לא להשאיר בבקבוק

פיתוח טכנולוגי חדש עשוי לפתור בעיה מציקה: הידבקות חומרים שונים לדפנות השפופרות שלהם

2 ביוני 2015

אם גם אתם משאירים את השארית של השמפו, משחת השיניים או הקטשופ בבקבוק פשוט כי נמאס לכם ללחוץ עליו פעם אחר פעם, פיתוח טכנולוגי חדש עשוי לפתור לכם ולעוד מאות מיליוני משתמשים אחרים את הבעיה באמצעות ציפוי ייחודי.

הציפוי, המכונה LiquiGlide, פותח במשך כמה שנים במעבדות MIT על ידי פרופ' קריפה ורנסי (Varanasi) וצוות הסטודנטים שלו,ובראשם חוקר צעיר בשם דיוויד סמית' (Smith),ועשוי לחולל מהפכה ולהביא לחיסכון ניכר בתחומים רבים. ורנסי וצוותו לא התכוונו כלל לפתח ציפויים לבקבוקי קטשופ ומוצרים צרכניים אחרים, אלא עמלו על פתרון למניעת הצטברות טיפות על טורבינות של תחנות כוח. אבל, כפי שקורה לעתים במחקר, חומרים חדשים ושימושים חדשים מתגלים בהפתעה.

בשוק קיימים כיום סוגים רבים של חומרים סופר הידרופוביים, המסוגלים לגרום למים ולנוזלים אחרים שלא להידבק למשטח, בדומה לאופן הפעולה של צמח הלוטוס הגורם ליצירת בועת אוויר מתחת לנוזל.

מפתחיו של ה־ LiquiGlide טוענים כי בניגוד לחומרים סופר הידרופוביים קיימים, הציפוי שלהם  הוא היחיד כיום שעמיד למשך זמן רב ומסוגל לגרום גם לנוזלים צמיגיים מאוד לנזול בצורה חלקה. תהליך הוספת הציפוי החדש למכל מתבצע בשני שלבים. בשלב הראשון מצופה פנים המכל בציפוי נקבובי קשיח בשכבה דקה באמצעות תרסיס. בשלב השני מרססים שכבה של חומר סיכה נוזליאשר נלכד בנקבוביות שנוצרו בעקבות ריסוס השכבה הראשונה. בדרך זאת מתקבל ציפוי פנימי למכלים,שהוא מעין נוזל קבוע הגורם כמעט לכל חומר להחליק ממנו בקלות כפי שמדגימים סרטוני הווידיאו הרבים שאותם העלו לרשת מפתחי הטכנולוגיה (ראו: להרחבה).

חברת LiquiGlide הוקמה בשנת 2012 על ידי דיוויד סמית'. היא התבססה על טכנולוגיה שפיתח סמית' יחד עם פרופ' ורנסי, במטרה להציע אותה למגוון רחב של שווקים. אחד היתרונות המרכזיים של ה־ LiquiGlideהוא היותו בלתי רעיל, ועל פי ורנסי אפשר אפילו לגרד אותו מתוך הבקבוק ולאכול אותו ללא כל חשש. למעשה, ה־LiquiGlide  איננו חומר אחד אלא מדובר בסדרה של ציפויים המותאמים למשטח ולנוזלים שבהם הם אמורים לטפל. צפוי שה־ LiquiGlideיביא לחיסכון משמעותי בשוק המזון,שבו נזרקים בכל שנה עשרות ומאות אלפי טונות של רטבים ומוצרים אחרים אשר נותרו במכלי המזון בשל הקושי להוציאם עד תום.

יתרון נוסף של ה־LiquiGlide, מלבד החיסכון במוצרים עצמם, קשור למִחזור. בשל העובדה שבבקבוקים המשומשים לא נותרות שאריות, תהליך המחזור פשוט וזול יותר. אף שבתעשיית המזון החיסכון עבור כל משתמש עשוי להגיע לשקלים בודדים, ישנם תחומים אחרים שבהם לפיתוח החדש משמעות כלכלית גדולה יותר, כמו למשל שוק הקוסמטיקה. כמו כן, צפויים ליהנות מן הפיתוח החדש שוק הצבעים, שוק הדלקים ותחומים רבים נוספים בתעשייה.

חברת LiquiGlide חתמה לאחרונה חוזה עם יצרנית הדבקים הגדולה Elmer ובקרוב נוכל כנראה לרכוש דבק שלא נשאר במכל. בהמשך אנו צפויים על פי החברה גם למשחות שיניים ובקבוקי מיונז המצופים בחומר החדש ונראה כי בעתיד מגוון היישומים הפוטנציאליים יגדל הודות ליכולת של הציפוי להיצמד כמעט לכל חומר, כולל זכוכית, פלסטיק ואפילו מתכות.