האם אנחנו מכורים לסמארטפון שלנו?

חוקרים מנסים לענות על השאלה: האם השימוש בטלפונים סלולרים נחשב כהתמכרות? התשובה מפתיעה

29 באוקטובר 2014

כמה פעמים מצאתם את עצמכם יושבים מול המחשב, יודעים שיש לכם הרבה עבודה לעשות, ואפילו בלי לשים לב – שולחים את היד לעבר הטלפון הסלולרי. כמה מכם בודקים את הסמארטפון דבר ראשון בבוקר, אפילו לפני צחצוח השיניים?

אנחנו משתמשים בטלפון המון – כדי לשלוח הודעות, להתכתב בוואצאפ (כן, אפילו שככל המשתתפים בשיחה נמצאים באותו הבית) לבדוק את היומן, את מזג האוויר, את הפייסבוק ואת האיימיל.

האם אנחנו מכורים?

וודאי שמעתם פעמים רבות אנשים אומרים שהם מכורים לטלפון שלהם, אך האם זו באמת התמכרות?

מה זו התמכרות?

פסיכיאטרים דנים בדיוק בנקודה זו שנים רבות – לא על התמכרות לסמארטפונים, אלא על השאלה מהי התמכרות, ואם בעיית התנהגות יכולה להיחשב כהתמכרות ולהיות מושווית התמכרות לסמים?

"הבעיה הראשונה עם פירוש המושג "התמכרות" הוא שאנשים שונים מגדירים התמכרות באופן שונה, וכן כי הדבר תלוי למה מתייחסים כשמשתמשים במושג הזה", אומר סטיוארט גיטלוי (Gitlow), פסיכיאטר בבית הספר לרפואה "הר סיני", בניו יורק.

אנשים רבים חושבים שיש הבדל מהותי בין התנהגות שכרוכה בבליעה או בהזרקת חומרים פסיכו אקטיביים, כגון קוקאין ואלכוהול – ובין התנהגויות שאינן קשורות לצריכת חומרים כאלה, ובהן קניות או משחקי וידאו. ואכן, פסיכיאטרים נהגו לדרג שימוש בהרואין או בסמים אחרים, בקטגוריות שונות מהימורים, שהיו בקטגוריות שונות מהפרעות שקשורות לשליטה בדחפים כמו פירומניה וקלפטומניה.

"היום, החשיבה השתנתה", אומר דוד גורליק, פרופ' לפסיכיאטריה באוניברסיטה של בית הספר לרפואה של מרילנד בבולטימור. ואכן בגרסה העדכנית ביותר של המדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי להפרעות נפשיות, הימורים ושימוש בסמים ממכרים נמצאים באותו סעיף. על פי האגודה האמריקנית לתרופות ממכרות, שגיטלוי מכהן כנשיאה, כל התמכרות נושאת בבסיסה את אותם מאפיינים; למשל, גם התמכרות לסמים וגם התמכרות התנהגותית יוצאים "היי", וגורמים למכור לצרוך כל פעם יותר מאותו ה"חומר" כדי לקבל את אותו ה"היי". כמו כן, המאפיין המרכזי של התמכרות הוא אובדן השליטה למרות הידיעה כי ההשלכות לכך שליליות, אומר גורליק.

אם כך, האם אפשר להתייחס באותו אופן לטלפונים סלולריים?

אולי הגיע הזמן להרים את הראש מתוך הסמראטרפוןצילום: שאטרסטוק
אולי הגיע הזמן להרים את הראש מתוך הסמראטרפון
צילום: שאטרסטוק

עשר שעות ביום

חוקרים החליטו לבדוק זאת. הם שאלו 164 תלמידי קולג' על הרגלי השימוש שלהם בסמארטפונים. נמצא כי נשים בילו בממוצע עשר שעות ביום בטלפון, וגברים כשבע שעות. החוקרים שאלו על פעילויות ספציפיות בטלפון ומצאו כי אפליקציות מדיה חברתיות, כגון אינסטגרם ופינטרסט, גורמות לתגובות הדומות ביותר לתגובות של התמכרות. ואכן, התמכרות לרשתות החברתיות היא תחום חדש שאותו חוקרים רבים היום.

אך לפני שאנחנו מחליטים כי אנחנו מכורים, בואו נחשוב על עוד נקודה: אנשים רבים קוראים ספרים אל תוך הלילה ודוחים את שעות השינה שלהם עקב כך. אחרים יכולים להתעסק בתחביבים שונים תוך התעלמות מחובותיהם בבית. האם גם פעולות אלו נחשבות התמכרות או שהן דווקא נחשבות כבילוי? "התמכרות אינה שווה ל'משהו שאתה עושה הרבה'", אומר גיטלוי. ואנשים שקוראים הרבה לא יקבלו התייחסות שלילית על כך. אבל עם טלפונים סלולריים, השינוי היה כה מהיר שהוא גם נתפש באופן שונה".

אם כך, על פי חוקרים רבים, התמכרות לסמארטפון אינה מאובחנת היום כהתמכרות אלא כהרגל, אך אנשים רבים עדיין לא חשים נוח עם השעות הרבות שבהן הם משתמשים בטלפון, ואף אומרים כי הם חשים עצבנות כשהם מנסים לא לבדוק את האימייל שלהם או את הפייסבוק. רוב העצות הנוגעות לשינוי הרגלים היא לחפש מה גורם להרגל, ומה הסיבה שאנחנו זקוקים לו כל כך. יש שיטות רבות, חלקן טיפוליות, להיגמל מהרגלים כאלה.

בעינינו העצה הכי טובה היא: נתקו את עצמכם מהטלפון כשאתם מגיעים הביתה, אל תטעינו את הסמארטפון בחדר השינה, ותזכרו: זה רק טלפון.