הלב האדום של העקרב

הסתיו בפתח, וזה הזמן לצפות באחת מקבוצות הכוכבים הבולטות בשמים - קבוצת עקרב

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
23 בספטמבר 2014

בימים אלה של חודשי הסתיו, קשה שלא להבחין באחת מקבוצות הכוכבים הבולטות בשמים – קבוצת עקרב, הנמצאת מעל האופק הדרום־מערבי, בעיקר בתחילת הערב.

קבוצת עקרב בולטת בזכות הכוכב הראשי שבה – אנטרס (Antares), המציין את לבו של העקרב, ושממוקם בין שני כוכבים המציינים את העורקים היוצאים מלב העקרב. מימין (ממערב) לאנטרס יש שורה של שלושה כוכבים בהירים, המאונכים לאופק ומציינים את ראש העקרב. עם שלישייה זאת, שאנטרס במרכזה, הם מרכיבים את אחת מקבוצות הכוכבים "הישראליות" – "ג" הדרום, המוכרת לכל מי שעשה ניווטי לילה.

לזיהוי קבוצת עקרב אפשר להיעזר באחת האפליקציות המיועדות לסמארטפונים, המראה את מיקומן של קבוצות הכוכבים בהתאם לתאריך ולשעה, וכן במפה המצורפת.

מפה לזיהוי קבוצת עקרבאיור: יגאל פת-אל
מפה לזיהוי קבוצת עקרב
איור: יגאל פת-אל

ראש העקרב

את הסיור בקבוצת העקרב נתחיל עם הכוכב העליון בשלישיית הכוכבים המציינת את ראש העקרב. כוכב זה מצוין באות היוונית ביתא, ושמו – גרפיאס, שם שמקורו אינו ברור. זהו כוכב כפול יפהפה בגוון כחלחל שנראה היטב גם במשקפות שדה ובטלסקופים קטנים.

הכוכב המרכזי בשלישייה, המצוין באות דלתא, קרוי דצ'ובה, שם שמקורו בשם הערבי אל־ג'בה, המצח. בשנים האחרונות נצפתה בכוכב זה התנהגות מעניינת מאוד; עד לפני כמה שנים אורו השתווה ואף פחת מאורו של הכוכב ביתא שמעליו, אולם מאז החל להתבהר וכעת אורו עולה על אורו של ביתא.

נעבור כעת לגופו של העקרב, ונגיע אל הכוכב המעניין הבא, המצוין באות זיטא ומהווה את הנקודה הדרומית ביותר בגופו של העקרב. כמו דצ'ובה, גם כוכב זה הוא למעשה צמד של כוכבים שנראים היטב גם בעין. הכוכב הראשי (שמרחקו מאיתנו כ־800 שנות אור) הוא ענק כחול, שעוצמת ההארה שלו משתווה לעצמת ההארה של 60 אלף שמשות! הכוכב השני בצמד הוא כוכב כתום ומרחקו קטן בהרבה מזה של "שכנו", ועומד על 150 שנות אור "בלבד", עובדה המצביעה על כך ששני הכוכבים אינם באמת מצויים זה ליד זה אלא נראים על קו ראייה אחד – תופעה הקרויה "כוכב כפול אופטי". הבדל הצבעים נראה היטב במשקפת שדה ובטלסקופ.

הכוכב הכחול, הבהיר מבין השניים, שייך לאחד מצבירי הכוכבים היפים בקבוצת עקרב, צביר המצוין במספר קטלוגי .NGC6231 צביר זה נראה בלילות חשוכים כעננה קטנטנה מצפון לכוכב זיטא ובטלסקופ או משקפת אפשר להבחין בעשרות כוכבים, רובם כחולים וצעירים מאוד, ולפחות ל־20 מהם עוצמת הארה המשתווה לעוצמת ההארה של 20 אלף שמשות – כל אחד.

לב העקרב

הכוכב הבולט ביותר בעקרב הוא הכוכב האדום אנטרס, המסמל את לב העקרב. מרחקו של אנטרס מהשמש נאמד ב־600 שנות אור – עם טעות של כ־220 שנות אור לכל כיוון. בהנחה שמרחקו 600 שנות אור, קוטרו של אנטרס הוא כמיליארד וחצי קילומטרים (פי 830 מקוטר השמש). לו היה אנטרס ממוקם במקום השמש, היו מסלוליהם של כוכבי הלכת מרקורי, נוגה, ארץ ומאדים מוכלים בתוכו. בשל ממדיו נדרשות לאנטרס 7.5 שנים תמימות להשלים סיבוב אחד סביב צירו.

אנטרס הוא כוכב מסיבי מאוד, ומסתו מוערכת ב־15 מסות שמש. כמו כוכבים מסיביים מסוגו, התפתחותו של הכוכב הזה מהירה ביותר. צבעו האדום נובע מהטמפרטורה ה"נמוכה" יחסית של פניו הנאמדת בכ־3,500 מעלות קלווין (טמפרטורת פני השמש היא כ־5,800 מעלות קלווין).

משני צדיו של הכוכב אנטרס נמצאים שני כוכבים, היוצרים עמו מעין קשת קטנה ובולטת. שני הכוכבים ציינו עבור הקדמונים את העורקים היוצאים מלב העקרב.

עוקץ העקרב

בקצה השמאלי (המזרחי) של קבוצת עקרב מצויים שני כוכבים המקבילים לאופק. זהו עוקץ העקרב. המזרחי מבינם קרוי שאולה, שנובע מהשם הערבי אל־שאולה, העוקץ. כמו הכוכב זיטא, גם כוכב זה הוא ענק כחול, והוא מאיר בעוצמה של כ־9,000 שמשות. גם זה כוכב שאורו משתנה. הסיבה לשינויי עוצמת האור של הכוכב היא פעימותיו המחזוריות.

אם נמשיך את הקו שמתווים שני כוכבי העוקץ מזרחה, כדי חמש פעמים המרחק ביניהם, נגיע לצביר כוכבים יפהפה. צביר זה, הממוספר במספר M7, הוא צביר עשיר שנראה בקלות במשקפות שדה ובטלסקופים קטנים גם מתוככי עיר מוארת, אז אפשר להבחין בכמה עשרות כוכבים הממלאים את שדה הראייה. זהו גם צביר "זקן" מעט מהצביר הקודם וגילו נאמד ביותר מ־220 מיליון שנה (עדיין ינוקא בהשוואה לשמש). מרחק הצביר מהשמש כ־780 שנות אור.

כמה מעלות צפונית מערבית מ־M7, באופן שיוצר משולש שווה צלעות בינו לבין עוקץ העקרב, נמצא צביר נוסף. זהו הצביר  ,M6הקרוי גם צביר הפרפר. צביר זה "עני" יותר מקודמו, אך גם פה, במשקפת שדה קטנה ובטלסקופ קטן, אפשר להבחין בכמה עשרות כוכבים הפזורים על שטח זוויתי גדול. שני הצבירים, M6 ו־M7, שוכנים על רקע אינספור כוכבים של שביל החלב, ומומלץ לסרוק את כל האזור של קבוצת עקרב במשקפת שדה ובטלסקופ קטן.

צפייה מהנה!