופלסטינים במזרח ירושלים (צילום: Getty Images)

6. הצבא הרס את בתיהן של שלוש משפחות ואטם בית נוסף של משפחות שקרוביהן ביצעו פיגועים, והותיר 18 אנשים, ביניהם 7 קטינים, ללא קורת גג. הריסת בתים היא ענישה קולקטיבית של חפים מפשע, האסורה על פי החוק הבינלאומי, וכלפי אוכלוסייה כבושה מהווה פשע מלחמה.

7. דו"ח של ארגון הבריאות העולמי קבע שישראל מעכבת ואינה מגיבה לכ-40% מבקשות היציאה מעזה לבתי חולים. לא מסרבת, סתם לא מגיבה. בחצי השנה הראשונה של 2017 נפטרו 9 חולים שבקשתם לטיפול לא קיבלה תגובה.

8. המינהל האזרחי החרים שוב מכלית שמספקת מים לכפרים בשטחים הכבושים שישראל מסרבת לחבר לתשתית המים. פגיעה של כוח כובש במתקנים הומניטריים בלי לספק אלטרנטיבה היא פשע מלחמה.

9. קמפיין פרסומי של משרד הרווחה הזמין ניצולי שואה לבקש סיוע המגיע להם, אך כשהניצולים פנו נאמר להם שהתקציב לכך לא הועבר. מה עשה משרד הרווחה? הקפיא את תכנית הסיוע.

10. הממשלה אישרה תקנות לשעת חירום שמאפשרות למנהלי הכורים האטומיים להכריח את העובדים להתייצב לעבודה, לאיים עליהם בפיטורים אם יישבתו ולאסור עליהם להתפטר, למרות שאינם מקבלים העלאת שכר שהובטחה להם. כלומר, במתקני הבטחון הרגישים ביותר במדינה נמצאים כרגע אנשים שמשועבדים לעבודה בשכר נמוך משהובטח להם. נשמע מאוד בטוח.

11. שוטרים בלבוש אזרחי ניגשו לבעל אופנוע שנגנב ונמצא נטוש, שחיכה למשטרה לצורך איסוף ראיות, ותקפו אותו ואת חברו באלימות, באיומים ובגזענות. המותקף היה ערבי תושב יפו.

12. מפלגת השלטון חסמה את אפשרות ההתפקדות המקוונת למפלגה, בשל החשש מהתפקדויות רבות וגוברות של אזרחים מהתארגנות "הליכודניקים החדשים", למרות שאלו מצהירים על הסכמה עם חוקת הליכוד, מטרות התנועה וערכיה. איך אמר יו"ר הקואליציה? "הליכוד הוא לא גוף שצריך דמוקרטיה". ובכן, ישראל כן, וחבל שיש מפלגות גדולות שאינן פועלות בעצמן באופן דמוקרטי.

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.