כשאוהד נהרין שמע את רונה קינן בת ה-11 מתאמנת מבעד לדלת

כשמלאו לו 65 גזר אוהד נהרין על עצמו תענית ראיונות, אבל משהו בכל זאת גרם לו לחזור לדירה הראשונה שלו בתל אביב שממנה הוא זוכר בעיקר את נגינת הגיטרה של רונה קינן, בתם בת ה־11 של השכנים. תל אביבים חוזרים לדירה הראשונה שלהם בעיר ונזכרים בשותפים, בקירות המתקלפים ובלילות הפרועים. פרוייקט מיוחד

אוהד נהרין. צילום: איליה מלניקוב
אוהד נהרין. צילום: איליה מלניקוב
28 במרץ 2018

בשנת 1990 התמנה אוהד נהרין למנהל האמנותי של להקת בת שבע. לאחר שהות ממושכת בניו יורק הוא הגיע לתל אביב הגדולה־קטנה והשתקע ברחוב בר כוכבא 10 עם אשתו אז, הרקדנית מארי קאג'יוורה, שאותה הכיר 12 שנים קודם לכן בניו יורק ושנפטרה ב־2001. הם גרו בדירה הזאת שנתיים, בין המדרגות הלולייניות המיוחדות והגג שצופה על החלק הכי מרכזי של מרכז העיר.

לדירות נוספות:
אורנה בנאי
ליאור אשכנזי
גילה אלמגור
סתיו שפיר
חמי רודנר

"מי שמכר לי את הדירה סיפר לי בזמנו שאוהד נהרין גר פה בעבר", אומרת דיתה דר (60), מוזיקאית וגיאולוגית שמתגוררת כאן זה 24 שנה, מאז שנולדה בתה יובל. "הכל השתנה מאז, כל הבניינים שגדלים וקופצים כמו מחטים. אני כבר לא רואה את הצמרות של גן מאיר". 28 שנה חלפו מאז התגורר נהרין בדירה זו, אבל על המרפסת שבקומה הרביעית עדיין מצל עץ האקליפטוס הזקן.

על חזית הבניין תלוי שלט שמעיד על דייר נוסף שאותו פגשו השניים בחדר המדרגות: "בבית זה גר ויצר הסופר, המחזאי, המתרגם, הצייר והפסל עמוס קינן 1927־2009".

משפחת קינן התגוררה בדירה שמול דירתו של נהרין ואשתו, ומדי פעם הם יכלו לשמוע את צלילי הגיטרה של הבת הקטנה, רונה, שהשקיעה את זמנה הפנוי בנגינה. באופן לא מתוכנן, בבואו לעלות אל הדירה שבה חי לפני כמעט שלושה עשורים נפגשים אוהד ורונה כאשר המעלית נפתחת.

גם לדיתה יש לא מעט זיכרונות ממשפחת קינן השכנה. "עמוס היה הרבה בבית", היא אומרת. "היינו משוחחים הרבה, הם היו מאבדים מפתחות בלי סוף, הייתי בוועד הבית ושפכלתי להם מפתחות. הצלתי אותו פעם משרפה – כל הבית נשרף, ראיתי את השרפה פורצת והצלתי אותו פיזית".

כשהגיע לגיל 65 גזר על עצמו נהרין תענית ראיונות, אך בכל זאת משהו גרם לו להסכים לחזור לדירתו הראשונה בעיר. כנראה הזיכרונות הטמונים בפתחי מעליות, קירות בניינים וידיות מסתובבות הפותחות ונועלות חדרים בדירות ישנות קוראות לנו לשוב, ולו לכמה רגעים, ולהציץ אל חיים שהיו ואינם עוד.