להגן על האלמוגים

קרם הגנה מפני קרינת השמש גורם נזק עצום ובלתי הפיך לשוניות אלמוגים בכל העולם. האם הוא מסוכן לשימוש גם לנו?

כל ילד יודע כי בעת חשיפה לשמש חייבים למרוח קרם הגנה, המסנן את קרני ה־UV המזיקות. עם זאת, מחקר בינלאומי, בהשתתפות חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, מעלה כי חומר חוסם קרינה נפוץ, המהווה מרכיב מרכזי במרבית סוגי קרם ההגנה, הוא רעיל ביותר לסביבה בכלל ולאלמוגים בפרט. המחקר הנוכחי מהווה המשך למחקר קודם מינואר2014 , שעורר תגובות רבות ונסערות בכל העולם.

המחקר נעשה על ידי ד"ר עמרי ברונשטיין ופרופ' יוסי לויה (שזכה לאחרונה בפרס א.מ.ת.) מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף ד"ר קרייג דאונס מהמעבדה הסביבתית Haereticus שבווירג'יניה, ועם עמיתים נוספים בארצות הברית ובאוניברסיטת בן־גוריון בנגב. המחקר התפרסם לאחרונה בכתב העת Archives of Contamination and Toxicology.

שיבושים במנגנונים הורמונליים

"אנחנו עוסקים בתחום המכוּנה אקו־טוֹקסיקולוגיה-  תחום המתמקד בחומרים המזיקים לסביבה הטבעית, ובהשפעתם על החי והצומח", מסביר ד"ר ברונשטיין. "עם התרחבות הפעילות המחקרית מתגלים עוד ועוד נזקים הנגרמים על ידי מוצרים 'תמימים' לכאורה, בעיקר מוצרי מזון וקוסמטיקה. במחקר זה בחרנו להתמקד בחומר חוסם קרינה הקרוי אוקסיבנזון,(Oxybenzone)  המהווה מרכיב מרכזי בכמעט כל קרם הגנה סטנדרטי, ובדקנו את השפעתו על שוניות האלמוגים בים".

השלב הראשון של המחקר נערך במעבדות המרכז הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת. חשיפה של פגיות אלמוגים לאוקסיבנזון העלתה ממצאים מדאיגים ביותר כבר בריכוז זעיר של62  חלקים לטריליון ( 0.062מיקרוגרם לליטר): פגיעות בדנ"א בשלב העובּרי, עיוותים מבניים קשים והפרעות הורמונליות, המשבשות את מנגנוני בניית השלד, וגורמות לאלמוגים הצעירים להיקבר בשלד שהם עצמם מייצרים. במקביל נבדקו גם רקמות של אלמוגים בוגרים, וגם בהן נצפו שיבושים במנגנונים הורמונליים ובדנ"א.

נוסף על כך, נבחנה בניסוי השפעת האוקסיבנזון על האלמוגים בתנאים של אור וחושך, ונמצא כי רעילותו גוברת משמעותית בעת החשיפה לאור. כשמדובר בשוניות אלמוגים, המצויות מלכתחילה באזורים גיאוגרפיים שטופי שמש – שבהם גם האדם משתמש בכמות גדולה של קרם הגנה, נוצר מעגל קטלני במיוחד.

נוסף לבדיקות במעבדה ערכו החוקרים ניטור סביבתי של חופים בשני אזורים גיאוגרפיים: בהוואי שבאוקיינוס השקט ובאיי הבתולה של ארצות הברית, שבים הקריבי. בשני המקומות נמדדו ריכוזי האוקסיבנזון בחופי רחצה פופולריים, המושכים מתרחצים רבים שמשתמשים בקרם הגנה, אל מול אתרים המרוחקים יחסית מחופי הרחצה. כמו כן נבדקו אזורים שבהם מוזרמים לים שפכים מערים סמוכות. ריכוזי החומר הרעיל שנמצאו במים היו עצומים: עד 800 חלקים לטריליון בהוואי, ועד1.4  חלקים למיליון באיי הבתולה – פי 13 ופי 23 בהתאמה מהריכוז שאובחן כמזיק במעבדה.

"מהמחקר שלנו עולה כי האוקסיבנזון, המצוי כמעט בכל קרם הגנה, גורם נזק אדיר לשוניות אלמוגים, ובעיקר לפגיות האלמוגים", קובע ד"ר ברונשטיין. "עובּרי אלמוגים שנפגעו על ידי אוקסיבנזון אינם מסוגלים עוד להתיישב בשוניות ולשמור על רצף החיוּת שלהן. המשמעות היא ששוניות רבות בכל העולם, שניזוקו בעבר ממגוון רחב של גורמים – מעשי ידי אדם או שינויים גלובליים נרחבים – לא יוכלו להתאושש ולהשתקם". לדבריו, יש לעובדה זו גם משמעות כלכלית: כספים רבים מושקעים היום בשיקום שוניות אלמוגים, אך לנוכח ממצאי המחקר ייתכן שמדובר בבזבוז כספי ציבור; זאת מכיוון שקיימת סבירות גבוהה שהשוניות, בעיקר אלה המצויות בקרבת חופי רחצה או שפכים, כלל אינן בנות שיקום. המסקנה: בתנאים הקיימים אולי נכון יותר להקצות משאבים לצמצום הנזקים הממשיכים להצטבר בקצב מבהיל, במקום לנסות ולתקן את השלכותיהם.

"בעקבות המחקר הקודם שלנו, שבו נבחן חומר חוסם קרינה אחר (בנזופנון 2), כבר נאסר השימוש בקרם הגנה בכמה מקומות בעולם", אומר ד"ר ברונשטיין. "הרשויות – כמו שירות הפארקים הלאומי של ארצות הברית – יוצאות בקמפיינים מסיביים כדי לעודד הגנה באמצעים פסיביים וזמינים כמו ביגוד ארוך וכובעים רחבי שוליים, ולהגביר את המודעות לשימוש בחומרי הגנה שאינם מכילים את הכימיקלים המזיקים. במקביל פועלות מדינות רבות, בהן ארצות הברית, יפן, האיחוד האירופי ואף ישראל, לשינוי החקיקה ולעדכון הנהלים לסימון ולמתן רישיונות למוצרים המכילים את החומרים הרעילים".

המחקר הנוכחי מעצים עוד יותר את המודעות לחומרת הבעיה. "הממצאים שלנו  מדגישים את הסכנות המסתתרות בחלק גדול מהמוצרים הנחשבים בעינינו כתכשירי בריאות והגנה. יתר על כן, תוצאות המחקר שולחות מסר ברור לחברות הקוסמטיקה, כי עליהן לפעול מיידית לשיפור מוצריהן. שכן, מעבר לפגיעה הקשה בסביבה, מומלץ גם לנו לחשוב פעמיים לפני שנמרח על גופנו חומר רעיל, הגורם למוטציות קטלניות ולנזקים חמורים לדנ"א ולמערכת ההורמונלית".