מתחת לעור בו אני חי

חברה אמריקאית פיתחה משקפיים לראיית ורידים מתחת לעור

1 במאי 2014

חברת Evena Medical מקליפורניה פיתחה משקפיים חכמים שניתן בעזרתם לראות ורידים מתחת לעור ושמאפשרים לאנשי הצוות הרפואי להחדיר מחטים לעירוי או לבדיקת דם בצורה מדויקת וללא טעויות וכאבים מיותרים לחולים. על פי מידע שפרסמה חברת אוונה, כ־40 אחוז מעירויי הדם הניתנים על ידי צוותים רפואיים דורשים יותר מניסיון החדרה אחד לווריד. תהליך זה גוזל מן הצוות הרפואי זמן יקר שהיה יכול לשמש בטיפול בחולים נוספים וגורם למטופל אי נעימות וכאבים מיותרים.

Evena Eyes-On Glasses הם משקפיים מתקדמים בטכנולוגיה חדשנית מוגנת פטנט, והם מציגים לאיש הצוות הרפואי תמונה ממוחשבת בזמן אמת.

המשקפיים הרפואיים של אוונה מבוססים על הטכנולוגיה של משקפיים חכמים אחרים בשם Moverio מתוצרת חברת אֶפּסון. המשקפיים של אפסון נועדו למטרות בידור ומוצגים בהם משחקים, תמונות וסרטונים. בחברת אוונה, שמתמחה בפיתוח מכשירים לראיית ורידים באמצעות מצלמות – רובם ככולם מכשירים גדולים הנישאים על ידי עגלה – החליטו לעשות שימוש בטכנולוגיה של אפסון כדי להסב את המכשירים הללו למשקפיים.

אוונה שילבה במשקפי  Moverioשל אפסון זוג מצלמות קדמיות זעירות עם תאורה חזקה בתחום האינפרה־אדום, המסוגלת לחדור עד עשרה מ"מ אל תוך רקמת העור. התאורה האינפרה־אדומה מוחזרת מתאי דם עשירים בחמצן הנמצאים בוורידים יותר מאשר משאר הרקמות, וכך מתקבלת תמונה ברורה המאפשרת לצוות הרפואי לאתר את הווריד המתאים ביותר (שאינו בהכרח הווריד הבולט ביותר) לביצוע הטיפול.

משקפי Eyes-on Glassesצילום: Evana Medical
משקפי Eyes-on Glasses
צילום: Evana Medical

המשקפיים מצוידים במגוון עצום של טכנולוגיות תקשורת, קישוריות מסוגים שונים (WIFI, בלוטות' ואף 3G לתקשורת מיידית ומעקב מלא אחר טיפולים), זיכרון פנימי מובנה שנמצא במשקפיים עצמם ומאפשר שמירת מידע על טיפולים, ותקשורת דו כיוונית המאפשרת לאיש הצוות הרפואי המטפל העברת קול ותמונה בזמן אמת במקרה של צורך בהתייעצות עם אנשי צוות רפואי אחרים. במשקפיים אף נשמרת היסטוריית הטיפולים של כל חולה באופן אוטומטי.

המשקפיים מופעלים באמצעות סוללה ומעבד הממוקמים על התקן חיצוני ומחוברים באמצעות כבל למשקפיים. ההתקן נלבש על החגורה של איש הצוות הרפואי. המפתחים יצרו את המשקפיים מתוך התחשבות באנשי צוות רפואי המרכיבים בעצמם משקפיים לתיקון ראייה, באופן כזה שיתלבשו מעל המשקפיים הרגילים ויאפשרו המשך עבודה נוחה.