לונדון מחכה לנו

בפרויקט תחבורה ייחודי בבריטניה יותקנו מתחת לכבישים ראשיים אמצעים להעברת חשמל באופן אלחוטי למכוניות חשמליות והיברידיות שיאפשרו לנסועבהן ללא צורך לתדלק כלל

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
29 באוקטובר 2015

בבריטניה הולך ומושלם בימים אלה פרויקט תחבורה ניסויי ייחודי, שבמסגרתו יותקנו מתחת לכבישים ראשיים אמצעים להעברת חשמל באופן אלחוטי למכוניות חשמליות והיברידיות אשר יאפשרו לנסוע בהן מרחקים ארוכים ללא צורך לתדלק כלל!

מלבד דגמים בודדים ויקרים (דוגמת אלו של חברת טסלה), מרבית המכוניות החשמליות כיום ברחבי העולם הן בעלות טווח קטן משמעותית מזה של מכוניות המונעות באמצעות מנועי בנזין או מנוע דיזל. נוסף על כך, כיום משך הטעינה של מכוניות חשמליות הוא במקרים רבים ארוך מאוד (כמה שעות לטעינה מלאה). לפיכך, טכנולוגיה שתאפשר להטעין מכוניות תוך כדי נסיעה לא רק שתאפשר טווח נסיעה ארוך באופן משמעותי (ותיאורטית אפילו לא מוגבל) אלא תצמצם, ואולי אף תמנע כליל, את הצורך בטעינות ממושכות.

איור של כביש בעל מסלול הטענה למכוניות חשמליותצילום: Highways England
איור של כביש בעל מסלול הטענה למכוניות חשמליות
צילום: Highways England

סוגיית טווח הנסיעה וטעינת כלי הרכב החשמליים הן מהגורמים המגבילים ביותר את אימוץ הטכנולוגיה החדשה של מכוניות חשמליות. בבריטניה מבינים זאת ולכן החלו בפרויקט ניסוי ממשלתי לבחינת שורה של טכנולוגיות שיאפשרו להתגבר עליהן בעתיד.

סרטון הדגמה של החברה


ממשלת בריטניה הקציבה לטובת הפרויקט כ־500 מיליון ליש"ט במשך חמש השנים הבאות. במחקר היתכנות מקיף שביצעה חברתHighways England  (החברה הממשלתית הבריטית האחראית על נושא תשתית הדרכים בממלכה), נידונו סוגיות רבות הנוגעות למיזם. כך למשל נבחנו סוגיות הקשורות לעלויות התשתית (בין 350־425 אלף ליש"ט לק"מ דרך מחושמלת), כמות כלי הרכב שיוכלו להיטען בו זמנית על כל מקטע כביש (בערך שתי מכוניות על כל מקטע בן כמה עשרות מטרים), השפעות סביבתיות (בין השאר צמצום משמעותי בפליטת מזהמים באזור הכביש אך גם היבטים הקשורים לבטיחות הנוסעים והולכי הרגל לצד הכביש) והשפעות על משק החשמל (רכב פרטי "ימשוך" מן הכביש בין 20־40 קילווט בעוד כלי רכב מסחריים גדולים ומשאיות יגיעו עד ל־180 קילווט על פי ההערכות). נוסף על כך, ישנן גם סוגיות מעשיות כגון – מה יהיה מודל התשלומים על שימוש בטכנולוגיית ההטענה וכיצד יתבצע התשלום (בעולם וגם בישראל קיימים כבישי אגרה ואפשר שמודל דומה, ואולי מתקדם יותר, יכול להיות מאומץ גם במקרה הזה).

במחקר הבריטי הוזכרו לא פחות משמונה טכנולוגיות שונות אשר הצטיירו כמועמדות פוטנציאליות להעברת חשמל באופן אלחוטי למכוניות ולמשאיות. על פי המחקר, המועמדת המרכזית היא זו שפותחה באוניברסיטה הקוריאנית KAIST ומוסחרה על ידי חברת OLEV Technologies מבוסטון.

חברת OLEV Technologies משתמשת בטכנולוגיית ה־ SMFIR (או Shaped Magnetic Field in Resonance) שפותחה ב־ KAISTכדי להטעין את הסוללות המצויות ברכבים חשמליים באופן אלחוטי מתשתית הממוקמת מתחת לכביש. בכל מכונית חשמלית תותקן סוללה קטנה יחסית (קטנה בשליש מסוללה ברכב חשמלי רגיל) שאליה יועבר החשמל באופן אלחוטי דרך הכביש (מרחק של כ־20 ס"מ לערך). לדברי החברה, רק 5־15 אחוזים משטח כל מסלול צריך להיבנות מחדש כדי להטמין מתחתיו את כבלי העברת החשמל.

לטכנולוגיה יעילות העברה של 85 אחוז ויכולת העברת חשמל של עד 180 קילווט. החברה טוענת לבטיחות מלאה בהעברת חשמל ולרמות קרינה הנמוכות משמעותית מהתקנים הבינלאומיים בתחום. העברת חשמל מתבצעת רק כאשר רכב עם מערכת קבלת אנרגיה מתאימה עובר מעל האזור הרלוונטי של הכביש (עם יכולת הבחנה בין מכונית פרטית למשאית) וכך מונעת יצירת שדות מגנטיים בסביבת הכביש באופן קבוע. החברה מתמקדת בימים אלה בעיקר בתחבורה ציבורית ובכלי רכב כבדים, ובאוניברסיטת KAIST פועלים מאז 2009 כמה אוטובוסים חשמליים המשתמשים בטכנולוגיית ההטענה התת כבישית הפרושה על מסלול באורך של כ־12 ק"מ עם תוכניות להרחבה לכיוון העיר הקרובה בעתיד.

הניסוי הבריטי צפוי להתחיל עוד במהלך שנת 2015 ולהימשך כשנה וחצי ובמסגרתו תעריך חברת Highways England ומשרד התחבורה הבריטי את ההיבטים הכלכליים, הטכנולוגיים והבטיחותיים של הפרויקט בטרם יוחלט אם ומתי להתחיל בפריסה כלל ארצית של הטכנולוגיה.