מדוע חתולים גורמים לנו להרגיש טוב?

עכשיו זה מדעי: מחקר מצא כי סרטוני וידאו של חתולים משפרים לנו את מצב הרוח

21 ביוני 2015

שתיים בצהריים. אתם עייפים, ממורמרים, הראש מתחיל ליפול על השולחן שבמשרד. אתם צריכים משהו – כל דבר – שיעזרו לכם למשוך עד השעה חמש – קפה או סתם ריצה במשרד.

אך לא צריך להתייאש כל כך מהר, כי יש משהו אחד שיכול לשפר ולהרים את המצברוח – כל מה שצריך זה להיכנס ליוטיוב ולכתוב את המילה: "cat" – אלו לפחות המסקנות של מחקר חדש בנושא שפורסם במגזין האינטרנטי sciencedirect, שנעשה על ידי החוקרת ג'סיקה גול מיריק מאוניברסיטת אינדיאנה. "יש צורך לחקור את הנושא בגלל הצריכה העצומה של סרטוני וידאו של חתולים", כתבה מיריק – "וכיוון שכולנו מבלים שעות רבות בגלישה באינטרנט, וחלק נרחב מהזמן הזה מוקדש לסרטונים כאלו".

במחקר נבדקו 7,000 גולשים, שענו על שאלון אינטרנטי שבדק מתי, איפה ולמה הם צופים בסרטוני חתולים. נמצא כי רוב המשתתפים צופים בסרטוני חתולים פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע – בעיקר מהפייסבוק, מהיוטיוב ומ-Buzzfeed. הנשאלים ענו שהם נוטים להתסכל על סרטונים שנמצאים כבר בפיד שלהם ופחות לחפש בעצמם סרטונים חדשים. כמו כן המחקר מצא כי בעלי חתולים אוהבים יותר סרטונים על חתולים, וכך גם אנשים שמגדירים את עצמם ביישנים, וכאלה שמבלים שעות רבות און-ליין.

 

פשוט עושים לנו מצב רוח טובצילום: קוני להב-קופולוביץ
פשוט עושים לנו מצב רוח טוב
צילום: קוני להב-קופולוביץ

המחקר אף מצא גם כי לא משנה מה הם הפרטים האישיים של המשתמשים, כולם דיווחו שהם הרגישו טוב יותר לאחר צפייה בסרטוני חתולים  – גם כאשר הם הרגישו אשמים כי באותו הזמן הם היו אמורים לעשות דברים אחרים, כמו לעבוד… למעשה, מיריק כותבת, "המחקר מקדם את הרעיון שצפייה בסרטוני חתולים כאלה יכולה לשמש בטיפול בעזרת בעלי חיים וכן לשחרור מתחים".

שעה שלמה של שחרור מתחים:

 

אגב, לתיאוריה זו קוראים: "תיאוריית ניהול מצבי רוח", והיא הוצגה לראשונה על החוקר הגרמני דוף זילמן (Zillmann) לפני יותר מ-25 שנה. על פי זיגמן אנשים נמשכים לסוגי תוכן שגורמים להם להרגיש טוב יותר או שומרים על המצב רוח הטוב שיש להם. תיאוריה זו מסבירה מדוע אנשים שחווים מצב רוח לא טוב בוחרים לשמוע מוסיקה קצבית, ומדוע נשים שחוות PMS (תסמונת קדם וויסתית) יראו בטלוויזיה בדרך כלל יותר קומדיות.