למי יש ראש למתמטיקה?

אנשים רבים שמעו בילדותם את הביטוי "אין לך ראש למתמטיקה". מחקר על יכולת למידת מתמטיקה אצל ילדים מגלה כי לביטוי יש משמעות פיזיולוגית מדויקת. בואו לגלות את הקשר שבין הראש למתמטיקה

13 בפברואר 2014

מתמטיקה היא תחום הידוע בהבדלים הקיצוניים המתקיימים בו בקצב הלימוד של ילדים שונים, גם אם התלמידים יושבים באותה כיתה, לומדים אצל אותו מורה ומשתמשים באותם ספרים. כלומר, בעוד שלילד אחד התרגילים ייראו קלים וקצב הלימוד אטי מדי, תלמידים אחרים עשויים להתקשות מאוד אפילו בשאלות פשוטות, מה שגורם להם לעתים להיתפש כחסרי "ראש למתמטיקה".

כבר מילדות אפשר לדעת מי יהיה טוב במתמטיקהצילום: שאטרסטוק
כבר מילדות אפשר לדעת מי יהיה טוב במתמטיקה
צילום: שאטרסטוק

ראש מתמטי

ממחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד מתברר שהביטוי הפשטני לכאורה, "ראש למתמטיקה", הוא בעל משמעות פיזיולוגית מדויקת באופן מפתיע. במסגרת המחקר ביצעו החוקרים דימות מוח ב-MRI של 24 ילדים בני שמונה עד תשע, שלאחריו עברו הילדים הכשרה אינטנסיבית שנמשכה שמונה שבועות, ובה אומנו לפתור בעיות שונות במתמטיקה. עם סיום סדרת האימונים הושוו סריקות המוח למידת השיפור ביכולות המתמטיות של הילדים, ונמצא קשר הדוק בין גודל ההיפוקמפוס לבין היכולת ללמוד מתמטיקה.

הממצא מפתיע, שכן ההיפוקמפוס אינו מוכּר כבעל תפקיד משמעותי בלימוד מתמטיקה אצל מבוגרים. עוד התגלה כי גם לחוזק הקשרים בין ההיפוקמפוס לאזורי הזיכרון במוח היתה השפעה משמעותית על יכולת הילדים ללמוד מתמטיקה. לטענת החוקרים, ייתכן שבעתיד ישמש דימות מוח להתאמת תוכנית הלימוד הטובה ביותר עבור התלמיד, עוד בטרם התחיל בלימודי מתמטיקה.