"השיר הזה לא יוצא לי מהראש"

אין כמעט יום שבו לא "נתקע" לכל אחד מאיתנו שיר בראש. מחקר חדש מצא דרך פשוטה להוציא את השיר מהראש: ללעוס מסטיק

אין כמעט יום שבו לא "נתקע" לכל אחד מאיתנו שיר בראש, וחלק מהשירים האהובים עלינו נהרסו ונמאסו אחרי הפעם האלף שבה זמזמנו אותם. מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Quarterly Journal of Experimental Psychology מצא דרך פשוטה להוציא את השיר מהראש: ללעוס מסטיק.

אחד הדברים שנבדקו בניסוי הוא: האם היכולות המוטוריות שלנו שבהן מעורבות שפה יכולות להיות מופרעות על ידי לעיסת מסטיק – כלומר, האם לעיסה יכולה לשבש את ההיווצרות של מוזיקליים לא רצויים.

החוקרים ערכו כמה ניסויים המערבים לעיסת מסטיק והאזנה למנגינות קליטות. בניסוי הראשון שמעו המשתתפים את השיר Play Hard של דיוויד גואטה, והתבקשו לדווח כמה פעמים הם חשבו על השיר (בניגוד לשמיעתו בראשיהם) כאשר נאמר להם "לחשוב בחופשיות על כל דבר שהם רוצים". הניסוי השני היה בעצם אותו הניסוי, אבל המשתתפים דיווחו גם כאשר הם רק חשבו על השיר וגם כשהם שמעו את המוזיקה בראשיהם. בשני הניסויים לעיסת מסטיק צמצמה באופן משמעותי את תדירות הפעמים שבהם אנשים חשבו על השיר ואת כמות הפעמים שבו הם שמעו אותו בראשם.

כמה זמן ייתקע לכם השיר הזה בראש:

 

הניסוי השלישי רצה לבדוק אם יש עוד פעולות מוטוריות שיכולות לעזור בכך. בניסוי זה המשתתפים האזינו לשיר Payphone של Maroon 5 – כאשר קבוצה אחת לעסה מסטיק וקבוצה אחרת הקישה באצבעותיה. התגלה כי שני הדברים עזרו – אך לעיסת מסטיק עזרה יותר באופן משמעותי. מוסר ההשכל: בפעם הבאה שתקוע לך שיר בראש, קנה חבילת מסטיקים.

וכמה זמן השיר הזה: