ממחזר המזון הביתי

חברת קנדית פיתחה מערכת ביתית קומפקטית, המסוגלת למחזר פסולת אורגנית

1 ביוני 2014

חברת Food Cycle Science מקנדה פיתחה מערכת ביתית קומפקטית המסוגלת למחזר פסולת אורגנית ולהפוך אותה לדשן בתהליך הנמשך כמה שעות בלבד, ויכול להתבצע בקלות בכל מטבח. החברה הוקמה בשנת 2011 על ידי זוג יזמים אשר פיתח מערכת מסחרית למחזור פסולת אורגנית, המסוגלת לטפל בעד כ־600 טונות של פסולת אורגנית בשנה. המערכת, אשר נמכרת מאז ברחבי העולם, דורשת התקנה מינימלית ולא תופסת שטח רב, וכן איננה זקוקה למים, לתוספת אנזימים או לאוורור לצורך פעולתה, והיא מאפשרת למפעלים ולבתי עסק (מסעדות, בתי מלון, בתי חולים ועוד), לטפל בכמויות גדולות של אשפה אורגנית בצורה נקייה, מהירה ויעילה – תוך שמירה על הסביבה.

כיצד זה עובד

 

במקביל למערכת התעשייתית החליטו המפתחים לנצל את הידע והניסיון שצברו לשם פיתוח מערכת ביתית ייחודית, אשר תאפשר לכל משפחה למחזר את הפסולת האורגנית הנצברת בכל יום במטבח ולהופכה לדשן שאפשר להשתמש בו בגינה או בעציצים, וכל זאת בתהליך מהיר ונקי אשר זקוק רק לחיבור לחשמל. תושב אמריקאי מייצר בממוצע 215 ק"ג בשנה של פסולת מזון אורגנית. אף שחומרים מסוימים ממוחזרים כיום יותר מבעבר (כולל זכוכית, אלומיניום, נייר ופלסטיק), מרבית המזון שאנו צורכים איננו ממוחזר. בארצות הברית רק שלושה אחוז מתוך 30 מיליון טונות של חומר אורגני ממוחזרים בכל שנה. בישראל פסולת אורגנית מהווה 40 אחוז מסך כל הפסולת הביתית. אף שמשנת 2008 החל המשרד להגנת הסביבה לסייע לרשויות מקומיות לקדם מסגרת תשתיות להפרדת פסולת רטובה ויבשה (תוך שימוש בפחי אשפה חומים), גם כיום, שש שנים מאוחר יותר, רק ביישובים בודדים בישראל מתקיימת הפרדה של פסולת אורגנית מפסולת רגילה, והרוב המוחלט של פסולת אורגנית בישראל עדיין מועבר להטמנה ואיננו ממוחזר.

הוא שקט, אינו פולט ריחות כלשהם, מצמצם את הפסולת האורגנית הביתית ב־90 אחוזצילום: Food Cycle Science
הוא שקט, אינו פולט ריחות כלשהם, מצמצם את הפסולת האורגנית הביתית ב־90 אחוז
צילום: Food Cycle Science

העובדה שחומרים אורגניים אינם עוברים מחזור היא חמורה במיוחד, לא רק בשל האחוז הגבוה של חומרים אלה מתוך סך כל הפסולת שאנו מייצרים, אלא גם משום שהחומר האורגני אחראי לתסיסה אנ־אירובית הגורמת לחומרים רעילים לחלחל לאדמה ולגזי חממה כמתאן להיפלט לאטמוספירה.

בשוק קיים מגוון רחב של קומפוסטרים ביתיים המאפשרים מחזור של חלקים מן הפסולת האורגנית הביתית. אמצעים אלו לרוב גדולים יחסית ומוצבים מחוץ לבית (ולפיכך מחייבים גינה או שטח אדמה) ודורשים התעסקות מסוימת – דבר המגביל מאד את השימוש בהם. הקומפוסטר החשמלי של FCS נועד לטפל בפסולת אורגנית במטבח עצמו (לרבות שאריות מסוגים שונים: עצמות, בשר וכמובן שאריות של פירות וירקות). הוא שקט, אינו פולט ריחות כלשהם, מצמצם את הפסולת האורגנית הביתית ב־90 אחוז ובסיום פעולתו, הנמשכת בדרך כלל כשלוש שעות, הוא מספק דשן לשימוש הצמחים בבית או בגינה.

אופן הפעולה של הקומפוסטר החשמלי הביתי החדש פשוט למדי. את שאריות המזון מכניסים למתקן שבמרכזו נמצא כלי אחסון. עם הפעלת המכשיר החומר האורגני עובר תהליך בן ארבעה שלבים, שבהם הוא נטחן ונאפה בחום של כ־80 מעלות צלזיוס. הדבר היחיד הדורש החלפה מעת לעת (פעם בארבעה חודשים לדברי היצרן) הוא פילטר הפחמן הפעיל למניעת ריחות (מחירו כ־20 דולר). פרט לכך ולניקוי קבוע של מכל האחסון לאחר השימוש (אפשר גם במדיח כלים), המכשיר אינו דורש תחזוקה.

עם הפעלת המכשיר החומר האורגני עובר תהליך בן ארבעה שלביםצילום: Food Cycle Science
עם הפעלת המכשיר החומר האורגני עובר תהליך בן ארבעה שלבים
צילום: Food Cycle Science

חברת FCS החליטה להציע את ה־Food Cycler: Home (שמו של המוצר הביתי החדש) באתר Indiegogo כחלק מפרויקט מימון המונים השואף לגייס כ־30 אלף דולר. מחירו של כל מתקן מחִזור ביתי עומד על כ־360 דולר וצפוי שיהיה זמין לרכישה החל ממאי 2014 בצפון אמריקה, ובהמשך להימכר גם בחנויות.