צפו בשידור החי: השיגור של אוריון

לאחר שנים של תכנון, היום בשעה 14:05 תשוגר החללית "אוריון", חללית העתיד המאוישת של נאס"א, מבסיס החלל קנדי בפלורידה. צפו בשידור החי של השיגור ההיסטורי

4 בדצמבר 2014

לאחר שנים של תכנון, ניסויים מורכבים במכלולים השונים, והשקעות עתק של מיליארדי דולרים – זה קורה! החללית "אוריון", חללית העתיד המאוישת של נאס"א תשוגר היום בשעה 14:05 שעון ישראל, מבסיס החלל קנדי בפלורידה, ארצות הברית. החללית תשוגר על גבי משגר "דלתא 4  כבד", תבצע טיסה בת שתי הקפות של כדור הארץ, ותשוב לנחיתה באוקיינוס השקט, שם תיאסף על ידי ספינה של חיל הים האמריקאי.

זו החללית המאוישת (בטיסה היום היא תטוס ללא צוות) הראשונה שאותה מפתחת נאס"א מאז מעבורת החלל – שפיתוחה הרשמי החל בשנת 1972. החללית מבוססת על תכנונים ובדיקות שהושלמו עבור החללית אוריון CEV‏ (Crew Exploration Vehicle) כחלק מתוכנית קונסטליישן שבוטלה, ואשר החלו ב-2005. החללית אוריון מיועדת לשאת צוות של עד ארבעה אסטרונאוטים למסלול סביב הירח, לאסטרואידים, ובסופו של דבר גם למאדים. החללית תשמש גם כחללית גיבוי לנשיאת צוותים ואספקה לתחנת החלל הבינלאומית.

צפו בשידור החי:

Broadcast live streaming video on Ustream

אוריון כוללת ארבעה חלקים: צמד תאי הצוות והשירות (Crew / Service Module) של החללית (הנקראים בקיצור CSM) הכולל תא צוות חרוטי (CM) ותא שירות גלילי (SM), וכן מערכת המילוט של החללית ומתאם החללית. צמד ה-CSM דומה מאוד לצמד תאי הפיקוד והשירות של החללית אפולו, אך מערכותיו ויכולתיו מתקדמות הרבה יותר. החללית מתוכננת כך שתוכל לשהות בחלל העמוק לזמנים ממושכים. מערכות החללית מתוכננות כך שיהיו ניתנות לשדרוג בקלות עם התקדמות הטכנולוגיה. המשימה הראשונה של החללית אוריון מיועדת לבחון מערכות שונות של החללית – באמצעות שיגורה למסלול סביב כדור הארץ, היא מתוכננת לבצע שתי הקפות סביבו, ותחזור לכדור הארץ. במהלך החדירה לאטמוספרה ייבחנו מערכות נחוצות דוגמת מגן תרמי ומערכת המצנחים, ולאחר מכן תיבחן הנחיתה בים, ויתורגלו צוותי האיסוף של החללית.

החללית אוריון ומשגר דלתא 4 כבד לפני השיגורצילום: Photo credit NASA/Kim Shiflett
החללית אוריון ומשגר דלתא 4 כבד לפני השיגור
צילום: Photo credit NASA/Kim Shiflett

בין ההקפה הראשונה לשנייה, יופעל מנוע רקטי שיהדוף את החללית למסלול גבוה יותר – כדי שמהירות הכניסה לאטמוספרה של החללית תהיה גבוהה – באופן שידמה חזרתה ממסלול סביב הירח (אחת ממשימותיה העתידיות).

הדמיית השיגור ומשימת הבכורה של אוריון:

אירועי הטיסה העיקריים הם: שיגור; ש + 3:30 ד' – הפרדת המאיצים של המשגר; ש + 4:00 ד' – הפרדת שלבים. שלב ראשון ניתק, השלב השני ניצת; ש + 6:15 ד' – הפלטת מגדל המילוט, והסרת החיפויים מתא השירות; ש + 17:00 ד' – החללית אוריון מתחילה את מסלול ההקפה הראשון סביב כדור הארץ; ש + 1:57:11 ש' – סיום ההקפה הראשונה. הצתה נוספת של מנוע השלב השני; ש + 3:00:00 ש' – החללית אוריון מגיעה למרחק המירבי מכדור הארץ; ש + 3:23:41 ש' – החללית אוריון נפרדת מתא השירות. השלב השני מבצע תמרון והפעלת מנוע לשם שריפתו באטמוספרה; ש + 3:57:00 ש' – החללית אוריון מתמרנת עצמה לקראת החדירה לאטמוספרה; ש + 4:13:41 ש' – חדירה לאטמוספרה; ש + 4:20:22 ש' – הפלטת כיסוי מעל תא המצנחים. הפלטת שני מצנחי ייצוב, ולאחריהם פריסת שלושת מצנחי הנחיתה; ש + 4:24:46 ש' – נחיתת החללית בים, ניתוק המצנחים.

לנו רק נשאר להחזיק אצבעות, ולחכות, כמו בכל העולם, לשיגור מוצלח.