מה אלכוהול גורם לנו לעשות ולמה?

אז נכון שלשתות זה מאוד כיף, אבל מי מאיתנו לא עשה כמה דברים שהוא מצטער עליהם בזמן שהיה שיכור. מה הסיבה להתנהגות הזו?

10 בפברואר 2015

לשתות זה מאוד כיף, את זה כולם יודעים, אבל שתייה מרובה יכולה לגרום לכם לעשות דברים שיותר מאוחר, כשתתפכחו, מאוד תצטערו עליהם. ותמיד אחרי ליל שיכרות מגיע הבוקר של אחרי, אז אתם נאלצים להתמודד עם הנזק שגרמתם: הדברים שאמרתם שלא באמת התכוונתם אליהם, הצריכה המטופשת של האוכל המלוח והמשמין, הסמסים הנואשים לאקס, האדם שהתחברתם אליו או אובדן הארנק שלכם.

הדברים האלה נשמעים מצחיקים עכשיו, אבל נסו להיזכר בתחושה הזו. אנחנו בטוחים שבאותו הרגע תצחקו קצת פחות. אז לפני שאתם נכנסים להתקפים של שנאה עצמית, אנחנו פה כדי להגיד לכם שאין זו אשמתכם: אתם באמת יכולים להאשים את האלכוהול.

באתר elitedaily.com החליטו לפרט את חמש התנהגויות שאלכוהול גורם לכם לעשות:

1. להגיד ולעשות דברים שאתם לא מתכוונים אליהם

יש סיפור על זוג שבחייו ה"רגילים" הוא זוג יציב מאוד. ערב אחד הם יצאו לשתות ובאותו לילה הם החליטו להיפרד. בבוקר, כשהבינו מה הם עשו – הם חזרו זה לזרועות זו. למה זה קרה? מדוע אנשים אומרים ועושים דברים שהם פשוט לא מתכוונים אליהם כאשר הם שיכורים? או שאולי אלכוהול דווקא מוציא את האמת החוצה?

כשאתם שיכורים, החלק במוח שמגיב בצורה החזקה ביותר הוא קליפת המוח הקדמית, שזהו גם החלק שאחראי על היכולות ה"גבוהות" שלכם, כמו מתמטיקה, הבנה של חוקים חברתיים ושליטה בדחפים. משמעות הדבר היא כי ככל שיש יותר אלכוהול בגוף שלכם, כך פוחתת המודעות העצמית שלכם לנושאים אלו. אין לכם שליטה על הדחפים, על ההיגיון וגם על האינטליגנציה שלכם. שלוש ה"תכונות" האלו הן חלק מהזהות שלכם. אם אתם מאמינים שאלכוהול מוציא את האמת החוצה אז אתם בעצם מאמינים שה"אני" האמיתי שלכם הוא חסר מעצורים. התכונות האלו הן חלקים ממה שאתם, אלו הדברים שמניעים אתכם בחיי היומיום, בהם אתם יודעים לשלוט על הדחפים "הפרימיטיביים" שלכם. כיוון שתכונות אלו נפגעות בזמן שכרות, ההתנהגות שלכם תנבע רק מדחפים ורגשות, ולכן ההתנהגות הופכת להיות תנודתית ורגשית הרבה הרבה יותר.

האוכל הזה נראה מאוד טעים כששיכוריםצילום: שאטרסטוק
האוכל הזה נראה מאוד טעים כששיכורים
צילום: שאטרסטוק

2. רצון לאכול מאכלים לא בריאים

לרובנו יש נטייה לאכול ג'אנק-פוד בזמן שכרות. אין זה משנה כמה אתם מקפידים ואפילו נהנים מאוכל בריא בחיי היומיום, או כמה אתם מקפידים על דיאטה, אחרי כמה בירות כמעט כולם ימצאו את עצמם משוועים לפיצה, נודלס ושוקולד. גם פה אין זו אשמתכם: חוקרים מצאו כי צריכת אלכוהול מגבירה את הרצון לאכול מזונות שומניים.

החוקרים בדקו 24 גברים בריאים, חלקם קיבלו וודקה עם מיץ תפוזים וחלקם רק מיץ תפוזים. לאחר מכן הגיעו הגברים למזנון שבו כמה סוגי מזונות: מאכלים מתוקים ועתירי שומן, מאכלים מתוקים דלי שומן, מאכלים מלוחים עתירי שומן ומאכלים מלוחים דלי שומן. ביום שלמחרת קיבלו הגברים שקיבלו יום לפני מיץ תפוזים, וודקה עם מיץ תפוזים; ואלו שקיבלו יום לפני וודקה, קיבלו רק מיץ תפוזים.

החוקרים גילו כי כאשר הגברים שתו וודקה עם מיץ תפוזים, הם צרכו בין 11 ל-19 אחוזים יותר מזון מהכמות שהם צרכו כאשר שתו רק מיץ תפוזים, וכן כי הם צרכו 24 אחוזים יותר מאכלים עתירי שומן.

אם כך, לא רק שצריכת אלכוהול גורמת לכם לרצות לאכול יותר, אלא היא גורמת לכם לרצות לאכול מזון שומני יותר. בתיאבון.

המוח לא מצליח למנוע מאיתנו לעשות טעויותצילום: שאטרסטוק
המוח לא מצליח למנוע מאיתנו לעשות טעויות
צילום: שאטרסטוק

3. לשלוח סמס לאקס

אתם מכירים את ההרגשה: אתם מתעוררים לאחר לילה של שתייה ואז מגלים ששלחתם הודעה שיכורה במיוחד לאקס שלכם. מה גרם לכם לעשות את זה?

ברוס באת'לוי (Batholow), פרופ' לפסיכולוגיה באוניברסיטת מיזורי, מצאה כי אלכוהול משתיק את האות במוח שלנו שמזהיר אותנו כאשר אנחנו עומדים לעשות טעות. במחקר השתתפו 67 אנשים בגילאי 35-21. כל השממפתים קיבלו משקה, חלקם משקה אלכוהולי וחלקם פלצבו. לאחר מכן נמדדה פעילות המוח שלהם בזמן שהם השלימו סדרה של משימות מחשב. החוקרים מצאו כי "אות האזעקה" במוח, החלק במוח ש"נדלק" כאשר עומדים לעשות טעות, היה הרבה פחות פעיל אצל אלו ששתו לעומת אלו שלא שתו – זאת למרות שאף אחד בקבוצה לא ידע אם הוא קיבל משקה אלכוהולי או פלצבו.

אם כך, זה רק נראה לכם שאתם מודעים למה שאתם עושים כשאתם שיכורים, אך בעצם אין זה כך.

4. להתחבר עם אדם שאינו מושך בעיניכם

אין כמו להתעורר בבוקר אחרי בילוי ולגלות שהבחור או הבחורה שאיתם העברתם את הערב אינם מושכים בעיניכם כלל. מתברר שגם לזה יש סיבה.

מחקרים רבים גילו כי בני האדם נמשכים לפרצופים סימטרייםחוקרים באוניברסיטת רוהמפטון (Roehampton) בלונדון מצאו כי אלכוהול גורם לליקויי ראייה שמשפיעים על היכולת לזהות סימטרה – ולכן, אטרקטיביות – בפרצופים אנושיים. במחקר לקחו חלק כ-100 משתתפים, חלקם קיבלו משקה אלכוהולי וחלקם פלצבו – כאשר הם לא ידעו איזה סוג משקה הם קיבלו. לאחר מכן הוצגה למשתתפים מצגת שבה 20 תמונות עם זוגות של פרצופים – כאשר כל זוג תמונות היה של אותו האדם, אך בתמונה אחת הפנים הוצגו באופן סימטרי ובשנייה לא. המשתתפים התבקשו לקבוע איזו תמונה היא יותר אטרקטיבית.

במחקר נמצא כי המשתתפים שלא קיבלו משקה אלכוהולי היו מדוייקים יותר בבחירת התמונות הסימטריות. ובמילים אחרות – כשאתם שיכורים כולם נראים מאוד מושכים.

הארנק יכול פשוט ליפול כי לא הצלחתם להחזיק אותו כמו שצריךצילום: שאטרסטוק
הארנק יכול פשוט ליפול כי לא הצלחתם להחזיק אותו כמו שצריך
צילום: שאטרסטוק

5. לאבד דברים

אלכוהול פוגע ביכולת להניע את השרירים, מה שמוביל לאובדן קואורדינציה. כאשר מתרחשת פגיעה כזו נפגעת היכולת לשלוט על תנועות השרירים הרצוניות ועל תנועות השרירים העדינות. זו הסיבה שפעמים רבות הדרך ללבדוק אם אתם שיכורים או לא היא פשוט לבקש מכם לגעת עם האצבע בקצה האף. אלכוהול בעצם גורם לתנועות שלכם להיות מסורבלות, ולכן הסיכוי להפיל דברים מהידיים גדל. כמו כן, אלכוהול מקשה על המוח ליצור זכרונות, ולכן סביר שתשכחו איפה שמתם את הארנק שלכם למשל.

לחיים.