מקצרים (סוף סוף) את התור

שני יזמים ישראלים הקימו את חברת HopOn, ופיתחו אפליקציית תשלום אלחוטי פשוטה, שמטרתה לקצר את התורים לתשלום בתחבורה הציבורית

16 במרץ 2015

אם גם אתם שונאים את התור לתשלום עבור האוטובוס או הרכבת, חברה ישראלית מצאה פתרון שיאפשר לזרז ולייעל את התהליך ובכך לחסוך לכם – ולמשק כולו – לא מעט זמן וכסף.

שני יזמים ישראלים אשר התנסו בקשיי התחבורה הציבורית החליטו לעשות מעשה והקימו את חברת HopOn, שפיתחה אפליקציית תשלום אלחוטי פשוטה למכשירים ניידים. האפליקציה מתקשרת באמצעות צליל (בתדר אולטרסוני – בלתי נשמע) עם התקן המצוי אצל נהג האוטובוס או במתקן הכרטוס ברכבת, והוא מסוגל לפעול במקביל על כמה שידורים, כך שיותר מאדם אחד יכול לעלות לאוטובוס והתהליך כולו מתקצר ונעשה יעיל יותר.

החברה הוקמה בשנת 2013 על ידי עופר סיני ודויד מזומן, שעבדו באותה העת כרואי חשבון בפירמות KPMG ו־PWC, ובילו שעות יחד בנסיעותיהם בתחבורה הציבורית לתל אביב. אחרי כמה פעמים שבהן "נתקעו" מחוץ לאוטובוס רק בגלל שלא היה ברשותם כסף מזומן, נולד הרעיון של HopOn.

ערכנו ראיון עם עופר סיני כדי ללמוד יותר על הטכנולוגיה שפיתחה החברה ועל תוכניותיה לעתיד.

איזה בעיה HopOn באה לפתור?

"מלבד הפיכת התשלום בתחבורה הציבורית לנגיש יותר, על ידי יצירת מענה של Mobile Payments, החלטנו לשאוף לשינוי חוויית הכרטוס והתשלום בתחבורה הציבורית. המטרה היא לפתור את הבעיה של העומס הקיים כיום בתחבורה הציבורית בארץ ובעולם. מדי יום  נוסעים ונהגים מבזבזים  זמן רב על הסדר התשלום, התורים גורמים לבזבוז דלק ולעלייה בזיהום האוויר, וכל זאת מכיוון שתהליך התשלום והכרטוס הוא טורי.

"הטכנולוגיה שפיתחנו הופכת את המהלך הטורי למהלך מקבילי, כך שאם חמישה אנשים עלו בו בזמן לאוטובוס, כולם משלמים ומכרטסים באותו הזמן. לשם כך אנו משתמשים ב־Beacon (משדר המעביר מידע בצורה אלחוטית, תוך שימוש בפרוטוקול של מידע על בסיס גלי קול בתחום התדרים שאינו נשמע – Ultrasonic), שאותו אנו פורשים באוטובוסים, ושמשמש לצורך זיהוי האוטובוס שאליו נכנס הנוסע. על ידי כך אנו רותמים את טכנולוגיית ה־Mobile Payments כדי לשנות מהיסוד את חוויית התשלום והכרטוס.

"פתרונות התשלום האחרים בסלולר הקיימים כיום בעולם נוגעים למעשה רק בצד של חוויית התשלום, אך לא מנצלים את הקִדמה הטכנולוגית כדי לשפר ולשנות את תהליך הכרטוס והתשלום. כלומר, בפתרונות אלו הלקוח עדיין נדרש לאינטראקציה עם מכשיר הכרטוס בכניסה לאוטובוס, רק שבמקום להניח עליו כרטיס, הוא מניח עליו את הטלפון".

כיצד מתבצע תהליך התשלום?

"בעת הכניסה לאוטובוס המשתמש פותח את האפליקציה שמקבלת מידע מה־Beacon, אם אכן הוא מותקן בכלי הרכב. באמצעות המידע שהתקבל, המערכת משייכת את הנוסע אל האוטובוס הספציפי שאליו הוא נכנס, ובהתאם לתעריף הנסיעה מחייבת את חשבונו, תוך כדי שמירה על רמת האבטחה המחמירה ביותר (PCI-DSS level 1). אם האפליקציה לא מזהה את ה־Beacon, הלקוח מופנה מיידית לסריקה של הברקוד שנמצא בכניסה לאוטובוס".

מה תוכל לספר על הטכנולוגיה האולטרסונית?

"הטכנולוגיה הופכת כל טלפון באשר הוא לנגיש ולזמין לקבלת מידע בצורה אלחוטית (תוך שימוש ברכיב המיקרופון של מכשיר הטלפון), זאת מבלי להזדקק לחוֹמרה ייחודית – שלא קיימת בכל מכשירי הטלפון (כגון NFC) או בצורך להדליק רכיב תקשורת אלחוטי שזולל את הסוללה של הטלפון. ה־Beacon (המשדר) אף אינו דורש החלפה ו/או עדכון של מכשירי הכרטוס בכלי הרכב, כך שהטמעתו הופכת לזולה ופשוטה".

מה היתרונות של הטכנולוגיה האולטרסונית שפיתחתם?

"לטכנולוגיה כמה יתרונות: היא מהירה ומאובטחת, היא זמינה על גבי כל מכשיר טלפון, היא זולה ופשוטה להתקנה, היא לא צורכת סוללה והיא נתמכת על ידי כל מערכות ההפעלה הנפוצות (IOS, אנדרואיד, ווינדוס פון)".

כיצד מונעת המערכת זיופים?

"על גבי כל כרטיס נסיעה שמונפק על ידי המערכת לאחר ביצוע התשלום, מופיעים כמה אלמנטים למטרות אבטחת התהליך המאפשרים למבקר ו/או לנהג האוטובוס לבצע ביקורת שלמה ומלאה כי אכן שולמו הכספים בגין הנסיעה".

איפה מיושמת המערכת כיום (בארץ) והאם אתם מאמינים שהיא תוכל להחליף לגמרי את השיטה הנהוגה כיום?

"המערכת מיושמת כיום בכל קווי האוטובוס של חברת דן (על יותר מ־1,000 אוטובוסים). נוסף על כך, המערכת נבחנת בשלבי פיילוט על ידי רוב מפעילי התחבורה הציבורית בישראל, כאשר בקרוב מאוד השירות יושק אף על מערכות התל־אופן של עיריית תל אביב. הרעיון הוא לא להחליף את השיטה הנהוגה כיום, אלא לתת אפשרות נוספת נוחה וזמינה לכלל ציבור הנוסעים, כך שכל נוסע יוכל לבחור את האמצעי הנוח והמתאים לו".

מה בנוגע לאלו הזכאים להנחות בתחבורה ציבורית – האם יש פתרון שמאפשר גם להם ליהנות מהשירות?

"בוודאי, המערכת נבנתה כדי לתמוך בבעלי הזכאויות השונות, כך שהללו לא יצטרכו להגיע לעמדת שירות כדי לקבל את ההטבות המגיעות להם על פי החוק, אלא יוכלו לבקש את ההטבות הללו ישירות ממכשיר הטלפון שברשותם".

מה מודל הרווח של החברה?

"האפליקציה היא חינמית והנוסע לא נדרש לשלם כיום על השימוש בה (מֵעבר לעלות הנסיעה על פי החוק). בכוונתנו לייצר ערך לכלל ציבור הנוסעים על ידי קיצור התורים והעומס בכניסה לאמצעי התחבורה, עומס אשר משפיע על זמני הנסיעה וגורם לעלויות מיותרות".

מה התוכניות לעתיד?

"המטרה היא להגדיל את הערך שאותו אנו מספקים לציבור הנוסעים על ידי הרחבת השירות למפעילים השונים ולאמצעי התחבורה הציבורית השונים. בימים אלו החברה מנצלת את ההכרה הבינלאומית שקיבלה בעקבות זכייה בכמה תחרויות חשובות בחו"ל, בין השאר בפרס מעיריית ניו יורק (כאפליקציית התחבורה המתאימה ביותר לעיר) באירוע World to New York City שנערך בעיר לפני כמה חודשים, ובתחרות Powerful Answers Award של חברת הסלולר האמריקאית Verizon – וזאת כדי להשיק את השירות במקביל בכמה ערים אירופיות ובארצות הברית”.