מוזיקה, ארמונות וחוזה המדינה

היסטוריה, איכות חיים, מוצרט ובטהובן - וינה מבעד לעדשה

26 במאי 2016

מתוך 6,921 ערים בעולם, בירתה של אוסטריה, וינה, מדורגת במקום הראשון במדד איכות החיים כבר שבע שנים ברציפות – מאז שנת 2009 (על פי MERCER – חברת ייעוץ משאבי האנוש הגדולה בעולם). אוסטריה ממוקמת במרכז אירופה וגובלת בשבע מדינות – גרמניה, שווייץ, צ'כיה, הונגריה, סלובקיה, איטליה וסלובניה. עובדה זו הופכת אותה לנגישה מאוד עבור תיירים ותושבי מדינות אירופה השכנות. וינה היא אחת הערים המתוירות ביותר באירופה – מספר התיירים מגיע מדי שנה לפי שלושה ממספר התושבים.

ההיסטוריה של וינה עתיקת יומין; היא נוסדה בסביבות 500 לפנה"ס. בעיר מיוחדת זו חיו אישים חשובים רבים, בהם בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה. הרצל כתב ופרסם בעיר את ספרו "מדינת היהודים", זאת בעקבות חששותיו מעליית האנטישמיות באירופה ובפרט כאשר נבחר ראש עיר אנטישמי בווינה. אדם חשוב נוסף הוא זיגמונד פרויד, מייסד הפסיכואנליזה. אחד הדברים שחקר פרויד לעומק היה חלומות וכך ניתן לעיר השם "עיר החלומות".

ארמון שנברון של קיסרי אוסטריה. נבחר כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו בשנת 1996צילום: ארז רוקח
ארמון שנברון של קיסרי אוסטריה. נבחר כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו בשנת 1996
צילום: ארז רוקח

וינה גם היוותה השראה למאות אמנים כגון מוצרט ובטהובן. עד היום מבוצעים בה מדי ערב קונצרטים מיצירותיהם ושל אמנים אחרים שפעלו בעיר בתוך מבנים עתיקים ומיוחדים, וכך קיבלה שם נוסף "עיר המוזיקה". חוץ מהקונצרטים יש בעיר גם מוזיאונים רבים וכנסיות מרשימות ביופיין.

קונצרט בבניין עתיק בווינהצילום: ארז רוקח
קונצרט בבניין עתיק בווינה
צילום: ארז רוקח

אחד המבנים המרשימים בעיר הוא ארמון שֶנבּרוּן הכולל לא פחות מ-1,441 חדרים וגילו יותר מ-300 שנה. בארמון רהיטים וציורים רבים והוא מפורסם מאוד גם בזכות הגנים הגדולים שסביבו. וכמו בכל עיר באירופה גם כאן אפשר למצוא את הזווית היהודית. בעיר וינה רחוב יש רחוב הנקרא Juden וכן אנדרטה לזכר נספי השואה, מוזיאון של כלים יהודיים ובית כנסת.

כנסיית פטר. הכנסייה נבנתב במשך 32 שנה ובנייתה הסתיימה ב-1733. גובהה הוא 56.8צילום: ארז רוקח
כנסיית פטר. הכנסייה נבנתב במשך 32 שנה ובנייתה הסתיימה ב-1733. גובהה הוא 56.8
צילום: ארז רוקח
גלגל הענק המפורסם בווינהצילום: ארז רוקח
גלגל הענק המפורסם בווינה
צילום: ארז רוקח