מה קרה השבוע בארץ שבירתה היא העיר שחוברה לה יחדיו ובליבה חומה?

מדו"ח מבקר המדינה עד ההתעמרות בעו"ד ברק כהן, מהרג דייג פלסטיני ועד הזילות הנוראה של "לעולם לא עוד". טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

משה (בוגי) יעלון (צילום: Getty Images)
משה (בוגי) יעלון (צילום: Getty Images)
20 במאי 2017

1. שר הביטחון שכיהן בזמן פרשת הצוללות אמר: "אין לי ספק שנתניהו ושימרון מעורבים בעניין. כל עניין כלי השיט והמספנה הוא עניין מזוהם, מעורבים בו אינטרסים שהם לא טובתה של מדינת ישראל"; "אם לא יהיה כתב אישום, אני אצא למערכה ציבורית ואספר את הכל"; "כשראש הממשלה מעדיף טובת עניין כזה או אחר, אולי אפילו בצע כסף, על פני אינטרסים של מדינת ישראל, זה מבחינתי היה משבר". כלומר, שר הביטחון לשעבר מאשים את ראש הממשלה בהפרת אמונים חמורה ביותר, פגיעה בביטחון המדינה למען כסף.

"אינטרסים שהם לא טובתה של מדינת ישראל" (צילום: Shutterstock)
"אינטרסים שהם לא טובתה של מדינת ישראל" (צילום: Shutterstock)

2. צה"ל ירה למוות בדייג בן 28 מעזה, כי חרג עם סירתו מקו המצור הימי של ישראל המותר לדייג. עד חודש יוני אמור הצבא להרחיב את השטח המותר לדייג, שהוא קטן מדי לפרנסתם הדייגים. שבועיים מאוחר מדי למשפחת הדייג שנהרג.

דייגים בעזה (צילום: GettyImages)
דייגים בעזה (צילום: GettyImages)

3. 7 חודשי מאסר נגזרו על מתנדב מג"ב שירה למוות בפועל בניין פלסטיני בבית העלמין ירקון בת"א. מתנדבי מג"ב עצרו פועלים ששהו בישראל ללא אישור, ואחד מהם שברח, נרדף ונורה למוות.

4. דו"ח מבקר המדינה קבע ששר החקלאות, בתפקידו הקודם כשר הבינוי, העביר תקציב שנועד לחיזוק הפריפריה המוחלשת, למקורבים פוליטיים ממפלגתו, לעמותות במרכז הארץ, לעמותות שעוסקות בהחזרה בתשובה, גופים שאינם קשורים לחיזוק הפריפריה. גם כיום התקציב הזה תחת אחריותו. החוק קובע כי "עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מירמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור" דינו מאסר של 3 שנים.

5. דו"ח מבקר המדינה קבע שהתנהלות הממשלה על זרועותיה בתחום הגז הטבעי הייתה לקויה ובלתי מגובשת, ובכך תרמה להיווצרות מונופול בתחום זה. הגז, שהינו משאב הטבע הגדול שהתגלה בישראל, היה אמור לייצר לישראל ביטחון אנרגטי וכלכלי, אבל במקום זאת יצרה הממשלה מונופול, שלא רק שלא מקל על האזרחים, אלא עולה להם כ-8 מיליארד ש"ח. למעשה, זהו המחדל היקר ביותר בתולדות המדינה.

6. דו"ח מבקר המדינה קבע שמשרד החקלאות כמעט ולא מפקח על הדברה, עושה זאת באופן מדגמי ומצומצם מאד בגלל חוסר בכח אדם, וכמעט ולא מטיל קנסות על חריגות רעילות. דו"ח של עמותת אט"ד השבוע קבע בנוסף, שמשרד החקלאות מתיר שימוש בחומרי הדברה שאסורים במדינות מפותחות, ושהבדיקה מבוצעת הרבה אחרי שהתוצרת נמכרה ונאכלה. ככה זה כששר החקלאות עסוק בדברים כמו העברת כספים מהפריפריה למקורביו הפוליטיים.

7. עוד קבע דו"ח מבקר המדינה: למרות שחולים ממתינים חודשים לניתוח, חדרי הניתוח מנוצלים רק כשליש מהזמן; חיילים נדרשים להמתין זמן רב לטיפול נפשי (כשהתאבדות היא גורם המוות הנפוץ של חיילי צה"ל); רוב הילדים בסיכון חוזרים למשפחתם ללא המשך פיקוח של משרד הרווחה; ישראל מעכבת הקמת מתקנים לטיהור שפכים בשטחים הכבושים (לפלסטינים. למתנחלים מאשרים כמובן); משרד החוץ מעסיק עובדים דיפלומטיים בלתי מקצועיים ומזיק למדינה; משרד הדתות אינו מקים מזה שני עשורים בתי עלמין לקבורה אזרחית ויוצר מחסור כבד; ילדים עם בעיות התפתחות מחכים חודשים רבים לאבחון וטיפול, מה שמעכב עוד יותר את התפתחותם; משרד הביטחון מעסיק יועצים חיצונים (למה?) ללא מכרזים, פיקוח ובקרה. קצת מפחיד; המשטרה אינה ערוכה להתמודדות עם פשעי סייבר מורכבים; מערך הכשרות רווי ליקויים ודיווחים כוזבים, מעמיד בספק את כשרות האוכל וגם מייקר את מחירו; עברו 17 שנה מאז שנחקק החוק למניעת אפליה ולא הוגש כתב אישום אחד. זאת בזמן שתחקיר של ערוץ 10 הראה שמסרבים להעסיק מוסלמיות בכיסוי ראש בבתי מרקחת בצפון ת"א והרצליה פיתוח.

8. רב ראשי לישראל לשעבר (לא זה שנכנס בשבוע שעבר לכלא, אחד אחר) הורשע במרמה בנסיבות מחמירות ובהפרת אמונים, משום שהעניק תעודות הסמכה כוזבות לרבנות למאות אנשי משרד הביטחון, שהעניקו להם הטבות שגזלו מהמדינה מאות מליוני שקלים.

9. לשכת עורכי הדין השעתה באופן תמוה ביותר עורך דין שמואשם (וגם זה באופן תמוה) בסחיטה ואיומים כנגד ראשי בנקים בישראל (על הובלת מחאות חברתיות כנגדם), ואסרה עליו לייצג לקוחות במשך שנה וחצי. כך פגעה קשות בפרנסתו, למרות שהחוק קובע שהשעיה תתאפשר רק כשמדובר בעבירה שיש קלון ונוגעת לעיסוקו כעו"ד, מה שברור שאין כאן. מה שכן מריח שיש כאן, זה ניסיון להשתיק פעיל חברתי על ידי שלילת פרנסתו.

10. מפכ"ל המשטרה הורה לאסור קיום הפגנות מול בתיהם של נבחרי ציבור ובעלי תפקידים בכירים, אם ניתן להפגין מול משרדם. חבל שרוב הישראלים הם אנשים עובדים, ובשעות שבהן הם יכולים לצאת להפגין, נבחרי הציבור כבר אינם במשרדיהם.

11. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הודיעה שלשרת התרבות אין סמכות חוקית להתערב בתכנים או בתקציבים של מוסדות תרבות ברשויות מקומיות, ועליה להבדיל בין הבעת דעותיה האישיות לבין דרישות מתוקף סמכותה. עוד הזכירה שאין לשרה או לרשויות המקומיות סמכות להתנות תמיכה כספית באופי התכנים במוסדות התרבות (מלבד הסתה, האסורה בחוק).

12. חיילי צה"ל תועדו שוב מלווים בשטחים הכבושים מתנחלים שזרקו אבנים על פלסטינים, לא מנעו את התקיפה ולא עצרו אף אחד מהמתנחלים.

13. דווח שנשיא ארה"ב חשף בפני רוסיה מידע מסווג שמסכן את חייו של מרגל ישראלי; החליט שלא להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים עד הודעה חדשה למרות הבטחתו; שאנשיו ביקשו שישראל לא תתערב בביקורו בכותל כי מדובר בביקור פרטי בשטח הגדה המערבית; ושיבקר ביד ושם למשך רבע שעה בלבד. דמיינו מה היה קורה אם הנשיא הקודם של ארה"ב היה עושה את כל אלה.

דונאלד טראמפ. צילום: GettyImages
דונאלד טראמפ. צילום: GettyImages

14. ארה"ב חשפה שסוריה בנתה משרפה להעלמת גופות של מתנגדי המשטר. כמה מאות קילומטרים מאיתנו פועל קרמטוריום, ואף מדינה, כולל ישראל ("לעולם לא עוד") אינה מפציצה אותו.

* תזכורת: ראש הממשלה נחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים – קבלת שוחד, קבלת טובות הנאה, מסירת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות – ועדיין לא התפטר מתפקידו. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו