הון נשי

האם נשים מצליחות לגייס כסף רב יותר דרך פלטפורמות מימון המונים?

11 בינואר 2015

פלטפורמת מימון המונים היא דרך של גיוס כספים ממרחב רב ואנונימי של משקיעים. כל אחד מהם משקיע סכום קטן יחסית באמצעות האינטרנט והרשתות חברתיות. מחקרם של פרופ' אורלי שדה וד"ר דן מרום מבית הספר למינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית,  בשיתוף אלישיה רוב מאוניברסיטת ברקלי, בדק את הדינמיקה בין המינים ואת ההטיות בתהליך של גיוס מימון לפרויקטים חדשים באמצעות פלטפורמת מימון ההמונים קיקסטארטר (Kickstarter). "התחום של מימון המונים צבר תאוצה רבה בשנים האחרונות", מספרת פרופ' אורלי שדה. "מסקרים שונים שנעשו, מסתמן שב־2013 היו יותר מ־500 פלטפורמות פעילות למימון המונים ברחבי העולם, ומאז אנו שומעים כי המספר רק הולך וגדל. לכן, פלטפורמה מובילה של מימון המונים יכולה לשמש כמעבדה לבחינת דינמיקות גיוס כספים של מיזמים בתחילת דרכם". ד"ר דן מרום, מעורכי המחקר, מוסיף כי "הבשורה במימון ההמונים היא שהמימון הופך נגיש יותר לכולם, ללא קשר לגזע, מין, או אזור גיאוגרפי. אנשים שלא היו נגישים למימון מקבלים הזדמנויות חדשות".

האם באמת מימון המונים והעובדה ש"ההמון" האנונימי הוא המחליט משנה את דפוסי ההשקעה המסורתיים? התשובה היא חיובית, אבל באופן חלקי ביותר. בשווקים המסורתיים בארצות הברית נשים מהוות פחות מ־30 אחוז מבעלי העסקים, ופחות מ־15 אחוז מהמשקיעים. באופן ברור הן משתתפות פחות מגברים בשוק היזמות וההשקעות. במחקר החדש נמצא כי אכן מימון ההמונים יוצר שינוי בכל הנוגע לגיוס הון של נשים: נמצא כי נשים מהוות כ־35 אחוז מראשי הפרויקטים באתר וכ־44 אחוז מסך כל המשקיעים – אחוזים גבוהים של השתתפות ביחס לשווקים המסורתיים.

כמו כן יש לציין כי נשים היוו את הרוב בתחומים כגון מזון, אופנה ומחול, וגברים היוו רוב מכריע בתחומים כגון טכנולוגיה או משחקי מחשב, כך שאף שיש השתתפות רבה יותר של נשים, הן בעיקר משתתפות בתחומים שנתפשים כיותר נשיים.

נשים משקיעות בנשים

כמו כן, כאשר בוחנים את סכומי הגיוס המבוקשים, אפשר לראות כי נשים ביקשו בממוצע פחות כסף, וכן גייסו בממוצע פחות כסף לפרויקטים שלהן. עם זאת, מעניין למצוא (גם לאחר שלוקחים בחשבון את סכומי הגיוס השונים ומשווים סכומי גיוס דומים בתחומים דומים), כי ההסתברות של אישה יזמת לגייס את הכסף שהיא ביקשה גבוהה מהסיכוי של גבר.

נוסף על כך, כאשר פרויקט של אישה ממומן, רוב המשקיעים שלו הן נשים משקיעות. העדפות ההשקעה של גברים ונשים הייתה אחת הסוגיות המרכזיות שבה עסק המחקר: האם מין המשקיעים והמשקיעות משפיע על הבחירה? האם מין היזמים משפיע על הסיכויים לגייס הון? התשובה על כך הייתה חד משמעית – יותר מ־40 אחוז מהבחירות להשקעה של נשים משקיעות היו בפרויקטים שבראשם עומדת אישה, ואילו רק כ־23 אחוז מהבחירות להשקעה של המשקיעים הגברים היו בפרויקטים של יזמות נשים. כלומר גברים המשיכו להשקיע בעיקר בפרויקטים של יזמים גברים.

האם אפשר להסביר זאת בכך שנשים פועלות בתחומים נשיים מסורתיים אשר גורמים לפחות עניין בקרב המשקיעים הגברים? כנראה שזו לא הסיבה היחידה. בעזרת שאלון שנשלח לאנשים אשר השקיעו בפלטפורמה, וקישור של תוצאותיו לנתונים, מראים החוקרים שלתפישה המגדרית יש תפקיד חשוב בבחירתם של המשקיעים. גברים שיש להם תפישה מגדרית שוויונית יותר ייטו להשקיע יותר בפרויקטים של יזמות נשים – ולהפך.

"נתונים אלו יכולים לעזור למקסם את הפוטנציאל של גיוס ההמונים על ידי נשים יזמות, כך שנראה השתתפות גבוהה יותר של נשים במרחב זה", מסכמת פרופ' אורלי שדה. "יש חשיבות בעידוד נשים להתמחות גם בתחומים לא מסורתיים, אבל במקביל יש לפעול לשינוי התפישה הכוללת של האוכלוסייה כלפי שוויון מגדרי – תפישה שגם לה יש השפעות".