הכסף יתקן את הכל

סדרת ניסויים מראה כי היזכרות בכסף מפיגה כאב, וכי אנשים רואים בכסף משאב שיסייע להם בהתמודדות עם הזולת. תתחילו לספור שטרות

אנשים הם חיות חברתיות, ולא אחת הם תלויים זה בזה כמו גם בקבוצה שאליה הם שייכים, כדי לספק את צורכיהם ולהגשים את מטרותיהם. תלות הדדית זו מבוססת על הרצון להשתייך לקבוצה, מאחר שקבלה על ידי הקבוצה חשובה להשגת אמצעים למחייה ולהישרדות. דרך נוספת להגשים מטרות נשענת לא על פופולריות חברתית, אלא גם על העובדה שיש לך כסף. מתברר כי גם לעצם המחשבה על כסף יש סגולות רבות, לכסף יש ערך סימבולי המעניק תחושה של עוצמה ושל יכולת להתמודד עם בעיות.

כסף יכול להוות תחליף לפופולריות בכך שהוא מאפשר לאנשים להשיג את מאוויהם ללא קשר למידת הפופולריות שלהם בחברה. מכאן שכסף הוא משאב חברתי. כסף משרֶה הרגשה של ביטחון והרגשה שיש לך כוח להשפיע על המערכת החברתית. יתרה מכך: ממחקרים קודמים עולה כי עצם הידיעה שעומדים לרשותך משאבים כספיים מפחיתה את הצורך שלך באישור חברתי מהזולת.

הנה, בסדרת ניסויים הועלתה השאלה האם גם עצם ההיזכרות בכסף (ולא השגתו בפועל) תביא לתחושה של עוצמה. ואם כן, האם דחייה חברתית תעורר כמיהה לכסף? האם מחשבות על הפסד כסף יעצימו את התחושות השליליות הנובעות מדחייה חברתית (מאחר שאדם חסר משאבים הופך לתלוי יותר בזולת)?

האם כסף הוא תחליף לקבלה חברתית?צילום: שאטרסטוק
האם כסף הוא תחליף לקבלה חברתית?
צילום: שאטרסטוק

החיים יפים

במחקרים קודמים נמצא כי דחייה חברתית הביאה לתגובות במוח הדומות לתגובות המוח לכאב פיזי. על בסיס ממצאים אלה נבחנת הסוגיה אם גם כאב פיזי, כמו דחייה חברתית, יגביר את הכמיהה לכסף? החוקרים מבססים השערה זו על כך שכסף מעורר, כאמור, תחושה של כוח ושל עוצמה. מחקרים קודמים מצאו שתחושות של כוח ושל עוצמה מעלות את היכולת לסבול כאב. ייתכן שמחשבות על כך שיש לך כסף עשויות להפחית את תחושת הכאב הפיזי. מחשבות על הוצאת כסף עלולות להגביר את תחושת הכאב הפיזי.

בניסוי הראשון נבחנה ההשערה כי אם כסף הוא תחליף לקבלה חברתית, אזי דחייה חברתית תגביר את הכמיהה לכסף. בניסוי השני נבחנה ההשערה שהיזכרות בכאב פיזי תעורר כמיהה לכסף, בדיוק כפי שעשתה הדחייה החברתית. משני הניסויים התברר שדחייה חברתית וכאב פיזי מגבירים את הכמיהה לכסף. אם אמנם כסף מהווה משאב חברתי ומעניק תחושה של עוצמה, אזי עצם המחשבה על אודות כסף אמורה להפחית תחושת סבל מבעיות, כולל מדחייה חברתית. מטרת הניסוי השלישי היתה לבחון סוגיה זו. בניסוי הרביעי נבחנה השאלה האם ספירת כסף תביא להפחתה בכאב פיזי (כמו שהיא הפחיתה תחושה שלילית עקב דחייה חברתית בניסוי הקודם).

אנשים מייחסים לכסף משמעות סימבולית של משאב חברתיצילום: שאטרסטוק
אנשים מייחסים לכסף משמעות סימבולית של משאב חברתי
צילום: שאטרסטוק

כסף כמשאב חברתי

ההסבר שהחוקרים מציעים למכלול התוצאות הוא שאנשים מייחסים לכסף משמעות סימבולית של משאב חברתי, דבר המסייע להם בהתמודדות עם כאב חברתי כמו גם עם כאב פיזי. ואולם עשוי להיות הסבר חלופי לתוצאות הניסוי השלישי והרביעי. לפי הסבר זה, עצם העיסוק בכסף (או המחשבה עליו) היה הסחה מן הכאב.

כדי לשלול הסבר זה יש לבחון מה תהיה ההשפעה של הפסד כסף. מחשבות על הפסד כסף אמורות להסיח את הדעת בדיוק כמו מחשבות על רווח של כסף, אולם המשמעות של הפסד לעומת רווח כסף היא, כמובן, הפוכה. אם אנשים אכן מייחסים משמעות סימבולית לכסף אזי אפשר לשער שמחשבה על אובדן כסף תגביר תחושות שליליות עקב דחייה חברתית. אולם, אם המחשבה על כסף היא רק הסחה אז יש לשער בדיוק את ההפך: מחשבה על אובדן כסף תפחית תחושות שליליות עקב דחייה חברתית.

מניתוח תוצאות הניסוי החמישי עלה כי עצם המחשבה על הוצאות כספיות העצימה את התחושות השליליות של דחייה חברתית. ממצא זה סותר את ההסבר לפיו המחשבה על כסף היתה הסחה, ותומך בהסבר לפיו כסף נתפש כמשאב חברתי ולכן המחשבה עליו הפיגה תחושות שליליות של דחייה חברתית. לבסוף, בניסוי השישי נבחנה ההשערה שהפסד כסף יעצים את הכאב הפיזי כמו שהוא העצים כאב מדחייה חברתית בניסוי החמישי.