יפן – איים של ניגודים

טבע פראי וטכנולוגיה, מסורת ומפעלי ענק - יפן מבעד לעדשה

23 ביוני 2015

 יפן מכונה ארץ השמש העולה. הסיבות לכך היא מיקומה במזרח, תרגום שמה היפני ניהון הוא מקור השמש, וכמובן דגלה שבו אפשר לראות את העיגול האדום שמייצג את השמש. יפן היא מדינה של ניגודים – טבע פראי ועליונות טכנולוגית, תעשיות מסורתיות מול מפעלי הענק של האומה השלישית בעולם בעוצמתה הכלכלית.

התרבות היפנית המאופקת והמסורת העתיקה של עמם באה לידי ביטוי בהיבטים רבים בחיי היומיום: בטקסים, בארכיטקטורה, וכמובן בהתנהגות הממושמעת והמכובדת. אחד הדברים שהפתיעו אותי ביפן הוא האנשים שהולכים ברחוב עם מסכה על האף והפה. בהתחלה חשבתי שאלו אנשים שחוששים להידבק במחלות, בהמשך גיליתי שההפך הוא הנכון – חובשי המסכות הם אנשים חולים שחוששים להדביק אחרים במחלתם. ניסיתי לדמיין אם יש סיכוי שמנהג אלטרואיסטי ויפה זה יתפוס בארצנו הקטנטונת.

טקס יפני מסורתי במקדש נארה:

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ

יפן היא כמו סיר לחץ, וכשכל כך הרבה אנרגיה ממתינה להתפרץ, צריך למצוא את הדרך לפרוק אותה. לא מעט מתרבות הפנאי היפנית מציעה דרכים להתפרק אשר לנו נראות מוזרות מאוד. אחת מפעילויות הפנאי החביבות על היפנים היא הקריוקי (״תזמורת ריקה״ ביפנית) ובה יפנים רבים צורחים בזיוף מרשים לתוך מיקרופון. פעילות נוספת ומפורסמת לא פחות היא בני נוער המתלבשים בתחפושות מדהימות ברובע הרג׳וקו שבטוקיו, וכך קוראים דרור לפנטזיות הכי פרועות שלהם.

סימן ה-"V" עם הידיים בצילומים הוא אחד המנהגים המושרשים ביותר בתרבות היפנית:

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ

הטבע ביפן הוא מרשים לפחות כמו האנשים שמאכלסים אותה. בין האַלפּים היפניים האדירים ועד לחופים האינסופיים של האיים הרבים, אפשר ליהנות מנופים עוצרי נשימה ומבעלי חיים מרתקים. היפנים יודעים לכבד את הטבע ואת ההרמוניה של התושבים עם הסביבה הטבעית, והחג הלאומי החשוב ביותר שלהם הוא הסאקורה, חג פריחת עצי הדובדבן שבאביב. בחג זה, שעליו נכתבו גם שירים רבים, מיליוני יפנים יוצאים לטייל בחיק הטבע לעצים הלבנים הפורחים.

מעבר חציה בשינג'וקו ההומה אדם. רובע שינג'וקו הוא מרכז העזקים והממשל החשוב בטוקיו, ובו גם נמצאת תחנת הרכבת העמוסה ביותר בעולם:

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ

בין טבע לתרבות ובין מסורתיות לתעשייה מתקדמת, יפן היא אי של ניגודים אשר משלימים אחד את השני. ממש כמו ין ויאנג המושרש עמוק בתרבותם. מסע אל עומק התרבות היפנית הוא משהו שחובה על כל אחד לעבור כדי לחוות את השוני האדיר מהתרבות שלנו.

מפלי מים באלפים היפנים בצבעי סתיו מקסימים. הפסגות הגבוהות של האפלים הן מהפסגות הגבוהות ביפן:

צילום: רועי גליץ
צילום: רועי גליץ

רועי גליץ הוא צלם טבע, מנכ״ל פוטוטבע מסעות בעולם המוציאה מסעות ליפן מדי שנה.