טבע מבעד לעדשה

צבוני ים, ג'ונגלים וערכים סביבתיים. טורטוגרו מבעד לעדשת המצלמה

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ
2 באוקטובר 2014

בשמורת טורטוגרו שבקוסטה ריקה עברתי חוויה בלתי נשכחת. הזמן היה לקראת שקיעה ופסענו בנחת – אני וחברי הקבוצה שאיתה טיילתי – על חוף הים הקריבי של קוסטה ריקה. התקרבנו במהירות ונשכבנו על החול סמוך לקן הצבים, וראינו ממרחק של חצי מטר כיצד צבון ים בוקע מתוך הביצה ומתחיל במירוץ חייו אל עבר מימי האוקיינוס, לפני שהחוטמנים והשחפים יתפסו אותו. כך זכיתי לצפות באחד מנִסי הטבע, ובחוויה של ממש.

שמורת טורטוגרו נמצאת כאמור בקוסטה ריקה, מדינה קטנה שנמצאת בגשר היבשתי הצר בין צפון אמריקה ומרכז אמריקה לדרום היבשת הענקית הזו. אף ששטחה רק 51 אלף קמ"ר, 0.03 אחוז משטח כדור הארץ, חמישה אחוזים ממגוון מיני בעלי החיים בעולם שוכנים בגבולותיה. היא נמצאת בין שני אוקיינוסים על נתיב נדידה מרכזי, והיא מכוסה שטחים עצומים של ג'ונגלים ויערות, הרי געש ורכסי הרים בגובה של כמעט 4,000 מ'. קוסטה ריקה היא גן עדן למינים ביולוגיים רבים. כיום השמירה על הסביבה היא ערך עליון בקוסטה ריקה, אך לא תמיד זה היה כך.

בשנים האחרונות ממשלת קוסטה ריקה פועלת ללא הרף כדי לחנך את התושבים לערכי הסביבה, ואף מטילה קנסות על כל פסולת שהתושבים משליכים. כדי להקטין את הזיהום, יותר מ־90 אחוז מהחשמל במדינה מיוצר ממקורות מתחדשים. לפני כשבע שנים הממשלה אף הכריזה על כך שעד שנת 2021 המדינה תהיה ניטרלית־פחמן, כלומר כמות הפחמן הדו חמצני שתשוחרר במדינה תהיה שווה לכמות שתמוחזר על ידי הצמחייה בה. כמו כן, שמורות הטבע מפותחות במיוחד להגנה על מיני בעלי החיים ועל המערכת האקולוגית השבירה. עם מגוון מיני בעלי החיים העצום אפשר למנות יותר מ־ 130 מינים של דגים, 220 מיני זוחלים, יותר מ־ 1,000 מיני פרפרים, 9,000 מיני צמחים, 20 אלף מיני עכבישים ו־34 אלף מיני חרקים. כל זאת בתוך מערכת אקולוגית סבוכה ומלאת אנרגיית שמש ומשקעי גשמים כבדים של עד 8,000 מ״מ בשנה. מעטים הם המקומות בכדור הארץ שנהנים מהיקף מרשים כזה של עוצמת חיים, ובריכוז כזה גדול.

צבון ים רגע אחרי הבקיעה בשמורת טורטוגרו. כיום כל צבי הים נתונים בסכנת הכחדה:

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ

 

עצלן – אמא ותינוק בשמורת קניו נגרו:

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ

אילנית אדומת עין. נפוצה בעיקר ביערות הגשם, והמאפיין הבולט שלה הוא הצבע החזק של עיניה:

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ

הר הגעש ארנל. עד לפני 30 שנה היה ההר רדום, אך מאז הוא מהרי הגעש הפעילים בעולם:

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ

 

רועי גליץ הוא המנכ"ל של חברת פוטוטבע – מסעות צילום בעולם ושל בית הספר לצילום גליץ.