בניגוד למה שחשבתם: סקס דווקא לא מוכר

לפי מחקר חדש ומקיף שנערך בארה"ב, פרסומות הכוללות סקס ואלימות גורמות לצופים לא לשים לב למוצר המפורסם. לידיעת בר רפאלי

בר רפאלי מנשקת חנון בפרסומת בסופרבול
בר רפאלי מנשקת חנון בפרסומת בסופרבול

במחצית הסופרבול של 2013 עצר העולם את נשימתו. בר רפאלי, היפהפייה הבוערת תוצרת ישראל, נישקה לעיני עשרות מיליוני צופים חנון אמריקאי שמנמן בפרסומת ששברה את הטלוויזיה. החברה המפרסמת, Go Daddy, שמוכרת שטחי אחסון אתרים ודומיינים, דיווחה על שיא מכירות חדש וזינוק במספר הלקוחות. אבל עכשיו טוענים חוקרים אמריקאים שאין קשר בין הדברים – כי פשוט סקס לא באמת מוכר.

המחקר, שנערך באוניברסיטת אוהיו ופורסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי Psychological Bulletin, טוען כי בניגוד למה שמקובל לחשוב, הצגת אלימות וסקס בפרסומות ובמודעות לא בהכרח גורמת לנו לרכוש מוצרים. "אנשי מכירות ופרסום חושבים אמנם שסקס יגרום לנו לקנות יותר, ולכן הם קונים זמן פרסום בתוכניות שבהן משדרים מיניות ואלימות, מה שגורם למפיקים להמשיך ליצור תוכניות מיניות ואלימות שמושכות הכנסות מפרסום", כתבו מחברי המאמר.

אחד מהם, הפרופסור לתקשורת בראד בושמן, הסביר בראיון למגזין "טיים" שזה לא שסקס ואלימות לא תופסים את תשומת לבנו: כמובן שהם עושים זאת, אבל משם ועד לשליפת כרטיס האשראי הדרך עוד ארוכה. "כאשר אדם מציג מוצר, למשל חומר ניקוי, המוצר עצמו לא מושך את תשומת הלב כמו המיניות שמוצגת", אמר בושמן. "הסקס הוא מסיח את הדעת, ויש לנו יכולת מוגבלת לשים לב לפרטים. כשמנסים למכור מוצר על ידי סקס, הצרכנים פחות ישימו לב למוצר עצמו".

החוקרים השתמשו ב-53 ניסויים שונים שאותם ערכו בקרב 8,489 נבחנים מרחבי ארה"ב. מהמחקר עלה כי התגובה הייתה שונה בין נשים לגברים: נשים נטו לשים לב למוצר המפורסם, וגברים שמו לב יותר למתרחש מסביב. אנשים מבוגרים, למשל, הגיבו בסלידה ובגועל ממודעות שהציגו סקס ואלימות – וכלל לא הבחינו במוצר שניסו לפרסם. לתשומת לב המפרסמים.