תא הדלק האישי שלך

מיזם מימון המונים מבקש להביא את בשורת האנרגיה הניידת באמצעות תא דלק אישי הנטען באופן פשוט וזול ללא צורך בחיבור לחשמל

10 במרץ 2015

מיזם מימון המונים גרמני מבקש להביא את בשורת האנרגיה הניידת באמצעות תא דלק אישי הנטען באופן פשוט וזול ללא צורך בחיבור לחשמל. תאי דלק, בשונה מסוללות, מייצרים אנרגיה מדלק (דוגמת מימן) בזמן אמת, במקום לאחסן אנרגיה המיוצרת במקום אחר (תחנת כוח לדוגמה). בפועל, בשני המקרים התוצאה הזמינה למשתמש היא מקור כוח נייד המאפשר להפעיל הֶתקנים קטנים דוגמת טלפונים סלולריים או חלליות לכוכבי לכת רחוקים.

בשנים האחרונות ניסו לא מעט חברות לייצר תאי דלק אישיים. הכוונה למתקנים זעירים המזכירים בגודלם סוללות ניידות להטענת מכשירים דיגיטליים אישיים; אך במקום שאלו יצטרכו להיטען ממקור כוח חשמלי – דוגמת שקע USB או הישר מרשת החשמל, הם מסוגלים להפיק חשמל תוך ניצול כמות קטנה של דלק, שממנו ביכולתם לייצר אנרגיה בעצמם.

ההצלחה של התקנים אלו הייתה עד כה קטנה מאוד, ככל הנראה משתי סיבות עיקריות: ראשית, עלות – הן של תא הדלק עצמו ולא פחות חשוב מכך של הדלק המגיע לרוב במחסניות. שנית, זמינות הדלק – מחסניות לרוב אינן זמינות בכל מקום ואם הן נגמרות יש צורך להזמין חדשות, תהליך שעשוי לקחת זמן רב ומנוגד לעיקרון הזמינות שאמור לאפיין התקני אנרגיה אישיים ניידים (עלולה להיות גם בעיית בטיחות, אף שלדברי אנשי החברה הבעיה פתורה, כולל במטוסים).

ה־kraftwerk הוא תא דלק אישי – פרי פיתוח של חברת Zelleron מדרזדן שבגרמניה, שהוקמה  בשנת 2008 על ידי החוקר סשקה קון (Sascha Kühn). הטכנולוגיה, המוגנת לדברי החברה על ידי לא פחות מ־27 פטנטים, עושה שימוש בגז הזמין במחיר נמוך כמעט בכל חנות שכונתית (במכלים קטנים למציתים), ומילוי המכשיר בגז יכול לספק אנרגיה לכ־11 הטענות של מכשיר סלולרי דוגמת אייפון באמצעות חיבור USB. מעבר לזמינות של הגז, מדובר במקור המספק יחס גבוה של אנרגיה למשקל, והוא קל משמעותית מסוללות חשמל ביחס לכמות האנרגיה האצורה בו.

מחירו של ה־kraftwerk, אשר בזמן כתיבת שורות אלו נמצא בעיצומו של קמפיין גיוס המונים באתר קיקסטרטר, מסתכם בכ־100 דולר, וחברתeZelleron  הצליחה לגייס עד כה לטובת הפרויקט יותר מ־880 אלף דולר (כמעט פי שניים מסכום המטרה) מכ־7,000 תומכים. החיסרון העיקרי של הפרויקט נראה תאריך יעד רחוק יחסית להגעת המוצר לשוק – סוף 2015 או ראשית 2016.

למרות היתרונות של kraftwerk, קשה לנו להאמין שהוא ותאי דלק אחרים ידחקו החוצה את הסוללות הניידות אשר הופכות בשנים האחרונות לחזקות וזולות יותר ויותר בעקבות הדרישה הגוברת לאנרגיה זמינה בדרכים. עם זאת, יש מצבים שבהם סוללות חשמל אינן הפתרון המתאים. מי שנמצא הרבה בשטח (בטיול או בעבודה) ואיננו קרוב למקורות חשמל זמינים, עשוי למצוא את השימוש בתאי דלק כאפקטיבי בהרבה (ולעתים כאפשרות הריאלית היחידה) להמשיך ולהפעיל את שלל המכשירים האלקטרוניים הניידים שברשותו. תאי דלק גדולים ורבי עוצמה יותר צפויים אף הם למצוא שימושים ייעודיים כמקורות אנרגיה חופשית מהרשת למחנאות או לגיבוי, וכן למשתמשים במדינות העולם השלישי.