שני איים של גן עדן

ממש בקצה העולם נמצאים שני איים שהם תמציתו של גן עדן: איי ניו זילנד

19 במרץ 2015

ממש בקצה העולם נמצאים שני איים שהם תמציתו של גן עדן. שני איים אלו התנתקו מיבשת אוסטרליה לפני כ־70 מיליון שנים, בתקופה שבה הדינוזאורים עדיין שלטו בעולם והיונקים עוד לא הרימו ראש. היפרדות מוקדמת זו גרמה לכך שכל המערכת האקולוגיות של ניו זילנד מתבססת על ממלכת העופות; העופות של ניו זילנד לא חוששים מבני אדם ולא מעט מהם אף חסרי יכולת תעופה.

את תפקיד הטורפים הגדולים מילא עיט ענקי חסר יכולת תעופה בשם העיט האסטי (Haast Eagle), אשר נכחד זה מכבר, ואת תפקיד העופות הקטנים ממלא עדיין הקיווי הייחודי השרוי בסכנת הכחדה. היונקים היחידים שתמצאו בחופי בניו זילנד הם יונקים ימיים – ובעיקר אריות ים ענקיים וקרוביהם – דובי ים קטנים וחמודים.

משפחת אריות ים ניו זילנדים. החל משנות ה-90 הם נחשבים מין מוגןצילום: רועי גליץ
משפחת אריות ים ניו זילנדים. החל משנות ה-90 הם נחשבים מין מוגן
צילום: רועי גליץ

בניו זילנד אפשר למצוא הכל, מגבעות מוריקות ויפהפיות אשר מזכירות את ״אירלנד על סטרואידים״ במרכז האי הצפוני, דרך דיונות ענקיות בצפון האי הצפוני, אזור פעיל גיאותרמי באזור רוטורואה, ופיורדים ענקיים באזור פיורדלנד שבדרום מערב האי הדרומי. נראה שאין דבר שאינו מיוצג בשטח גיאוגרפי קטן ומקסים זה.

טבע עוצמתי. ניו זילנד ידועה בנופיה המרהיבים ובתופעות ייחודיותצילום: רועי גליץ
טבע עוצמתי. ניו זילנד ידועה בנופיה המרהיבים ובתופעות ייחודיות
צילום: רועי גליץ

הטבע בניו זילנד הוא שברירי להפליא כפי שהוא מרשים להפליא. ברגע שבני האדם החלו להגיע לאיים, הראשונים היו המאורים ואחריהם הבריטים, החלו בעלי החיים להיכחד והקצב רק הלך והואץ. כיום העם והממשלה בניו זילנד עושים מאמצים גדולים לשקם את הטבע ואת בעלי החיים – צעד בכיוון הנכון.

דולפין דסקי כהה במופע ראווה. אורכו הוא כשני מטרים ומשקלו יכול להגיע עד 90 ק"גצילום: רועי גליץ
דולפין דסקי כהה במופע ראווה. אורכו הוא כשני מטרים ומשקלו יכול להגיע עד 90 ק"ג
צילום: רועי גליץ

בחצי האי אוטאגו(Otago)  נתקלתי באחד מבעלי החיים המרשימים ביותר בניו זילנד – אריה ים הוקר (Hookers Sea Lion) שמשקלו מגיע עד ל־450 ק״ג. על החוף החולי רבצו האריות, חסרי תזוזה, וכשהם כבר זזו – הם עשו זאת בתנועות זחילה כבדות על הקרקע – ניגוד גמור ליכולות שלהם בתוך מימי האוקיינוס, שבו הם מרחפים חסרי משקל כאקרובטים מושלמים. לכן, אין זה מפתיע שאחד הדברים החשובים ביותר שגיליתי בנוגע לאריות הים הוא שאסור לעמוד לעולם בינם ובין הים – כלומר אסור לחסום להם את נתיב המילוט מהחוף, אחרת אתם עשויים להיות מותקפים בשבריר שנייה. לשמחתי הרבה, פגשתי על החוף המושלם משפחה של אריות ים, הכוללת אבא, אימא וגור צעיר. האינטראקציה ביניהם הייתה הצגה מושלמת של הטבע העוצמתי בניו זילנד.

סולה בוגר מאכיל גוזל. הסולות הן ציידות מדהימות ומזהות את טרפן מהאווירצילום: רועי גליץ
סולה בוגר מאכיל גוזל. הסולות הן ציידות מדהימות ומזהות את טרפן מהאוויר
צילום: רועי גליץ

העוף הלאומי של ניו זילנד הוא הקיווי הידוע. זהו עוף חסר יכולות תעופה אשר התברך בשורת מאפיינים ייחודיים לחלוטין בעולם החי: החל מנוצות דמויות פרווה ואוזניים גדולות, דרך עצמות כבדות ועמידות שלא כדרכם של העופות, ועד לאופן ההתרבות שלו – ביצה ענקית התופסת את מלוא חלל הפנים של האם. הקיווי ייחודי ומאפיין את ניו זילנד עד כדי כך שהניו זילנדים מכנים את עצמם ״קיווים״ כזיהוי לאומי. בעקבות אובדן שטחי המחיה ושינויי הסביבה שעברו על ניו זילנד, גם הקיווי הלאומי נכנס לרשימת בעלי החיים הנמצאים בסכנת הכחדה. ממשלת המדינה הקציבה משאבים ותקציבים לשיקום אוכלוסיית הקיווים, לרבות מדגרות ואינקובטורים בבתי חולים לחיות כדי להרבות את האוכלוסייה. ב־20 השנים האחרונות אנחנו רואים לשמחתנו כי המאמצים נושאים פרי והקיווי הצליח לשרוד.

רועי גליץ הוא מנכ״ל פוטוטבע מסעות בעולם ומדריך מסעות למקומות האקזוטיים של העולם.