הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון עם תנועת נוער של המשטרה

הקו המחבר בין ציות של אנשי כוחות הביטחון לפקודות בלתי חוקיות, רדיפה פוליטית של ארגוני זכויות אדם ותנועת נוער מתוכננת של המשטרה. טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך (צילום: דוברות משטרת ישראל)
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך (צילום: דוברות משטרת ישראל)
24 ביוני 2017

1. מפכ"ל המשטרה הודיע שבספטמבר תקים המשטרה תנועת נוער. זאת בעקבות פגישתו עם ילד בן 11 שהציע להקים "משטרת ילדים" כי "ההורים מהווים דוגמא רעה" וכדי "לחולל שינוי בנורמה של אי-ציות". נזכיר שהמדינות שבהן הקימו כוחות הבטחון תנועות נוער שנועדו לוודא ציות לחוק היו מדינות פשיסטיות. מה גם שכיום הבעיה היא דווקא הציות של אנשי הבטחון בישראל לפקודות בלתי חוקיות, ואי הציות שלהם להוראות החוק.

2. המשטרה חקרה באזהרה, לאור בקשה מיוחדת של שרת המשפטים ובאישור פרקליט המדינה, דובר של ארגון זכויות האדם "שוברים שתיקה", שהודה שבמסגרת שירותו הצבאי היכה פלסטיני שיידה לעברו אבנים. אותה משטרה, אותה שרת משפטים ואותו פרקליט מדינה התנגדו לחקור מפקד חטיבה שצולם יורה בגבו של פלסטיני שיידה לעברו אבנים. כלומר, המדינה פועלת לחקור אלימות ופשעים כנגד פלסטינים בשטחים הכבושים רק אם היא נעשית על ידי אנשי שמאל מארגוני זכויות אדם. קוראים לזה רדיפה פוליטית.

3. המשטרה חקרה בפרשת הצוללות איש עסקים שהעיד שהעביר כסף ליעד לא ידוע בקפריסין. נזכיר שראש הממשלה דחף לעסקה לרכישת צוללות מיותרות בניגוד לעמדת הצבא, כשלגמרי במקרה בן דודו ועורך דינו הפרטי הוא מתווך בעסקה הזו.

בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)
בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)

4. יו"ר הכנסת לשעבר העידה בפרשת טובות ההנאה לכאורה של ראש הממשלה, ביחס לחשדות שהוא פעל למען המיליארדר שהעניק לו לכאורה טובות הנאה. אם אכן פעל למען המיליארדר, כבר לא מדובר רק בחשד לטובות הנאה, אלא לשוחד ממש.

5. בשבוע שעבר פשטה המשטרה באופן חריג ומעורר תמיהה על הוצאת ספרים ותפסה כתב-יד לספר אוטוביוגרפי של ראש הממשלה לשעבר, כדי לבדוק אם ישנם חומרים המסכנים את בטחון המדינה, בעוד הנוהל המקובל הוא שההוצאה מאשרת את הספר עם הצנזורה הצבאית טרום פרסומו.

6. השבוע התברר עוד, שלמרות שהמשטרה טענה שהפשיטה בוצעה בהוראת הממונה על הבטחון במשרד הבטחון, ופרלקיט המדינה טען שההחלטה נעשתה על דעתו, למלמ"ב בכלל לא היה קשר לפעולת המשטרה החריגה והתמוהה. כלומר, לפי טענת המלמ"ב, לכאורה פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה הורו למשטרה לבצע פעולה בלתי חוקית ואנטי-דמוקרטית בתואנה שקרית.

7. השבוע התברר גם שהמשטרה לקחה – במקרה או שלא במקרה – גם את כתבי היד של שני ספרים העוסקים בראש הממשלה, של עיתונאי בכיר ושל שר הבטחון הקודם שפוטר על ידי ראש הממשלה. וכך – במקרה או שלא במקרה – הניחה המשטרה את ידיה על תחקירים, מקורות עיתונאיים וכתבי יד המכילים מידע שעלול לפגוע בראש הממשלה. כמה נוח לראש הממשלה.

8. פורסם ש-400 קברי ילדים בירושלים שבהם נקברו לכאורה ילדי תימן שנאמר למשפחותיהם שמתו, כוסו על ידי חברה קדישא בעפר והוקמו עליהם קברים חדשים, מה שמונע מבני המשפחות לבקר את הקברים או לבצע בדיקות DNA על מנת לוודא שאכן מדובר בקרובי משפחותיהם.

https://www.instagram.com/p/BVo_Y1XnKMV

9. נשיאות הכנסת לא איפשרה לחבר כנסת ממוצא אתיופי להגיש שאילתא לשרת המשפטים, כדי לברר כיצד ב-17 השנים מאז שנחקק החוק לאיסור אפליה במועדונים, נפתחו 119 חקירות ולא הוגש כתב אישום אחד. נראה שצריך לחוקק גם חוק לאיסור אפליה באישור שאילתות לשרת המשפטים.

10. המינהל האזרחי ואנשי רשות שמורות הטבע בליווי הצבא עקרו והחרימו מטע עצי זית בשטח פרטי הרשום בטאבו בכפר בבקעת הירדן, ללא צו, ללא הסבר וללא מתן התראה. הבעלים: נהג מונית שירות שקיבל את העצים מלשכת הסעד החקלאית.

11. מאבטחי ראש הממשלה עיכבו למשך שעתיים צלם של חדשות 2 בבידוק הבטחוני בכניסה לטקס בו השתתף ראש הממשלה, במהלכן גם נדרש לעמוד ללא בגדים במשך כרבע שעה. מדובר באזרח ישראלי ערבי מכפר ברמת הגולן. לידיעת ראש הממשלה המודאג: מי שעד כה רצח ראש ממשלה היה יהודי מעיר במרכז הארץ.

12. "אם תרצו", תנועה שהוכרה כבעלת סממנים פשיסטיים ורודפת ארגונים ופעילי זכויות אדם בישראל, קיבלה תרומות של מיליונים מתורמים פרטיים בחו"ל התומכים בראש הממשלה ותרמו גם לו, כך נחשף ב"הארץ". כלומר, על פניו התנועה משמשת מעין זרוע ארוכה של ראש הממשלה למשימות מלוכלכות תוך קבלת תרומות מתומכיו. לראש הממשלה לא מפריעה התערבות של מיליונרים פרטיים בעלי אינטרסים עלומים, אבל הצהיר שיפעל למנוע מארגוני זכויות אדם לקבל תמיכה שקופה ממדינות דמוקרטיות בחו"ל. על רקע זה השווה משרד החוץ הגרמני בין היחס של ישראל לארגוני זכויות אדם לזה של רוסיה וסין.

13. ב"הארץ" נחשפו מסמכים המעידים על כך שגורמים ישראליים חימשו את משטרו של הדיקטטור פינושה בצ'ילה, ניהלו סחר נשק ותמכו בשלטון כי הוא היה נוח יותר לישראל ופחות ביקורתי לכיבוש. מי ששימש אז שגריר ישראל באו"ם ופעל נגד החלטות האו"ם כנגד ממשלת צ'ילה בזמן שזו רצחה אלפים, הוא היום ראש ממשלת ישראל.

14. דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קבע כי בשנה שחלפה חלה עלייה של 70% בהתחלות בנייה בהתנחלויות בשטחים הכבושים. בישראל, לעומת זאת, חלה ירידה של 2.6%. בשטחים הכבושים חיים 4% מאזרחי ישראל והדיור שם כבר זול מאוד, אבל כנראה שהם חשובים יותר.

15. יועצו המדיני של נשיא ארה"ב (שהוא במקרה גם החתן שלו), נפגש עם ראש הממשלה ולפני כן גם עם עורך דין המכונה בתקשורת "יועצו של ראש הממשלה". ככל הידוע, עורך הדין אינו עובד מדינה, אינו מקבל על כך שכר, אינו מחזיק בשום תפקיד ממשלתי רשמי, אינו חייב בחובת דיווח או בשום חובה של עובד מדינה, וגם אינו מוסמך לייצג את המדינה. מה הוא כן? שותף סוד של ראש הממשלה, ובמקרה גם שותף במשרד עו"ד עם בן דודו של ראש הממשלה, ששימש במקרה מתווך בעסקת הצוללות וגזר דמי תיווך אסטרונומיים ממנה. הכל במקרה ואין קשר ואין שום אינטרס כספי או דרך שבה מרוויח מכך עורך הדין היקר או ראש הממשלה כמובן.

בנימין נתניהו וג'ארד קושנר (צילום: Getty Images)
בנימין נתניהו וג'ארד קושנר (צילום: Getty Images)

* תזכורת: ראש הממשלה נחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים – קבלת שוחד, קבלת טובות הנאה, מסירת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות – ועדיין לא התפטר מתפקידו. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.